Ciao vil ikke starte, meget besvær

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32

Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Ole Rasmussen » ons 8. jul 2009 15:56

Hej gutter. Min ciao som jeg har fået samlet vil ikke starte, den har dog kørt en smule da vi har fået liv i den. men nu er den helt død. Vi har rodet og indstillet tændingen perfekt som der står skrevet med 0.45 platinafstand og notgang står ud for fiberklods på platiner, som står skrevet.
Tændrøret er vådt og den skyder ud af udstødning og kaburatoren når vi prver at starte den, men den forsøger slet ikke at starte.
motoren har gået en smule efter vi havde samlet den man nu kan den intet, så jeg forstår intet af det hele. kompression er helt fin.
not er trykket en anelse men er stadig fint i notgangen, så det kan ikke ha flyttet sig.
Det hele gik skidt efter koblingen fik rystet sig løs. den er dog blevet spændt efter me loctite

motoren gør følgende
--

skyder ud af kaburator og udstødning
gnistre mellem platiner ikke for stor gnist og heller ikke for lille
tændrør er vådt og gnister fint og blåt, der er prøvet med forskellige tændrør og fra en knallert hvor det virker.
platiner, kondensator og nu nyt tændrør er skiftet.
dyser i kaburator er der skiftet imellem og den er renset helt flere gange



Vi tror det hele ligger i et problem i tændingen
--


noget vi ikke forstår er at kredsløbet nede i tændingen siger at der er kontakt mellem platinerne selvom de er åbne. det er rød ledning, altså fødespolen som skaber disse problemer, da vi har forsøgt at pille den røde af og måle os frem til det med multimeter.


håber på at der er nogle der kan hjælpe os med problemet da vi nu har brugt snart 4 dage på det hele.

Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Rasmusbanke » ons 8. jul 2009 17:56

det lyder MEGET somom det er platinerne der er defekte (:
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Poul-Erik A. » ons 8. jul 2009 22:01

Ja, fødespolen er næsten en kortslutning i sig selv (typisk omkring 1 ohm) og kondensatoren sidder også parrallel på platinerne. Multimetret kan sikkert godt "se" forskæl på åben/lukket platin med fødespolen mont. for så viser det henholdsvis ca. 1 ohm og ca. 0 ohm ?
Mistanken til noten kunne vel afprøves ved at fjerne tændrøret og måle med skydelæren i hullet, for når stemplet er lige før top, skal platinerne åbne.
Eller evt. overgang i tændrørshætten ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Morten - Webmaster » ons 8. jul 2009 23:59

hvis den gnister mellem platinerne så skift kondensator og platiner samtidig, så starter den nok fint.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Ole Rasmussen » tors 9. jul 2009 00:18

platiner og kon. er skiftet! så det er ikke det..

Når platiner åbner er stemplet midt i cyllinder hyvilket vi heller ikke forstår noget af.. noten kan kun sidde på denne måde så intet kan hjælpe med at stille på stempel før top da der jo her ikke er en anker plade... man kan kun stille platinafstanden det rigtige sted på knasten!
når noten er ud for filt-tingen på platinerne er den maksimalt åbent - er det her man vel og mærke skal have de 0.40 mm. eller???

så hvad gør jeg

den skyder ud af kaburatoren og sommetider ud af udstødning.. der er super fin og stor gnist! blå vel at mærke!
Senest rettet af Ole Rasmussen tors 9. jul 2009 00:26, rettet i alt 1 gang.

Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Ole Rasmussen » tors 9. jul 2009 00:20

vi har prøvet afstande mellem platinerne:

0,30
0,35
0,40
0,45
0,50

intet hjælper.. kan det være falsk luft et sted fra?

dog har vi prøvet med dieselstart, både med og uden kaburator så det kommer direkte ind.
Det virker bare ikke

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Morten - Webmaster » tors 9. jul 2009 00:24

Ole Rasmussen skrev:platiner og kon. er skiftet! så det er ikke det..



Skiftede du kondensator efter at have prøvet med platiner først ? hvis ja, så kan dine platiner være ødelagt på MEGET kort tid og du må skifte platiner igen. (jeg taler af erfaring)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Ole Rasmussen » tors 9. jul 2009 00:27

Nej Morten jeg skiftede dem samtidig?
Kan de være døde allerede? der er ikke en synlig gnist mellem platiner. skal der være det?
Hvad kan ødelægge dem!

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Morten - Webmaster » tors 9. jul 2009 00:54

hvis kondensatoren ikke virker ordentligt vil der springe gnister mellem platiner, det har jeg præsteret at ødelægge et nyt sæt kvalitetsplatiner med på bare 1-2 km kørsel. så sprutter og hakker den typisk hvis den overhovedet tænder.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Ole Rasmussen » tors 9. jul 2009 01:05

okay.. vi havde jo også motoren af og vi ville lige se om der skete noget når vi lige hurtigt fik sat boremaskine på.. de gnistre ... så der er fin forbindelse.. det var før du skrev det der.. så jeg håber det ikke har taget skade! eller har jeg lært af det!

SÅ jeg tror alt er helt fint derinde. Der er jo ikke synligt gnist at se andet end den store blå på tændtrøret

Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Ole Rasmussen » tors 9. jul 2009 22:58

Update!

Det er tændingen. det kan simpelthen ikke være andet når den gnister og tændrøret er vådt af benz!

tændingen er indstillet til 0,40 mm mellem platiner.
Når dette er gjort kan jeg se at der ved denne klodt der kører op imod knasten at der er luft imellem klods og knast, når den er på den tynde side af knasten. Når knasten så drejer over mod hvorden bliver tykkere åbner platiner jo. Men men men dette luftrum som er mellem klods og knast giver jo en forsinkelse således at tændingen sker en anelse senere, Så stempelt vil derved være på vej ned når den tænder..!

Hvad gør jeg? Har platiner ikke et klods-standard-mål ;) ?
Billeder kan i vel ikke bruge meget af i denne forbindelse?

Eller er der en som har tid at hjælpe imorgen hvis jeg smider dyret i Corsaen og drøner ud til personen som frit melder sig. :D jeg har faktisk opgivet denne motor nemlg. så håber en kan hjælpe mig.

Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2861
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Yamaha FS1 50SS » tors 9. jul 2009 23:44

Hmmm prøv at kør stemplet helt i top også justere platinerne der så de er max åbne på 0,30 lige som på yamaha`n ,,,, det burde den kunne starte på vist ikke der er overgang nogen steder,,,, og æææææhh syntes jeg læste at platinet åbnede når stemplet er halvt oppe det er da forkert ,,,knasten som platinet glider på der skal platinet`s slæbesko røre ved hele tiden ,,, lige som på yamaha`n og andre platin tændinger,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

besøg også vores hjemmeside,,,, http://www.dorte-johnny.dk/index.html ,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,

Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Ole Rasmussen » fre 10. jul 2009 00:07

johnny.. Jeg vil se på det imorgen..
melder tilbage imorgen!


godnat!! :wink:

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1968
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Poul-Erik A. » fre 10. jul 2009 16:06

Ole Rasmussen skrev:platiner og kon. er skiftet! så det er ikke det..

Når platiner åbner er stemplet midt i cyllinder hyvilket vi heller ikke forstår noget af.. noten kan kun sidde på denne måde så intet kan hjælpe med at stille på stempel før top da der jo her ikke er en anker plade... man kan kun stille platinafstanden det rigtige sted på knasten!
når noten er ud for filt-tingen på platinerne er den maksimalt åbent - er det her man vel og mærke skal have de 0.40 mm. eller???

så hvad gør jeg

den skyder ud af kaburatoren og sommetider ud af udstødning.. der er super fin og stor gnist! blå vel at mærke!


Som også Johnny skriver åbner platinerne alt for tidligt/sent og kan næsten kun skyldes, at svinghjulet har flyttet sig og derved har motoren ingen chancer for at starte :o Gnisten springer når platinerne laver "uro" i tændspolen og det er - som regel - få grader før top :wink:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Ole Rasmussen » fre 10. jul 2009 16:20

ja dertil er jeg også nået til...
Jeg har fundet ud af at platiner åbner når den er noget halvvejs ned igen, det er jo alt for sent!.
Jeg skal have knasten af som sidder kilet fast nu :( Jeg tror jeg har ødelagt det hele da slyngkoblingen har banket på det hele og derfor har rykket det hele! i værste tilfælde er krumtappens notgang udvidet af bankeriet!

Dammit

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Jensmc » fre 10. jul 2009 19:58

Tændingsknasten er fikseret af svinghjulsnoten. Det er ligemeget, hvilken side der vender udad.
Så knasten kan ikke sidde forkert. :)
Det at den skyder ud af karburatoren, gør en Ciao normalt ikke. Med mindre den er boret i indsugningen, således at krumtappen ikke kan lukke tæt for hullet. Dette er en klasisk "hjemmetuner-fejl :? " på Ciao motoren.
Jeg har ikke andre forslag end de allerede fremlagte.
Desværre! :?
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Ole Rasmussen » fre 10. jul 2009 22:53

rart at vide til en evt. tuningsmulighed ;P

men det hele er endt med at den har fået dommen: Krumtappen har rykket sig!
Så her er ikke et øje tørt over den stakkels Ciao! :(

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Jensmc » fre 10. jul 2009 23:24

Undskyld mig lige!
Hvordan i al verden kan en krumtap rykke sig???
Mener du ikke tændingsknasten?
Ellers skal jeg have mine skolepenge tilbage!!!
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1807
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Kai » lør 11. jul 2009 00:55

Ved ikke om det er gældende på hans Ciao, men på nogen er aksel enden presset i krumtappen, så jo den kan godt vrides så meget at tændingen ikke længere passer.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?

Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32

Re: Ciao vil ikke starte, meget besvær

Indlægaf Ole Rasmussen » lør 11. jul 2009 10:40

Det er det som er sket

Kan det rettes tilbage?
og i så fald så skal jeg bruge lidt oplysninger om hvor stemplet står når knasten er på sit højeste punkt


Tilbage til "Sydeuropa"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster