rookie med en Diesella

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
thomasnielsen
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 30. jun 2016 10:44

rookie med en Diesella

Indlægaf thomasnielsen » tirs 5. jul 2016 11:21

Jeg har ingen forstand på knallerter, men købte for 2 år siden en Diesella på stumpemarked ved egeskov. Eneste årsag var at den mindede mig om min afdøde far samt det var en udfordring at lære lidt om at stille på en sådan knallert.


Jeg tror det er en Diesella Juno, men jeg er usikker. Derfor håber jeg at kunne få noget hjælp fra jer herinde.
se vedhæftede billede.


Pt har jeg følgende spørgsmål.
Hvor kan jeg evt købe en bog som beskriver min knallert? en servicebog eller lign?
hvilken model er det jeg har købt? - Dens stelnummer er DA76709.
er det muligt at udskifte pæren med noget kraftigere? f.eks. LED?
hvilke indstillinger/justeringer ville i anbefale mht motor?
hvem kender i området af næstved har forstand på veteranknallerter?

Mvh Thomas
Vedhæftede filer
IMG_20140811_150720755.jpg
IMG_20140811_150720755.jpg (650.13 KiB) Vist 2153 gange

Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf Clearice » tors 7. jul 2016 18:57

Køsters motorboghandel kan måske hjælpe med en bog eller sådan men det er lidt sjældent til sådan en. Ind imellem kommer der lidt tilsalg på guloggratis.dk, ellers er det nok stumpemarkeder eller internettet. Hvis du kan finde en 6v pære der passer i fatningen kan du jo prøve men synes det er lidt af charmen på sådan en at den er så original som muligt. Du spørger om indstillinger til motor - Går den ikke ordentligt eller?

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3907
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf FS1originalen » tors 7. jul 2016 21:18

Jeg kan da hjælpe dig lidt på vej:
Det ER en Diesella Juno du har. Motortypen hedder B 116 og kunne leveres enten med håndkobling eller automatkobling. De fleste der blev født med automatkobling er senere ombygget til håndkobling da det vist ikke var verdens bedste automatkobling man fik konstrueret der i knallertens barndom...

Som jeg lige ser billedet så har du fundet et ekstremt fint URESTAURERET eksemplar - tillykke med den. Og hvis du finder et bogstav efter stelnummeret så kan vi også sætte årgang på.

Og forresten - helt hyggeligt at se en frakkeskåner igen, dem havde jeg næsten glemt :lol:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

thomasnielsen
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 30. jun 2016 10:44

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf thomasnielsen » fre 8. jul 2016 09:09

Den har stået tørt og godt i en garage i 25år. Ikke meget rust på den. Primært motordele som er lidt rustne.
Tror stelnummer ender på C. Men tjekker i dag og opdaterer forum med fulde nummer. sælger sagde at den vist var fra 1967.

Har ikke forstand på knallerter , så ved ikke op den kører forkert... men ønsker blot at kunne tjekke om den "står" optimalt.
nu skal jeg først have den til at køre.. og så bliver vinterprojekt nok at restaurere den.

thomasnielsen
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 30. jun 2016 10:44

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf thomasnielsen » fre 8. jul 2016 09:33

Fulde stelnummer = DA76709 V

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3907
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf FS1originalen » fre 8. jul 2016 11:23

V = 1961

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

thomasnielsen
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 30. jun 2016 10:44

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf thomasnielsen » fre 8. jul 2016 12:17

Mange tak Erik. Er der en liste hvor du har fundet dette? eller bare noget du ved?

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf juhl-drengen » fre 8. jul 2016 13:55

thomasnielsen skrev:Mange tak Erik. Er der en liste hvor du har fundet dette? eller bare noget du ved?


Der er en liste til stelnumre for næsten alle knallerter, bogstavet til sidst i stel nummeret indikerer årgangen :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3907
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf FS1originalen » fre 8. jul 2016 21:43

Det er da paratviden :oops: :lol: :oops:

Nej der findes tabeller feks. http://mvkk.wp1.danaweb.com/aargangstabel/

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

thomasnielsen
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 30. jun 2016 10:44

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf thomasnielsen » ons 20. jul 2016 11:01

Tænker at "opgradere" knallert med LED pære, da den oprindelige intet oplyser.

Jeg kan vel ikke blot købe en 6v Led og sætte i? skal der ikke noget opkonvertering, ensrettet diode mm for at det kommer til at virke?

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1082
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf knallert » ons 20. jul 2016 17:15

det er veksel strøm der kommer ud af svinghjul magenet systemet..spændingen svinger frta ingenting til 8-9 volt..frekvensen ligeså..så der skal noget alvorligt ensretter/spændings regulering/ kombineret,,måske et batteri..for at få stabil lysdiode lys..
det er normalt at der ikke er meget lys..da parabolen er lille..og ofte rusten/mat..og folk sætter for store pære i lygterne...(så lyser de mindre) da vatt forbruget bliver større end ydelsen..på dynamoen
så start med at gøre det hele helt orginalt..find en parabol fra en kina knallert..skær den mindre..så den kan passes ind i lygtehus crome ringen..og sæt de korrekte pære i henhold vis for/bag..med vatt /volt..så vil den fungere helt fint...men nok ikke blænde nogen
strynboen på test profil

thomasnielsen
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 30. jun 2016 10:44

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf thomasnielsen » fre 29. jul 2016 10:24

mange tak for svaret og forklaringen omkring pære..


nu til noget andet... den ene pedal sidder ikke helt fast. der er problem med kilebolt som er knækket....
hvilken størrelse kilebolt og hvor skal jeg købe den hvis jeg vil have en erstatning/ny?

er det "bare" standart kilebolt og alle er ens... eller har diesella juno en unik kilebolt?

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: rookie med en Diesella

Indlægaf Jensmc » fre 29. jul 2016 19:53

Du kan sikkert købe en ny ved en cykelsmed.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.


Tilbage til "Skandinavien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst