Grillo - Patina projekt.

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Hej alle.

Jeg er ny på forum og har allerede nydt godt af at kigge i de mange informative indlæg.

Har for en del år tilbage kørt Maxi og lidt plastic scootere. Fik lyst til en totakter igen.

Lidt tilfældigt faldt jeg over en ældre Grillo, årgang 1988. I nogenlunde stand, men lettere misholdt og træt. Modsat de fleste, syntes jeg faktisk om designet på Grillo´en :(y)

Der mangler lidt smådele, som jeg er ved at støve op. Carsten L her på forum har allerede været behjælpelig med lidt stumper.

Målet med den er ikke at renovere den - men at friske den op så den er komplet og nogenlunde pæn, men med patina passende til dens alder, men til gengæld mekanisk sund.

Den blev købt som i "kørbar" stand, men det var nu så meget sagt. Den kunne starte, bevares, men trække kan den ikke.

Motoren blev afmonteret og adskilt, og den er desværre som jeg frygtede forsøgt boret - med kun meget lidt kant tilbage (1,3mm) af indsugningsvinduet. Cylinder og stempel er revet. Om det er de 1,3mm kant ved indsugningsvinduet eller ringe cylinder/stempel der gør at den kører dårligt, er jeg i tvivl om. Jeg vil forsøge at rette op på boringen ved hjælp af kemisk metal eller durafix. Har en anden blok liggende, hvis det skulle fejle.

Jeg ville skifte olien i drevet, men det var tørlagt... Nu har den fået ny olie - men det gamle er jo nok kommet ud et sted. Nogen der ved om den deler stumper med en af de mere gængse Piaggio modeller? Så vil jeg forsøge at finde et repsæt med lejer, pakdåser og pakninger.

Motoren får følgende kur:

50cc cylinderkit (Billigt fra jmcp parts - spændt på om man virkeligt kan få et nogenlunde velkørende kit for 250kr!)
Standard Mazzucchelli krumptap, amt-002 modellen. (Den gamle lyder ikke for sund i lejet)
Nye lejer, pakdåse og pakninger
Nye koblingssko, strammere fjedre og nyt leje ved kobling.
Nyt platinsæt og kondensator
Giannelli original power udstødning


Karburatoren er en 12/10. Gearingen er 55mm remhjul v. kobling og 95mm bag.

Et par spørgsmål melder sig - byd gerne ind!

Er der mon nogen der har erfaring med de billige cylinder kits fra Jmpb parts?

Vil gearingen mon passe til mit setup? Har en 80mm remskive liggende også.

Er der nogen der har erfaringer (Gode som dårlige) med kemisk metal eller durafix - ved en uheldig boring?
Vedhæftede filer
IMG_2410.jpeg
IMG_2410.jpeg (290.63 KiB) Vist 4123 gange
IMG_2437.jpeg
IMG_2437.jpeg (250.94 KiB) Vist 4123 gange
IMG_2438.jpeg
IMG_2438.jpeg (143.95 KiB) Vist 4123 gange
IMG_2439.jpeg
IMG_2439.jpeg (178.74 KiB) Vist 4123 gange
Senest rettet af Kselle tirs 11. maj 2021 23:04, rettet i alt 2 gange.
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Sådan ser indsugnings "ruden" ud. Er der alligevel kant nok til at det skal kunne køre? Jeg har tænkt at påføre ca. 1mm kemisk metal, på siden af den yderste kant.
Vedhæftede filer
IMG_2453.jpeg
IMG_2453.jpeg (131.22 KiB) Vist 4111 gange
IMG_2454.jpeg
IMG_2454.jpeg (114.11 KiB) Vist 4111 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af 12V »

En ting er hvor meget kant der er tilbage, en anden er om ruden er slidt i højden, det sker hvis man kører uden filter, eller lejerne er slidt og rammer.
Jeg har et 6202 leje liggende som jeg har slebet så det har en glidepasning på aksel og i blokken. Så monterer jeg krumtappen med en distance skive. Drejer krumtappen så vangen lukker hullet og puster i indsugningen. Der skal være mærkbar modstand, som at puste i en luftballon der er let at puste op. Svært at forklare, det kræver nogen Gefühl og sammenligningsgrundlag ;-)
Når krumtappen kun sidder i et leje kan den tiltes, så hold den lige og tryk ind mod tændingssiden for at modvirke det.

Med samme setup lapper jeg også defekte ruder. Jeg sætter et lag klar tape på vangen og drejer den så den lukker ruden. Så støber jeg gennem indsugningen for at genoprette kanten, hvis den er tynd. Er der rifter smører jeg lidt direkte på fladen og bruger krumtappen til at trække det af.
Jeg bruger JB Weld kemisk metal. Den er uhyre stærk, og bliver rimelig flydende når den er blandet.
Sådan er det lykkes mig at redde døde blokke. For gode blokke er desværre i høj kurs. Hvis du vil gå med en ny blok, så husk at få begge halvdele, de er nummereret og bearbejdet som en enhed. Pakfladen kan være forskellig og leje centreringen kan være skæv ellers.
Og fingrene fra de nye blokke du kan finde på nettet, altså de uoriginale. Distancen til ruden er for stor og de er ret utætte!

Ud fra billederne synes jeg ikke at din rude ser så kritisk ud, den er ikke tynd på så langt et areal. Kunne måske frygte at der har været kontakt med krumtappen. Men prøv puste testen.

Og lad være med at prøve den billige cylinder fra jmpb, den er svagere end original, mærkbart! Jeg ville slibe ujævnhederne i den originale og prøve om den kan kære. De kan se ret voldtagede ud og stadig køre fint. Ellers kan jeg måske undvære et godt brugt sæt ;-)

Vedhæftet billeder af en lappet blok der kører fint i dag :-)

Her er repkit til gearingen.
https://www.jmpbdele.dk/revisieset-acht ... -ciao.html
Tjek også om der har været anvendt for lange skruer, dem der forbinder stel og gearing. For så kan bunden trykkes ud af gevindstykket. Dette kan også lappes.
Den kan også blive utæt ved trykstiften til cykel funktionen, der sidder en lille oring som ikke er med i sættet.

80er remskive kan du måske trække, det skal afprøves ;-)
Vedhæftede filer
IMG_20200422_094707.jpg
IMG_20200422_094707.jpg (87.8 KiB) Vist 4109 gange
IMG_20200423_111116.jpg
IMG_20200423_111116.jpg (73.65 KiB) Vist 4109 gange
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Det var en smart måde at få tilpasningen af ruden og krumtap til at være perfekt. Jeg forsøger mig med pustetest og JB weld! :-)

Især det ene leje ved krumtappen var godt slidt - men der er ikke umiddelbart spor at se på vangen på krumtappen.

Jeg havde næsten tænkt at det måtte være halv-ringe kvalitet med et cylinderkit til så få kroner.

Har et honeværktøj der kan gå i cylinderen. Stemplet ser dog værre ud end cylinderen gør. Er det stempel der følger med den ringe Jmpb cylinder mon brugbart i den originale cylinder, eller er det også for ringe kvalitet?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af 12V »

Du burde kunne få et nyt stempel løs, husk at måle om det er 38,2 eller 38,4 mm du har du (cylinder boring).
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

God pointe.

Jeg har fået fat i en lovlig motorblok - som jeg også tænker at lave klar. Måske jeg kan finde et stel den kan komme i en dag til et andet projekt. Tænker at bruge cylinderen fra Grillo´en til den motor - og så få købe et nyt kit til Grillo´en.

Vil helst holde de 50cc - så det begrænser jo udvalget lidt. Har kig på et sæt fra DR racing - som kommer uden topstykke (Det originale skulle passe).

https://www.racing-planet.com/cylinder- ... 644-1.html

Har du erfaring med kvaliteten på kits fra DR? Prisen på 79 Eur er jo absolut overkommelig.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af 12V »

Det er et super lækkert kit, som også render lidt mere på toppen. Hvis du vil have original kopi der virker, så køb det kit RMS laver, den er også lækker.
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Det lyder godt! Cylinder-Kit fra DR racing er på vej - så ryger det billige kit på den lovlige motor jeg har liggende.
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Imens jeg venter på postmanden har jeg lavet lidt småting på Grilloen.

Der manglede lidt småting til den, et fodskjold, nogle emblemer, bagagebærer - så med lidt held har jeg fundet de fleste af disse dele og fået dem malet og klargjort.

Fik også renoveret koblingen med et nyt leje og nogle nye koblingssko fra Newfren og et sæt fjedre fra Polini af de sølvfarvede efter anbefaling.

Karburatoren er renset og har fået nye pakninger - og har monteret en 46 dyse (Måske rigeligt stor?). Har købt et sæt fra 40-50, så må prøve mig lidt frem. Luftfilteret er det med 3 huller bag filternettet.

Sædet jeg havde købt fra en Ciao passer ikke, så jeg har bestilt et originalt Grillo sæde til den.

Fik iøvrigt prøvet "pustetesten" på min blok for at se om den stadig er tæt ved krumtappen. Brugte med succes tricket at slibe et af de gamle lejer til, så det let monteres i både blokken og på krumtappen, for at kunne teste for tæthed. Det føles tæt, der er meget stor modstand når man blæser i indsugningen med krumtappen i lukket position.

Næste skridt bliver så at samle motoren med den nye krumtap og cylinderkit, nye lejer og pakninger og lidt friske tændingsdele.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af 12V »

Jeg mener at jeg bruger en dyse 46 med det store filter med 6 huller bagved gitteret, ved lign setup. Så måske lidt stor, men godt at starte større når du har en hurtigere cylinder på, og så arbejd nedad en dyse ad gangen til den kører ren.

Var saddelstangen en anden dimension end Ciao?
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Ja, jeg tænker også det er fint at starte med en rigeligt stor dyse, så den får nok at leve af under tilkøring. Giver det noget mærkbart med det større filter? For det var da let at anskaffe sådan et.

Saddelstangen har en anden facon end på en Ciao. Det undrer mig lidt, for jf. part-kataloget for Grillo skulle det passe.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af 12V »

Præcis. Nej ved 10 mm karburator mener jeg ikke at det er en flaskehals.

Jeg ved ikke hvad der har fået mig til at tro at de var ens :oops:
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Tak, jeg beholder originalfilteret så.

Nej jeg var også af den tro at de var ens. Men så er det afprøvet :-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af 12V »

Jeg var selv ved at købe et nyt sæde til min, men fandt så et original. Der stod i annoncen at det var til Bravo og Grillo, og jeg ved med sikkerhed at Bravo og Ciao er ens. Men det har nok været en fejl i annoncen, beklager forvirringen :-o
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Nyt sæde på vej - så alt ok :-)

Den nye krumtap er nu monteret med nye lejer og simmering.

Tænding er også monteret med nye platiner og kondensator. Desværre er gnisten temmeligt svag. Den springer kun ca. 3mm. Jeg har målt både primær og sekundær tændspole igennem. Den primære, altså den ved svinghjulet måler ca. 0,8-0,9 Ohm.

Den sekundære ligger på ca. 1 ohm mellem stel og indgang fra primær spole, og ca. 6400 ohm fra stel til udgang ved tændkabel. Er det ikke i den høje ende? Nogen gode forslag til at komme videre med tændingen?
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Lidt investigering i typen af tændspole. Den der sidder på Grillo´en ligner til forveksling denne: https://www.kgi.dk/product/5652-3531/ve ... pa-piaggio

Og havde endda den samme tarvelige tilslutning til tændrør.

Mon det er en u-orignal kina spole? Der er intet nummer eller tryk på den.

Har bestilt en ny original tændspole på Ebay - kan ikke klare de kina-varer :-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af 12V »

Værdierne lyder ok, en original ligger på ca 6000 ohm. Men ja, sort spole uden tekst på er næsten garanti for dårlig gnist ;-)

Jeg bruger kun de originale blå som som man stadig kan få nye. De er så gode at jeg bruger dem i alle mine knallerter med udvendig tændspole :-)
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Den sorte ryger i metalspanden!

Det er netop den originale blå jeg har bestilt. Håber den gør tricket :-)
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Så kom den originale tændspole. Der er stor forskel, nu trækker den en fik gnist på 6-7mm.

Med den sorte tændspole, kun ca. 3mm.
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Grillo - Patina projekt.

Indlæg af Kselle »

Så kom motoren på og resten blev samlet.

Den sprang igang med det samme og går rigtig fint. Går rigeligt fed på toppen, som forventet med 46 dyse og 3% olie iblandet under tilkøring. Går jf. GPS 45km/t med fint optræk - måske den kan knibes et par stykker mere når den er kørt til og den får en lidt mindre dyse.

Remmen begyndte at glide efter ca. 30km - og er derefter strammet igen. Er det normalt at de giver sig til de er "kørt til"? Det er min første maskine der ikke har kæde, så er på udebane her.

Det sidste der skal laves er at montere et nyt bagdæk, da det hopper. Lidt ærgerligt da jeg faktisk syntes om de brede og store cross style dæk der sidder på nu. Nogen gode bud til et sæt lignende?

Lidt billeder fra projektet:
Vedhæftede filer
Kobling før
Kobling før
IMG_2486.jpg (231.69 KiB) Vist 3640 gange
Kobling efter
Kobling efter
IMG_2489.jpg (228.39 KiB) Vist 3640 gange
Rengjort topstykke, dekompressionsventil tilslebet og monteret.
Rengjort topstykke, dekompressionsventil tilslebet og monteret.
IMG_2488.jpg (236.94 KiB) Vist 3640 gange
Bagagebærer malet og samlet, klar til mont.
Bagagebærer malet og samlet, klar til mont.
IMG_2490.jpg (200.84 KiB) Vist 3640 gange
Ny krumtap fra Mazzucchelli.
Ny krumtap fra Mazzucchelli.
IMG_2535.jpg (162.97 KiB) Vist 3640 gange
50cc / 38,4mm Cylinderkit fra DR racing.
50cc / 38,4mm Cylinderkit fra DR racing.
IMG_2536.jpg (151.3 KiB) Vist 3640 gange
"Før" billede.
"Før" billede.
IMG_2410.jpg (290.62 KiB) Vist 3640 gange
"Efter" billede.
"Efter" billede.
IMG_2596.jpg (342.13 KiB) Vist 3640 gange
"Efter" billede.
"Efter" billede.
IMG_2595.jpg (334.27 KiB) Vist 3640 gange
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"