Ny bog om danske knallerter

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Besvar
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Ny bog om danske knallerter

Indlæg af FS1originalen »

Jeg prøver mig lige som anmelder :oops:
Vores formand i MVKK Peter Fredsted har begået en bog med titlen "KNALLERTEVENTYRET - fra røvskubber til twinsæde".
Bogen var havnet under mit juletræ efter at have nævnt den 7-8 gange for konen - den var fra hunden :mrgreen:

Nå, men der er tale om 248 siders spændende læsning for alle der har interesse i danske knallerter og historien omkring fabrikkerne. Bogen skulle være "det komplette opslagsværk" over fabrikker og mærker, men med lidt "halvt insiderviden" har jeg hørt at der vistnok mangler et par navne...
Bogen er et alfabetisk opslagsværk over knallertmærker startende i det nordjyske med Acrobat knallerten som var en vareknallert med Puch motor, og sluttende med Zundapps licensproducerede knallerter fra Claudi Fischer i Aalborg. Afslutningsvis er der et par historier om halvtredsernes cykelhandlere, og en specifikt om den meget kreative forhandler og opfinder Anton Nielsen i Aarhus (det var ham der fandt på den indstillelige strålespids mm.)

Peter har vel "nordeuropas største samling" af brochurer, fabriksskrivelser etc. fra dengang, og bogen er rigt illustreret med disse materialer - der er alt fra flotte brochurer over tilbudsskrivelser til forhandlere og til festsange fra Derby fabrikken.
Informationerne om mærkerne er alt fra "fabrikken fik en typegodkendelse i 1957" til feks. 17 - 18 sider om feks. Diesella, BFC og Derby.

Alt i alt (og uden at jeg får provision) det bedste værk du kan have stående i reolen når nogen kommer og spørger om du nogensinde har hørt om en Dorca scooterknallert...

Er der noget jeg savner, er det en TUM nummer eller fabrikantkode oversigt (som ville kræve temmelig mange fler sider i bogen) og noget så enkelt som en årgangsoversigt til at læse stelnummerets årgang.

Bogen er fra forlaget Veterania og kan købes der eller gennem boghandlere. Pris Dkk 298,-

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Ny bog om danske knallerter

Indlæg af juhl-drengen »

Må jeg anskaffe mig!

Noget andet jeg kan tale godt for fra veterania er Motomania bøgerne/hæfterne! de er god humor!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Den røg lige på ønskelisten, tak for tippet!
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Ny bog om danske knallerter

Indlæg af SigSauer »

Hermed bestilt. Den glæder jeg mig til at kigge i...
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Thomas sco
Junior knallert
Indlæg: 32
Tilmeldt: ons 9. jul 2014 08:29
Kontakt:

Re: Ny bog om danske knallerter

Indlæg af Thomas sco »

Hej kan nogen sige om der er billeder af en sco racer eller info om denne i bogen
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"