velo solex

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

velo solex

Indlæg af strynboen »

min velo solex,,motoren blev afmonteret i 70 erne,,og stellet blev brugt som cykel
når der var ferie gæster..jeg fik stellet af en gammel kone..og en dag jeg besøgte den gamle cykelsmed ,,og fortalte om velo stellet,,gik han op på loftet og hentede en papkasse med motoren,,som han havde gemt..
jeg fandt en sæk fra muus i odense,,der stod sidste salgs dato på 1978,,så mon ikke at motoren er taget af deromkring,,jeg har så sat
den på og startet den i 2009,,31 år senere..den startede da jeg lige pudsede platinen af..
er ikke helt sikker på årgang,,den har motorbøjle,,men også metal tank,,så der er noget som ikke stemmer,,der er ikke drejehåndtag til gassen,,den er muligvis koblet sammen med forbremsen,,der er ikke plads til kabel op på styret..
men der er stel nr,,så må have tjekket det..mangler self lydpotten,,,,
Vedhæftede filer
velo1-250.jpg
velo1-250.jpg (55.26 KiB) Vist 5100 gange
velo2-250.jpg
velo2-250.jpg (60.75 KiB) Vist 5099 gange
velo3-250.jpg
velo3-250.jpg (53.9 KiB) Vist 5099 gange
velo4-250.jpg
velo4-250.jpg (66.47 KiB) Vist 5100 gange
velo5-250.jpg
velo5-250.jpg (60.7 KiB) Vist 5099 gange
Senest rettet af strynboen man 20. jul 2009 21:31, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: velo solex

Indlæg af nielsfup »

Det er jo en fantastisk historie.
Håber du finder et udstødningsrør..

MUUS kan jeg faktisk godt huske på siloer dengang.
Ved ikke om det er noget at prale med :wink: :lol:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Denno
Stor knallert
Indlæg: 197
Tilmeldt: søn 4. jan 2009 18:13
Kontakt:

Re: velo solex

Indlæg af Denno »

he he det var da en god historie, skønt når tingene finder sammen igen :D
er nu også en fin lille cykel med hjælpe motor.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: velo solex

Indlæg af strynboen »

går og spekulere på at lave en twin,med 180% forskudt krumtap..
der skal bare en ekstra knast på svinghjulet,,så den tænder ved en halv omgang
og en ledning mellem tændrørene,,så den køre med vast kick. :?: :?: der skal bare lige laves en ekstra krumtap,,og et dobbelt krumtaps hus..problemet er bare at krumtappen skal samles efter at hoved lejer er monteret mellem husene,da motor blokken er samlet lodret,,og ikke vandret..er det mon muligt at samle krumtaps halvdelene,,på en simplere måde end ved krympning,,evt ved at låse med en rør split,,eller pinol skrue,,ellers kan man måske bruge stjerne motor prinsippet,,med et fælles,punkt på krumtappen som udgangs punkt for pejlstangen. men så skal cylenderen jo flyttes.sådan en velo motor frister jo,,den ligner en fly motor fra 20"erne
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"