Opstart af ny gammel SCO

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af jon.o »

Hej alle

I morgen får jeg en ny SCO.

Jeg ved ikke ret meget om den, men det er en 1 gears, og jeg tror det er en Populær. Den skulle være fra start tresserne.

Jeg har kun set den på billeder, hvor denne virkelig flot og ser meget velholdt ud. Jeg ved dog intet om den, om den kan køre etc.

Derfor vil jeg høre om der er nogen der har gode tips til, hvad jeg før med den i morgen når den kommer.

skal jeg bare fyre benzin i og prøve at starte den, eller skal jeg tage nogle særlige forholdsregler først?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af 12V »

Her er et par ting jeg kan komme i tanke om.

Tap gammel benzin af, se om der kommer meget skidt ud. Evt. rens tankhane og skyl tanken igennem.

Pil tændrør ud og giv den en et par dråber olie, roter motoren langsomt rundt.

Pil karburator af, adskild og rens. Pust alle dyser/kanaler igennem.

Så ville jeg tjekke gnist på tændrøret, nu det stadig er afmonteret.

Tjek om der er olie på motoren/gearkassen. Bare der er lidt, selv i dårlig stand. Er det fint til start forsøg. Det kan altid skiftes bagefter.

Er der gnist ville jeg montere alt igen og hælde frisk blandet benzin på og prøve at starte den.

Rammer du problemer undervejs kan du sikkert få en masse tips her :-)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af FS1originalen »

Tillykke med den.

Hvis den ellers drejer rundt i motoren så tror jeg ikke du kan ødelægge noget ved at prøve med en sjat benzin, og se om den starter.
Den er ikke særligt fintfølende. Min svoger købte en for nogle år siden som havde stået i 12-14 år - den startede på det gamle benzin selv om det både lugtede som og lignede Gori 22...
Hvis den ikke starter, så er der den rigtige måde tilbage: Altså tankrensning og montering af benzinfilter, karburatorrensning og et tændingseftersyn...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af jon.o »

Ok. Tak for tips.
Jeg starter med at se om der er gnist på, og så tager jeg den der fra!
Passer et standard tændrør i de gamle knallerter?
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af jon.o »

Og i øvrigt, fem liter benzin og to dl olie?
95 oktan blyfri?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... ja giv du den bare 4% olie, den vil højst ose lidt af det.

ellers er jeg helt enig med hvad der ellers er skrevet, dog må jeg lige gøre opmærksom på der ikke er olie på sådan en motor - gearkassem (hvis man skal kalde den det) er smurt af olien i benzinen...

koblingen er det svage punkt på sådan en 1 gears sco - det er en lille tørkobling som sidder udvendigt ifm fortandhkulet... for ikke hurtigt at slide de sidste rester væk bør man hjælpe knallerten i gang med pedalerne, fil ikke unødigt på koblingen, men se at få den sluppet.

det er en sød lille økonomisk motor - 36 ccm, 0,8 hk

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af knallert »

ja en super motor den 38 cc..jeg har haft 7-8 af dem...der er ikke olie i motor blokken..bensinen smøre alle lejer og tandhjul...største svaghed er den udvendige kobling/tandhjul..som er nittet sammen.
.man kan dreje et nyt tandhjul /modficere..hvis det gamle er slidt væk..
rens tanken pil hanen af..og få blæst skyllet tanken grundigt...så er de fleste problemer undgået...tændspolen er ofte dårlig..men den er en standart bosch..så ret nem at skifte...
men ellers en simpel og god knallert..som er kommet i mange varianter..men motoren er ens på alle...de første har 24" hjul...de sidste har 17 hjul

billed er min cykkel,hvor jeg monterede sådan en 38 cc motor på..de har ikke meget optræk..men giver en jævn god kørsel,,når man har hjulpet den i gang med pedalerne,,,som skal bruges til at hjælpe kraft,,for at skåne kobling/motor..motoren er lille..ca halv størelse af andre knallerter
Vedhæftede filer
budcykkel m motor.jpg
budcykkel m motor.jpg (25.73 KiB) Vist 13020 gange
strynboen på test profil
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af jon.o »

Tak igen
Når man starter den med pedalerne, skal man så gøre der med koblingen trukket eller sluppet?
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af jon.o »

Så er den kommet, og den kommer sgu ikke ud at køre forløb tror jeg...
Gashåndtaget sidder løst og alle kablerne skal strammes.
Men så er der jo lidt at lave...
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af jon.o »

Update: tank, benzinhane, kaburator og luftfilter renset.
Gashåndtag sat fast.
Så kørte den som en drøm :)
Indtil koblingskablet knækkede i fæstningen på motoren. Tror egentlig bare, at den skrue, der holdt kablet fast, faldt af...

Kan man stadig få nye kabler til de gamle SCO er? Eller er det standardkabler?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... godt at høre den kører... ang dit koblingskabel så tror jeg ikke lige du finder sådan et, men du kan sikkert lave et andet kabel om så det kan bruges... du skal bare finde et kabel der er langt nok og som passer i grebet - dette klipper du så til i længden og finder de nødvendige dimser for det kan fungere, der findes mange løse universal " dimser" til samle selv kabel.

du kan da også være heldig at finde et originalt kabel fra dengang, men det er ikke et du går hen og køber hos cykel/knallert smeden.

og så kan du godt lige kaste et billede af dit nye vidunder - personligt syntes jeg bedre om din sco end din samurai, din sco er nemlig en rigtig knallert.

hilsen olieklud
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af jon.o »

Tak :)
Egentlig er kablet intakt, det er alene hæftningen, den er gal med.
Så jeg tænker det må kunne ordnes rimeligt nemt.

I øvrigt tror jeg at det er en standard og ikke en populær, men er ikke sikker.

Den har, så vidt jeg kan vurdere, fast forgaffel, og så er den, ifølge stelnummer, hvis jeg har forstået tabellen rigtigt, fra 1955, og så vidt jeg ved kom populæren først i tresserne?
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af jon.o »

Knollert.jpg
Knollert.jpg (425.63 KiB) Vist 12985 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af 12V »

Fed maskine! :)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af knallert »

den er et stort mix af årgange og modeller...men fed. nok..bla er tanken for ny..den gamle rigtig dråbeformet er faktisk flottere
. bagage bæren..som er beregnet til at bære bagage..men det kan den jo ikke ,,når man har fjernet støtterne.
..tror det er lidt en BRAT stil..hvor udsedende er vigtigere end funktion... de hed DIXI den model du har..men det stod på tanken og kædeskærmen
de blev solgt i mange navne..men ddet var sco i odense som fremstilede dem..

man kan købe kabel rep set i biltema..hvor du genbruger yder kablet..og kun skifter viren indvendig..alt følger med bla niple ender med en lille skrue så du kan justere længden
strynboen på test profil
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af jon.o »

Biltema. Det prøver jeg!
Tak for tip!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... den er flottere end jeg havde troet - pas endeligt godt på den... selv om den måske er mixet sammen af forskelligt ser den nu rimeligt rigtig ud. dog skulle du måske overveje at lave noget afstivning af bagagebæreren som lars skriver.

ja ned i biltema og se hvad man kan få af universal kabel... oprindeligt var kablerne grå på sådan en, men det finder du aldrig, og slet ikke et komplet kabelsæt.

for 25-30 år siden har jeg selv malet grå plastdele til fx puch maxi sorte fordi det var for gammeldags med grå dele - nu har jeg i flere år ledt efter grå dele for at gøre noget originalt... det er pløk åndsvagt - når man er ung vil man havde noget nyt, når man så bliver ældre vil man havde noget der er endnu ældre.

hilsen olieklud
jon.o
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: lør 30. maj 2015 19:00
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af jon.o »

:)
J's tak, jeg blev i hvert fald svært tilfreds med at opdage, at stelnummer et sagde 1955 og ikke "start tresserne" som det ellers stod i annoncen :)

Har fundet et kabelsæt i biltema, men kan ikke finde ud af at købe det på hjemmesiden. Måske skal jeg prøve på pc i stedet for mobil.... det virker mærkeligt at jeg kun kan få at vide hvilke butikker der har det hjemme og hvilken hylde det står på...
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af Twinsport »

Hej

Det er fordi Biltema er fysiske butikker. Ja - jeg ved godt at det er noget sært noget! Man kan se varen inden man køber og sådan..

:-)

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Opstart af ny gammel SCO

Indlæg af Twinsport »

Eller du kan prøve Loius' rep. sæt:

https://www.louis.de/artikel/nippel-bow ... t/10019100

/Steen
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"