SCO super, er begyndt at hoste.

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af Hurtiglars »

image.jpg
image.jpg (428.71 KiB) Vist 17415 gange
Efter at have ledt længe, har jeg endelig fået min super. Den var et sandt fund og efter en god dag med autosol og wd40, lidt efterspænd og rensning, står den virkelig skarpt. Den starter og kørte også nogenlunde i starten. Den fik enten for meget eller for lidt benzin ⛽, justerskruen på dellorto karburatoren gjorde ikke det store. Den ku kun holdes i gang ved høje omdrejninger når chokeren var slået fra, fin tomgang med choker på. Jeg bemærkede med det samme et lille host ind i mellem i høj fart men ikke det store. Men det er blevet værre, den hakker og spytter nu, også ved meget modstand, op ad bakke eller modvind. Til sidst holdt den næsten op med at trække.

Jeg kan simpelthen ikke definere problemet men, det er heller ikke fordi jeg er erfaren med det. Er der nogen der kunne have en åbenlys forklaring eller bare et bud på hvad der kan være galt?

Plumpen er boret, motoren lyder godt, god kompression. Tændrøret er nougat farvet efter lang distance. Jeg har skiftet det men den er lige gal. Fin røg ud af udstødning, har givet den mineralsk 2takts olie. Da jeg fik den og ca 20 kilometer frem, ku den løbe ca 40 på fladt landskab. Jeg kørte den ikke hårdt, tog det roligt og hyggede mig mest ved de 35.

Håber nogen har noget godt info.

Sco kærlig hilsen Lars
Fri hash og lang gaffel
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af Hurtiglars »

PS. Billedet er før den kom under kluden,nu skinner den så flot. Mangler dog en mere passende baglygte end den maxi der sidder på. Jeg har noget maxicylinder og karburator hvis der er nogen der vil bytte.

En ting til.. Er der nogen der ligger inde med sådan en lille klods til at spænde kablet fast i bremsegrebene med?
:shutup

Ellers mangler jeg bare at få fundet fejlen med motoren. Jeg tror ikke det er karburatoren. Den stammer meget, også når jeg holder for lufthullet i indsugnings potten. Så 4takter den bare.. Måske noget tændspole?

PPS. Det er et fedt forum, dejligt at sé alle de flotte knallerter rundt omkring. :bravo
Fri hash og lang gaffel
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af 12V »

Kan godt lide de gamle SCO'er, meget smuk knallert :)

Har du kontrolleret tændingstidspunkt og platinafstand?

Jeg ville nu også rense karburatoren grundigt, der skal ikke meget snavs/ir til før hoveddysen har ændret størrelse.

Kunne også være en halvdød tændspole, der mister lidt forbindelse i varm tilstand. Det har jeg oplevet alt for ofte på gamle Bosch tændinger, hvad kører denne med?

Det var de første ting jeg ville checke, derefter skal der graves lidt dybere i mekanikken ;)
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af Hurtiglars »

Tusind tak for svaret Carsten. Det lyder faktisk som nogle rigtig gode bud! Det bliver spændende at se om det giver resultater, det ville være så fedt at komme ud på den i sommeren. Jeg fik en ekstra motor med i købet, jeg prøver sgu at skifte tændspolen ud med den anden!

Og tak, ja den er sgu flot!!!

:(y)
Fri hash og lang gaffel
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af strynboen »

delortoen fladspjæld uden stilbar strålespids..har stigrør..og er følsom for skidt ,
,,så en grundig rensning..og thek for utætte indsugenings pakninger..sprøjt wd 40 på studsen/cylenderen ,,og se for ændrede rpm.
.hvis den suger det ind..rens alt fra tankhanen/låget for vaccum til cylender utætheder..og tændspolen/platin er også en svaghed..især ved varm motor...stoppet udstødning er også en 2 takt sygdom...senere er koblingen et svagt punkt,,som bøvler,,,når alt andet køre godt...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af Hurtiglars »

Jeg har nu fået kigget ind i det og renset. Det ser sgu flot ud og virker til at pakninger et intakt. Hoved dysen (tror jeg det hedder) den der sidder op i karburator nede fra svømmehuset, lille messing skrue med hul i, den sad halvt skruet ud. Men jeg mener da ikke at den er justerbar? Jeg skruede den helt ind. Der opstod bare et nyt problem at der nu pibler benzin ud af det runde låg med en tap på, hvor slangen sættes på fra tanken. Måske en gammel flydende pakning. Ihvertfald ingen eksplosion herefter. Kan den nye utæthed være grund til en hel død knallert eller er det forkert af mig at skrue hoved dysen helt i? På forhånd tak og, virkelig stor tak for svarene ind til videre.
Lars
Fri hash og lang gaffel
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af 12V »

Dysen skal helt ind. At den nu løber over skyldes et problem med svømmeren eller nåleventilen. Prøv og adskil den igen og check delene for funktion. Svømmeren skal bevæge sig frit, så den kan flyde i benzinen og lukke for benzintilførslen når niveauet er nået.
Går ud fra den ikke løb over inden? Så må du have samlet noget forkert. Måske hænger svømmeren?
Hvis du puster i studsen til benzinen og løfter svømmeren skal den lukke helt.
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af Hurtiglars »

Jeg synes den lukker som den skal. Måske ku det køre lidt bedre. Må man bruge wd 40 i sådan en karburator? Jeg så også at der var en lille sprække i den ca en halv cm fra luftfilteret. Måske skulle jeg prøve at finde en anden. Men jeg tror at sprækken er gammel. Vil gerne lave nogle flere forsøg med denne. Wd 40 en mulighed?
Fri hash og lang gaffel
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af Hurtiglars »

Nej den løb nemlig ikke over før. Problemet må ha været dysen der var skruet ud. Nu er der nok noget der ikke lukker,som du skriver.. Tak Carsten
Fri hash og lang gaffel
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af Hurtiglars »

Yes!! på grund af jeres hjælp, kører min sco nu rigtig godt. Jeg justerede tændingern og fik flyderen til at lukke igen og bum, så ville den bare! Mega fed følelse! Men Karburatoren har det ikke godt. Tror den hiver lidt falsk luft ind og reagere ikke så hurtigt, lidt uforudsigelig og kan ikke gå i tomgang. er der nogen der kan anbefale en anden type karburator? Ville man godt kunne bruge f.eks denne http://www.dba.dk/dellorto-dellorto-sha ... 015588527/

Den jeg har nu ser sådan her ud
Vedhæftede filer
Screen Shot 2015-05-21 at 11.51.22 AM 1.png
Screen Shot 2015-05-21 at 11.51.22 AM 1.png (200.88 KiB) Vist 17248 gange
Fri hash og lang gaffel
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af 12V »

Prøv lige som det første at rense tomgangsboringen, de har det med at stoppe til, så er der nærmest ingen tomgang. Kan også forklare noget af det du oplever med langsom reaktion på gassen.

Den sidder her:
1219017812_dell_orto_carb_idle_jet_logo.jpg
1219017812_dell_orto_carb_idle_jet_logo.jpg (30.01 KiB) Vist 17244 gange
Stik en tynd tråd igennem og sørg for fri passage.

Falsk luft kan du finde dig frem til med f.eks. startspray, sprøjt det på samlinger, stiger omdrejningerne er den ikke tæt.

SHA karburatorer findes i mange udgaver, så du skal være obs på bespændingen, de varierer ofte i diameteren.

Hvad model er det du har nu? Størrelsen er angivet med diameter på studs siden og luftfilter siden, f.eks. SHA 14.12
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af Hurtiglars »

Ah yes, tror der står 14 12 på den. Jeg tjekker lige for falsk luft, der er en synlig sprække så det ville ikke være så mærkeligt. Og så renser jeg tomgangs boring. Giver god mening at det er der den er gal.. :bravo
Fri hash og lang gaffel
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis den synlige sprække ikke er for tyk, kan du jo prøve at lukke den med sekundlim. Altså, for at teste.
Skulle problemet være væk, derefter, så affedt og slib området med en diamantstift på en Dremel, og giv området et lag kemisk metal. Om ikke andet, så holder det ret sikkert, indtil du finder en friskere karburator. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af 12V »

Det er ikke bare sprækken, som gør at karburatoren kan spændes fast?
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af Hurtiglars »

Jeg tror jeg er blevet lidt klogere, sku ik så meget til ;-)
Sprækken jeg snakkede om, sidder på luftfilter siden så den gør nok ikke det store, den er meget meget lille.
Men det med tomgangs boringen er lidt mærkeligt. Jeg kan ikke finde den! Stigrøret har to huller men der er ikke noget hul forneden, som illustreret (hvis det er til at se) Karburatoren er en sha 14/9.
Vedhæftede filer
IMG_20150527_114417-2.jpg
IMG_20150527_114417-2.jpg (490.38 KiB) Vist 17147 gange
Fri hash og lang gaffel
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af claus olieklud »

hej du... kunne det tænkes at bøsningen dækker for hullet ? i så fald kunne du vel tage bøsningen ud og file et lille hak på rette sted

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af 12V »

Hmm, den SHA findes i mange udgaver. Men jeg ikke set en uden tomgangs boring endnu. Det første hul er ret højt på stigrøret, ved tomgang er spjældet kun minimal åben. Har en 14.12 på min motobecane, den har boring. Også på alle mine Ciao karburatorer.
Hurtiglars
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 4. maj 2015 17:20
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af Hurtiglars »

:tuba Jeg fandt tomgangs boring og gav den med plastik snor.. Bum, fin tomgang! Tak allesammen for hjælpen! Den er så tæt på perfekt nu.. Dog synes jeg at jeg fornemmer man godt ku gå op i dyse. Er der nogen der ved hvad der passer til dellorto Sha 14/9. Der sidder en 05 dyse i nu
Vedhæftede filer
Min lille café racer
Min lille café racer
received_10153281941240688.jpeg (181.14 KiB) Vist 17103 gange
Fri hash og lang gaffel
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af 12V »

Super! Dyse 05 lyder ikke rigtig, check lige igen. Jeg vil tro den kører med en 45-60 stykker.

SHA bruger 5 mm dyser. Thansen har dem, søg efter dellorto 5 mm på deres side, de bruges bla i Vespa Ciao og en del nyere scootere. Dyserne kan du få mange andre steder også.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: SCO super, er begyndt at hoste.

Indlæg af juhl-drengen »

Var det ikke bedre at få nogle rigtige dellorto dyser? f.eks fra stage6 eller malossi?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"