Diesella Standard 61'er

Knallerter fra Danmark, Svergie, Norge og Finnland. Mærker som SCO, Diesella, Wooler, Husqvarna, Monark etc.
Brugeravatar
750helweg
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 6. maj 2012 23:40
Kontakt:

Diesella Standard 61'er

Indlæg af 750helweg »

Købte den sidste år

Nu søger jeg et par gode råd

Stempel og krumtap var defekte - cylinder revet - lejer i motor også defekte
Har nu fundet et nyt 41mm orginalt overstørrelse stempel, 3 nye setmpelringe - cylinder boret op til 41mm - krumtap renoveret - nye lejer og pakdåser i motor - tænding står 1mm før top, platiner har jeg ikke rørt.
Den er meget startvillig - men her hører det villige så op- den er sløv til at tage omdrejninger, og trækker som min søn's 3-hjulede cykel. Jeg har ingen erfaring med de gamle knallerters optræk, men jeg vil dog mene at i 1. gear skal den kunne trække bedre end den gør, nogle der ved noget om tændings justering på sådan en gammel fætter - evt. andre råd
anyone ?
Helweg - Djursland
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af Jensmc »

Tændingen skal indstilles korrekt.
Nu skriver du i din profil intet om (som så mange andre), hvor du kommer fra, men der er en mekaniker i nærheden af Vissenbjerg, der absolut IKKE kan bore cylindre op. De er enten langt over max. slidmål, når de afhentes, er skæve eller sætter sig med det samme.
Så hvis den er boret der, er det en ommer. Og så tager han for meget for det.

Kan din knallert gå i tomgang? Hvis ikke, er den nok ikke tæt.
Tjek om udst. er ren. Ellers kan motoren ikke arbejde. Det er lidt som os andre. Hvis vi får en prop i røven, så gassen ikke kan komme ud, går vi osse i stå. :wink:
Hold en hånd for indsugningen. Hvis den så trækker bedre, skal der en større dyse i.

Udfør kun eet forsøg ad gangen. Ellers kender du ikke fejlen, når den endelig kører tilfredsstillende.

God fornøjelse!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af strynboen »

jeg har en 56"eller der omkring...den er godtnok boret..men trækker utroligt godt i første gear..men springet til 2 gear er langt med lovlig motor..men den skal køre jævnt i lav tomgang,,,som jens skriver...har du stilbar strålespids
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
750helweg
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 6. maj 2012 23:40
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af 750helweg »

Den er boret ved LN Racing i Rolund på Gl. Asssenvej - Fyn - "Han ved hvad det drejer sig om"
den et helt ren i udst. og luftfilter - går fint i tomgang - iøvrigt har den justerbar strålespids
Helweg - Djursland
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af roberthandvask »

prøv og tjek farven på tændrøret om det er nøddebrunt :)
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af 12V »

Hvis du ikke har rørt platinerne, så prøv lige og stil dem til 0,4 mm afstand når de er åbne.

Jeg har fejlfundet på en Maxi der skulle udloddes på et bar i Århus, der åbnede platinerne kun meget lidt. Og den trak ad helvede til, men startede og stod godt i tomgang.
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af Toke »

Hej,

Prøv følgende, det er data fra min Diesella Special håndbog:

Platinafstand: 0,4mm
Tændingstidspunkt: 3.0mm før top
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
750helweg
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 6. maj 2012 23:40
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af 750helweg »

Har nu stillet platiner 0,4 mm og tændings tidspunkt 3mm før top. Når den får omdejninger lyder det som om den knaster hele tiden den går jævnt i tomgang og mellem gas men ved fuld gas sætter den ud. Tændrør er nøddebrunt i forbrænding og elektrodeafstand ca. 0,6mm har prøvet med 0,4 til 0,8mm
Helweg - Djursland
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af strynboen »

måske det er tændspole/platiner...som svigter ved de højere omderjninger..er det den tændspole med svøb med lak..eller en støbt...nyere bosch
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af FS1originalen »

En lovlig Special Standard har aldrig været nogen racer, men den burde dog kunne køre...

3mm før top har mine Diesellaer aldrig brudt sig om selv om fabrikken foreskriver det - er altid endt omkring 2 i stedet.

Der er mange Tum nummer godkendelser på Diesella cylinderen, så du skal nok lige være opmærksom på om der måske er sat en nyere cylinder på på et tidspunkt (jo højere TUM nummer jo mindre hul i plumben :(n) )... Tum 62 er f.eks med 8mm hul, TUM 100 med 6,8 og TUM 103 med 5,8mm hul :oops:

Du kan se godkendelser/mål her: http://veteranknallert.skysite.dk/?side=169537" onclick="window.open(this.href);return false;

Et "trimningsfif" til Diesella er forøvrigt at montere et Passola/Sting stempel. Det har samme højde som det originale, men krydspinden omkring 1 mm lavere... Det svarer til at plane 1mm og hakke 1mm :oops: Og så er disse stempler stadig til at få - det er efterhånden næsten umuligt med de originale!!!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af Toke »

Nye tændspoler kan man måske finde i Sverige. Der er i hvert fald en del Stefa dele, og jeg mener jeg engang fandt en med samme hulafstand og længde, som der sidder i den. Du kan muligvis også finde kondensatorer.

Måske Erik har noget erfaring med dette..?
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af FS1originalen »

Toke skrev:Nye tændspoler kan man måske finde i Sverige. Der er i hvert fald en del Stefa dele, og jeg mener jeg engang fandt en med samme hulafstand og længde, som der sidder i den. Du kan muligvis også finde kondensatorer.

Måske Erik har noget erfaring med dette..?
Jeg har aldrig haft en med Stefa tænding... Kun bosch, cev og scan!


Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af strynboen »

gad vide om jeg skulle køre min diesella til træf...direkte fra loftet..som den er..efter 45 år i en roe kælder..og 14 på mit loft..så har den jo hvilet sig rigeligt..

" onclick="window.open(this.href);return false;

der er vist noget med dækkene..og slangerne
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af Toke »

FS1originalen skrev:
Toke skrev:Nye tændspoler kan man måske finde i Sverige. Der er i hvert fald en del Stefa dele, og jeg mener jeg engang fandt en med samme hulafstand og længde, som der sidder i den. Du kan muligvis også finde kondensatorer.

Måske Erik har noget erfaring med dette..?
Jeg har aldrig haft en med Stefa tænding... Kun bosch, cev og scan!


Erik
Hmm.... Gad vide om jeg roder lidt rundt her...? :oops:
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af FS1originalen »

Det måtte jo lige slås op i reservedelskataloget... Og jaaee, det gør du vist :oops:

Til 11.14 motoren er der nemlig kun angivet Bosch eller SPL (det er den jeg kalder Scan) tænding :P

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
750helweg
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 6. maj 2012 23:40
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af 750helweg »

Tak for de hurtige svar, med den fart kan jeg måske blive klar til mols-løbet :D

Først min cylinder er en TUM 62
det er den tændspole med svøb med lak, men der er masser af kraftig gnist
tændrør er et champion 86
jeg har lagt mærke til at platinerne gnistrer en lille smule - kunne det ikke tyde på kondensatoren er ved at dø ?

jeg kæmper videre
Helweg - Djursland
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af 12V »

750helweg skrev: jeg har lagt mærke til at platinerne gnistrer en lille smule - kunne det ikke tyde på kondensatoren er ved at dø ?
Lidt kan være meget normalt, svært at sige om dit er acceptabel eller for meget :wink:
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af Michael »

Min Diesella/Bobby går nemt 45-50 km/t. Plumben er godt nok slidt væk gennem årene :hihi
Min første tanke var da du skrev den ikke trakvsærligt godt: Er udstødningen stoppet. :what2
Mine data:
Stempel: Vespa Typhoon
Indsugning: 9mm. Det hjælper ikke at bore den mere-Skyllekanalerne er meget små. Der er bog løs forring så det kan der gøres noget ved.
Udstødning: Tidlig Zundapp/SCO 3 gear fra Scanparts i Sverige.
Karburator: 12 mm Delorto.
Der ligger billeder af Bobby herinde.
Den er solgt nu og skal i fremtiden lejes ud til reseptioner hvor den skal samle penge ind til et godgørrende formål. :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
750helweg
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 6. maj 2012 23:40
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af 750helweg »

Michael kan du huske om krydspinden på "BOBBY" var 10 eller 12 mm.

har ved nærmere eftersyn og målinger fundet ud af at stemplet (som skulle være et nyt orginalt) vender 5mm før top hvilket jeg synes er for tidligt, og sikkert årsagen til den dårlige acceleration. Har så søgt (efter at have læst om "BOBBY") efter et 41mm stempel til PGO Vespa Typhoon eller suzuki ap50 som efter mine målinger skulle være 5mm højere men de fåes kun med 12mm kryds, min part pusher mener det kan fåes med 10mm kryds til suzukien, men han har ikke fået det hjem endnu så jeg ved ikke om det bare er en "and"
Helweg - Djursland
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Diesella Standard 61'er

Indlæg af Michael »

Jeg kan ikke huske det. men jeg har før drejet bøsninger i bronce til stemplet.
Men Kurt Oksbøll fra VKKA.dk vil kunne lave/vide det. Han har lavet mange tilpasninger.
Det skal ikke vende 5mm før top.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Besvar

Tilbage til "Skandinavien"