Side 1 af 2

Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 00:54
af 750helweg
Købte den sidste år

Nu søger jeg et par gode råd

Stempel og krumtap var defekte - cylinder revet - lejer i motor også defekte
Har nu fundet et nyt 41mm orginalt overstørrelse stempel, 3 nye setmpelringe - cylinder boret op til 41mm - krumtap renoveret - nye lejer og pakdåser i motor - tænding står 1mm før top, platiner har jeg ikke rørt.
Den er meget startvillig - men her hører det villige så op- den er sløv til at tage omdrejninger, og trækker som min søn's 3-hjulede cykel. Jeg har ingen erfaring med de gamle knallerters optræk, men jeg vil dog mene at i 1. gear skal den kunne trække bedre end den gør, nogle der ved noget om tændings justering på sådan en gammel fætter - evt. andre råd
anyone ?

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 07:25
af Jensmc
Tændingen skal indstilles korrekt.
Nu skriver du i din profil intet om (som så mange andre), hvor du kommer fra, men der er en mekaniker i nærheden af Vissenbjerg, der absolut IKKE kan bore cylindre op. De er enten langt over max. slidmål, når de afhentes, er skæve eller sætter sig med det samme.
Så hvis den er boret der, er det en ommer. Og så tager han for meget for det.

Kan din knallert gå i tomgang? Hvis ikke, er den nok ikke tæt.
Tjek om udst. er ren. Ellers kan motoren ikke arbejde. Det er lidt som os andre. Hvis vi får en prop i røven, så gassen ikke kan komme ud, går vi osse i stå. :wink:
Hold en hånd for indsugningen. Hvis den så trækker bedre, skal der en større dyse i.

Udfør kun eet forsøg ad gangen. Ellers kender du ikke fejlen, når den endelig kører tilfredsstillende.

God fornøjelse!

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 08:16
af strynboen
jeg har en 56"eller der omkring...den er godtnok boret..men trækker utroligt godt i første gear..men springet til 2 gear er langt med lovlig motor..men den skal køre jævnt i lav tomgang,,,som jens skriver...har du stilbar strålespids

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 08:24
af 750helweg
Den er boret ved LN Racing i Rolund på Gl. Asssenvej - Fyn - "Han ved hvad det drejer sig om"
den et helt ren i udst. og luftfilter - går fint i tomgang - iøvrigt har den justerbar strålespids

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 10:50
af roberthandvask
prøv og tjek farven på tændrøret om det er nøddebrunt :)

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 12:53
af 12V
Hvis du ikke har rørt platinerne, så prøv lige og stil dem til 0,4 mm afstand når de er åbne.

Jeg har fejlfundet på en Maxi der skulle udloddes på et bar i Århus, der åbnede platinerne kun meget lidt. Og den trak ad helvede til, men startede og stod godt i tomgang.

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 13:02
af Toke
Hej,

Prøv følgende, det er data fra min Diesella Special håndbog:

Platinafstand: 0,4mm
Tændingstidspunkt: 3.0mm før top

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 18:39
af 750helweg
Har nu stillet platiner 0,4 mm og tændings tidspunkt 3mm før top. Når den får omdejninger lyder det som om den knaster hele tiden den går jævnt i tomgang og mellem gas men ved fuld gas sætter den ud. Tændrør er nøddebrunt i forbrænding og elektrodeafstand ca. 0,6mm har prøvet med 0,4 til 0,8mm

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 18:52
af strynboen
måske det er tændspole/platiner...som svigter ved de højere omderjninger..er det den tændspole med svøb med lak..eller en støbt...nyere bosch

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 19:01
af FS1originalen
En lovlig Special Standard har aldrig været nogen racer, men den burde dog kunne køre...

3mm før top har mine Diesellaer aldrig brudt sig om selv om fabrikken foreskriver det - er altid endt omkring 2 i stedet.

Der er mange Tum nummer godkendelser på Diesella cylinderen, så du skal nok lige være opmærksom på om der måske er sat en nyere cylinder på på et tidspunkt (jo højere TUM nummer jo mindre hul i plumben :(n) )... Tum 62 er f.eks med 8mm hul, TUM 100 med 6,8 og TUM 103 med 5,8mm hul :oops:

Du kan se godkendelser/mål her: http://veteranknallert.skysite.dk/?side=169537" onclick="window.open(this.href);return false;

Et "trimningsfif" til Diesella er forøvrigt at montere et Passola/Sting stempel. Det har samme højde som det originale, men krydspinden omkring 1 mm lavere... Det svarer til at plane 1mm og hakke 1mm :oops: Og så er disse stempler stadig til at få - det er efterhånden næsten umuligt med de originale!!!

Erik

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 19:17
af Toke
Nye tændspoler kan man måske finde i Sverige. Der er i hvert fald en del Stefa dele, og jeg mener jeg engang fandt en med samme hulafstand og længde, som der sidder i den. Du kan muligvis også finde kondensatorer.

Måske Erik har noget erfaring med dette..?

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 20:11
af FS1originalen
Toke skrev:Nye tændspoler kan man måske finde i Sverige. Der er i hvert fald en del Stefa dele, og jeg mener jeg engang fandt en med samme hulafstand og længde, som der sidder i den. Du kan muligvis også finde kondensatorer.

Måske Erik har noget erfaring med dette..?
Jeg har aldrig haft en med Stefa tænding... Kun bosch, cev og scan!


Erik

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 20:46
af strynboen
gad vide om jeg skulle køre min diesella til træf...direkte fra loftet..som den er..efter 45 år i en roe kælder..og 14 på mit loft..så har den jo hvilet sig rigeligt..

" onclick="window.open(this.href);return false;

der er vist noget med dækkene..og slangerne

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 21:50
af Toke
FS1originalen skrev:
Toke skrev:Nye tændspoler kan man måske finde i Sverige. Der er i hvert fald en del Stefa dele, og jeg mener jeg engang fandt en med samme hulafstand og længde, som der sidder i den. Du kan muligvis også finde kondensatorer.

Måske Erik har noget erfaring med dette..?
Jeg har aldrig haft en med Stefa tænding... Kun bosch, cev og scan!


Erik
Hmm.... Gad vide om jeg roder lidt rundt her...? :oops:

Re: Diesella Standard 61'er

: man 7. maj 2012 22:50
af FS1originalen
Det måtte jo lige slås op i reservedelskataloget... Og jaaee, det gør du vist :oops:

Til 11.14 motoren er der nemlig kun angivet Bosch eller SPL (det er den jeg kalder Scan) tænding :P

Erik

Re: Diesella Standard 61'er

: tirs 8. maj 2012 22:16
af 750helweg
Tak for de hurtige svar, med den fart kan jeg måske blive klar til mols-løbet :D

Først min cylinder er en TUM 62
det er den tændspole med svøb med lak, men der er masser af kraftig gnist
tændrør er et champion 86
jeg har lagt mærke til at platinerne gnistrer en lille smule - kunne det ikke tyde på kondensatoren er ved at dø ?

jeg kæmper videre

Re: Diesella Standard 61'er

: ons 9. maj 2012 10:57
af 12V
750helweg skrev: jeg har lagt mærke til at platinerne gnistrer en lille smule - kunne det ikke tyde på kondensatoren er ved at dø ?
Lidt kan være meget normalt, svært at sige om dit er acceptabel eller for meget :wink:

Re: Diesella Standard 61'er

: ons 9. maj 2012 12:15
af Michael
Min Diesella/Bobby går nemt 45-50 km/t. Plumben er godt nok slidt væk gennem årene :hihi
Min første tanke var da du skrev den ikke trakvsærligt godt: Er udstødningen stoppet. :what2
Mine data:
Stempel: Vespa Typhoon
Indsugning: 9mm. Det hjælper ikke at bore den mere-Skyllekanalerne er meget små. Der er bog løs forring så det kan der gøres noget ved.
Udstødning: Tidlig Zundapp/SCO 3 gear fra Scanparts i Sverige.
Karburator: 12 mm Delorto.
Der ligger billeder af Bobby herinde.
Den er solgt nu og skal i fremtiden lejes ud til reseptioner hvor den skal samle penge ind til et godgørrende formål. :(y)

Re: Diesella Standard 61'er

: fre 8. jun 2012 16:35
af 750helweg
Michael kan du huske om krydspinden på "BOBBY" var 10 eller 12 mm.

har ved nærmere eftersyn og målinger fundet ud af at stemplet (som skulle være et nyt orginalt) vender 5mm før top hvilket jeg synes er for tidligt, og sikkert årsagen til den dårlige acceleration. Har så søgt (efter at have læst om "BOBBY") efter et 41mm stempel til PGO Vespa Typhoon eller suzuki ap50 som efter mine målinger skulle være 5mm højere men de fåes kun med 12mm kryds, min part pusher mener det kan fåes med 10mm kryds til suzukien, men han har ikke fået det hjem endnu så jeg ved ikke om det bare er en "and"

Re: Diesella Standard 61'er

: fre 8. jun 2012 18:46
af Michael
Jeg kan ikke huske det. men jeg har før drejet bøsninger i bronce til stemplet.
Men Kurt Oksbøll fra VKKA.dk vil kunne lave/vide det. Han har lavet mange tilpasninger.
Det skal ikke vende 5mm før top.