Erstatte bøsning med nåleleje / Ciao krumtap

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Erstatte bøsning med nåleleje / Ciao krumtap

Indlæg af Kselle »

Hej!

Jeg har fået fat i en gammel Ciao motor - original og tilsyneladende urørt. Vil friske den op med nye lejer, pakninger og tændingsdele og have den liggende på hylden, så jeg har en lovlig og original motor på lager.

Krumtappen er af den type med bronzebøsning. Jeg har dog mere tiltro til et nåleleje end en bøsning, men inden jeg udskifter krumtappen kunne det jo være at nogen havde erfaring med at modificere en krumtap med bøsning, så den kan køre med nåleleje?

Bh Kristoffer
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Erstatte bøsning med nåleleje / Ciao krumtap

Indlæg af Jensmc »

Bøsning er fremragende. Og til en lovlig motor, er det rigeligt.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Erstatte bøsning med nåleleje / Ciao krumtap

Indlæg af Kselle »

Tak for input. Jeg giver bøsningen en chance. Motoren skal forblive original.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Erstatte bøsning med nåleleje / Ciao krumtap

Indlæg af 12V »

Dimensionerne passer med et HK1012 bøsningsnåleleje, eller et HK1015 hvis man kører med større end original diameter stempel.
Men jeg har ikke kørt nok km med sådan en ombygning til jeg tør anbefale det som en sikker løsning.

Så indtil videre vil jeg også anbefale den originale bøsning og 12 mm krydspind.
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Erstatte bøsning med nåleleje / Ciao krumtap

Indlæg af Kselle »

Interessant :-) Tak for input. Vil lige checke for slid - og så ellers benytte standardløsningen med bøsning. Der er jo ikke meget fart på sådan en lovlig maskine, så det er vel OK.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"