Kobling på Diesella Special Standard.

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Besvar
Aron
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 18:34
Kontakt:

Kobling på Diesella Special Standard.

Indlæg af Aron »

Hej alle,

Jeg er ny på forummet, men er glad for at se, at der stadig er et sted på nettet, hvor man kan finde information om de gamle maskiner. Jeg har erhvervet mig en Diesella Speciel Standard fra 64, som jeg er igang med at forsøge at sætte i stand. Dog har jeg ikke arbejdet så meget med knallerter før, så jeg håber i kan være med til at besvare et par spørgsmål.

Det problem jeg står med nu er, at koblingen ikke tager ved, når knallerten står i gear.

Koblingen på Diesellaen er, som jeg forstår, en vådkobling, hvor pladerne bliver presset sammen. Ifølge min indkøbte manual, skal Gearkassen have 0,3 L olie af sværhedsgrad 20 (SAE 20). Dog har jeg benyttet mig af en SAE 30, efter at have forhørt mig hos en mekaniker. Kan dette være problemet? Lige nu tester jeg koblingen, uden sideskjold, så koblingen står ikke i olie. Vil jeg først kunne teste, om den virker korrekt, efter at have taget olie på?

Jeg kan med nød og næppe få den til at køre med, hvis jeg strammer fjedrene meget. Dette gør dog, at koblingen bliver meget stram og umulig at køre med.

Håber i kan afklare lidt overfor mig, så jeg kan blive klogere.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Aron
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Kobling på Diesella Special Standard.

Indlæg af Michael »

Først: Skriv lige i din profil hvor du kommer fra.
Jeg har også haft problemer med mine gamle knallerters koblinger.
I dag er der ofte friktionsnesættende tilsætningsstoffer i olier-Selv de gamle sae 30. Derfor kører jeg kum med cross gearkasse olier. Eks Belray Gearsaver. Den er mere tyndtflydende og danner ikke friktionsnedsættende film mellem koblingspladerne. Det har hjulpet for mig.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Aron
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 18:34
Kontakt:

Re: Kobling på Diesella Special Standard.

Indlæg af Aron »

Så er profilen opdateret! Tak for svaret. Hvor kan man købe Belray olie?

Lige et til spørgsmål. Er det muligt at fastslå hvor meget fjedreskruerne skal strammes i koblingen?
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Kobling på Diesella Special Standard.

Indlæg af Michael »

Belray er der en del motorcykelhandlere der har. Det kan jo også være et andet mærke-bare det kun er til gearkasse med vådkobling og ikke motorolie.
Nu ved jeg ikke hvordan koblingen i din diesella ser ud på pladerne, men nogen gange kan de være godt hårde i overfladen. Så plejer jeg lige at affedte dem med en fortynderklud og så slibe dem på anlægsfladerne ganske forsigtigt med noget fint sandpapir (Minimum korn 400). Bare lige sådan at overfladen bliver åbnet (Brydes)-Dvs meget lidt. Så plejer de at kunne " vækkes til live igen" Det samme gør jeg med stålpladen hvis den er helt blankslidt.
Den skal være lidt ru i overfladen. (Korn 80)
Mht Skruerne. Så må man prøve sig frem, men der skal være fuld vandring i koblingshåndtaget. Dvs at det skal ikke gå så stramt at man ikke uden problemer kan trykke det helt i bund,og så de skal være spændt ens.
Held og lykke med projektet.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kobling på Diesella Special Standard.

Indlæg af strynboen »

jeg har aldrig haft problemer med diesella koblinger,,u anset olien..fjedrene skal ikke spændes totalt sammen..er der ikke et afstands rør man spænder skruen ned på..så der er samme afstand/tryk på alle fjedre..kan ikke huske hvordan det ser ud..kun at der er et fibertandhjul på koblingsskålen..har en diesella standart fra 56 tror jeg nok den er fra..

" onclick="window.open(this.href);return false;


fætter kim fra norge tester her den gamle hest...den er forresten til salg for 1500 kr
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Aron
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 10. apr 2013 18:34
Kontakt:

Re: Kobling på Diesella Special Standard.

Indlæg af Aron »

Tusind tak for svarene, både Michael og Strynboen.

Jeg vil prøve at give koblingen den behandling du beskriver. Er det korrekt antaget, at en olie som denne, er hvad du mener?
http://www.extremeshop.dk/_dk/Lists;Har ... t.id=70821" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kobling på Diesella Special Standard.

Indlæg af strynboen »

jeg har lige købt dette til min mc..det er 10:40 nok lidt for tyndt for knallert...det er alså det i den nye dunk :hihi....det andet er vist 2 takt olie :whew
Vedhæftede filer
castrol. 002.jpg
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"