Pakdåse

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
maponi
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 24. aug 2010 19:28

Pakdåse

Indlægaf maponi » man 4. jul 2016 20:21

Hejsa
Har en 1 gears Diesella hvor jeg har skilt motoren ad for at skifte lejer. Jeg kan se at motoren tidligere har været adskilt for at skifte lejer og pakdåser.
Jeg er nu ved at samle maskinen igen, men er kommet i tvivl om hvordan pakdåsen som sidder mellem gearkasse og krumtap egentlig skal vende. Som den var monteret før sad den med tætningsringen mod krumtappen. Jeg kan også se at krumtapsakslen er slidt blank mod krumtappen hvor tætningen har kørt.
Min tvivl opstår fordi at der jo er olie i gearkassen, hvor det efter min mening var mod denne side at den skulle tætne.
Kan nogen evt. hjælpe?
Har lige lagt et par billeder som viser aksel og tætning som det var monteret ved adskillelse.
Vh
Esben
Vedhæftede filer
mot1.JPG
mot1.JPG (196.75 KiB) Vist 985 gange
mot2.JPG
mot2.JPG (140.25 KiB) Vist 985 gange
mot3.JPG
mot3.JPG (120.47 KiB) Vist 985 gange

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3906
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Pakdåse

Indlægaf FS1originalen » man 4. jul 2016 21:15

Egentlig en lidt sjov konstruktion med pakdåsen inderst og lejet udenpå.

Tætningslæben skal vende ind mod krumtappen så den lukker tæt når der kommer overtryk i krumtaphuset.
Jeg ville nok vælge en simmerring med støvlæbe så læben kan lukke af når der kommer svagt undertryk i krumtaphuset, men på den anden side så har systemet jo fungeret i mange år og reservedelsnumrene på leje og simmerring nævner ikke noget om støvlæbe eller tæt leje.

Scan.jpg
Scan.jpg (155.98 KiB) Vist 976 gange
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

maponi
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 24. aug 2010 19:28

Re: Pakdåse

Indlægaf maponi » man 4. jul 2016 22:10

Hej igen
Tak for svaret. Lige det jeg skulle bruge.
Har du evt. også tegning af den anden side af motoren?
Pft.
Esben

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1081
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Pakdåse

Indlægaf knallert » man 4. jul 2016 22:47

måske du kan forbedre med en dobbelt læbe simmering..så der er tætning mod begge sider..
.mz/dkw.. brugte også gear olie til krumtap leje smøringen..så tætningen sad mod krimtap huset..og lejet kørte i gear olien..en anden kombinasion..som gav næsten evigt liv til lejerne...
strynboen på test profil

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3906
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Pakdåse

Indlægaf FS1originalen » tirs 5. jul 2016 09:17

Jeg tror det bliver svært at finde en dobbeltlæbet der kun er 7mm høj Lars. Men ellers ja, det ville være perfekt.

Esben, jeg scanner lige de øvrige motortegninger, men er bange fr jeg ikke når det i dag.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

maponi
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 24. aug 2010 19:28

Re: Pakdåse

Indlægaf maponi » ons 6. jul 2016 06:24

Hej
Tak for svarene. det er bare super.
Pakdåserne som originale og lejer er købt, så jeg skal bare have den samlet færdig.
Takker.
Esben

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3906
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Pakdåse

Indlægaf FS1originalen » ons 6. jul 2016 21:30

Så er der lidt mere 118 motor:

Scan1.jpg
Scan1.jpg (195.78 KiB) Vist 900 gange


Scan2.jpg
Scan2.jpg (183.9 KiB) Vist 900 gange


Scan4.jpg
Scan4.jpg (203.58 KiB) Vist 900 gange


Scan3.jpg
Scan3.jpg (146.3 KiB) Vist 900 gange


Du er velkommen til at sende mig din mailadresse i en PB hvis du vil ha filerne i lidt bedre opløsning.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1081
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Pakdåse

Indlægaf knallert » ons 6. jul 2016 23:05

ja konus kobling motoren...en sjov løsning..mon den ikke var god/eller dyr at fremstille siden de ikke fortsatte...det er ikke en kobling man bruger meget..mest til at cykle i gang
strynboen på test profil


Tilbage til "Skandinavien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster