[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 590: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 646: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 1068: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3843)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 1068: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3843)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 1068: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3843)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5133: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3843)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5133: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3843)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5133: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3843)
KnallertForum.dk • SCO Populær 1972
Side 1 af 1

SCO Populær 1972

: tors 17. mar 2016 18:34
af maponi
Hej
Jeg har lige erhvervet mig en SCO Populær fra 1972 som har stået stille i en lang periode.
Det er med en 1 gears motor.
Jeg har nu renset benzintank og hane. Adskilt og renset karburator og luftfilter. ( Dellorto med 50 dyse )
Efterset udstødning for sod, og sikret at der er gnist på tændrør.
Jeg har påfyldt nyt benzin ( Blandet 1/25 ) og startet knallerten op. Motoren går rigtig godt, men der er bare ikke meget trækkraft i den. Når jeg skal køre, cykler jeg den lidt op i fart og slipper koblingen, men når jeg giver gas sker der ikke ret meget, som om den ikke kan trække videre op i fart. Hvis jeg så hjælper med at cykle den lidt mere op i fart, kommer den langsom op på max hastighed. Hvis jeg så tager gassen af i et sving, og igen skal op i fart, går det igen meget trægt.
Jeg ved godt at det er en forholdsvis lille motor, men synes alligevel den bør trække lidt bedre.
Er der evt. nogen som ved hvordan de bør køre, og hvad jeg evt. skal/kan prøve for at få bedre trækkraft.
Pft
Esben

Re: SCO Populær 1972

: tors 17. mar 2016 20:44
af knallert
du er helt sikker på at forrøret cylender port ikke er kokset til..det kan lukke næsten til..hvis den køre med ekstra olie i bensinen..der er ikke meget optræk i disse motore...men på plan vej..skal den holde topfarten..når den først er skruet helt op på 30-35 kmt..selv let modvind kan den klare med 25 kmt..evt tændings tidspunkt kan svække motoren.(.tændings pistol thek)...men normalt er der kaburator dyse som er stoppet...hvordan køre den hvis du holder chokeren til...kan du ikke lige tr4ykke den ned når du køre..hvis den tager fart..er der skidt i systemet..den skal tabe fart..når man aktivere chokeren

Re: SCO Populær 1972

: tors 17. mar 2016 20:57
af maponi
Hej
Nej. Jeg skal lige prøve at have forrøret af for at se hvordan det ser ud. Udstødning var meget fin uden sod.
Jeg prøver lige det med chokeren næste gang jeg skal ud at køre. Jeg har renset karburator og dyse, og det så fint ud, og hullet i dysen var også fin.
Jeg vender tilbage når jeg har set på forrør.

Re: SCO Populær 1972

: tirs 17. maj 2016 19:26
af maponi
Hej
Jeg har kontrolleret forrør, afgang fra cylinder, og der er ingen sod. Jeg har også prøvet at give choker under kørsel, men det sløver knallerten yderligere.
Når knallerten er varm, og står i tomgang, og man så giver gas, er det som om den tøver lidt med at tage gassen. som om den dør en smule inden den kommer op i omdrejninger.
Måske kan det være noget med tændingen. Hvordan kontrollere man lettest tændingstidspunktet?
Pft.
Esben

Re: SCO Populær 1972

: tors 19. maj 2016 15:02
af knallert
prov at låne en tændings pistol...eller køb en billig i biltema

brug et 12 volt batteri til at drive pistolen..og tilslut den på tændkablet..og lys på svinghjulet..så kan du se tændings mærkerne helt tydeligt..og se om de matcher op på et mærke på motorblokken..kan ikke huske hvordan mærkningen er...alternativt kan du selv mærke op..sæt stemplet 1,5-2 mm før top--og rids en streg på blok/svinghjul..start motoren og se om mærkningen står parelelt i lyset fra pistolen...alernativt kan man stille på normal maner..hvor man bare stikker en skruetrækker ned i tændrørs hullet..og drejer tol lidt før top..og netop der skal platinen åbne..(.først stilles gabet,,,derefter tidspunktet)
husk at tjekke omløb retningen...hvis du drejer baglænds på svinghjulet...bliver det hele noget bøvs....drej evt lige baghjulet..så du er sikker på rotationens retningen på motoren..
https://www.youtube.com/watch?v=DhrWbg2cjFc