Kobling og remstørrelse vespa ciao

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af Tusse »

Jeg skulle til at montere min kobling men kan se der er foreskel på de to koblinger jeg har. Der er foreskel på størrelsen der hvor remmen skal køre.

Hvad er forskellen ? Vil den kobling med den store remskive være bedre end den med den lille remskive og hvad remskive og rem skal jeg bruge hvis jeg vælger den kobling med den store remskive ?



Vh
Tusse
Vedhæftede filer
CBCDD7FB-763C-485B-86C2-8E4C78C44004.jpeg
CBCDD7FB-763C-485B-86C2-8E4C78C44004.jpeg (112.11 KiB) Vist 7799 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af 12V »

Du kan få mere topfart med den store remskive foran, og der er mere bid i remmen pga større kontaktflade mellem rem og skive.
Din motor skal også kunne trække det :-)

Hvad remskive har du bagved?

Vær OBS på, at der kan være svejst en lille klods på stellet, som forhindrer montage af en større remskive foran. Samme bagi, bare omvendt.
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af Tusse »

Den har en 94 mm remskive bagerst, men den køre næsten på stellet, Ciaoén er fra 76 så der er ikke den klods oppe med koblingen. Vil gerne have en 80 mm remskive bagerst så der er mere luft til stellet.

Motor er bare boret og så med en 12/10 dellorto med polini filter. Jeg har en Gianelli udstødning, men ved ikke om den bliver brugt for den skraber på baghjulet :-(
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af 12V »

Hvis du går ned på 80 mm skive bagerst, så hold den lille kobling. En 937 mm (norm længde) passer ved det setup.

Jeg har nok hørt om pladsproblemer med Giannellien, ved mig går det lige. Kan du bukke den lidt væk fra stellet bagerst og dermed få mere plads?
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af Tusse »

Jeg må prøve, desværre nåde udstødningen at lave et mærke i min ny malet fælg.

En god kammerat havde samme problem med han 94 ciao men der måtte så noget vold til for at få gianelli udstødningen til at passe.

Min rem hedder 950/960 kan det gå med 80 remskive og lille koblingssremskive. ?
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af Tusse »

Hvis jeg nu vil have den store koblingsremskive hvad anbefaler du så som den bagerste remskive og kender du remstørrelsen ? Da min 950/960 rem er for lille.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af 12V »

950 er for lang til lille kobling og 80mm.

Hvis du vil have den store kobling på skal du nok holde 94mm skiven. Der burde en 975mm rem passe.
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af Tusse »

Kanon, det vil jeg da prøve og lege med, så den forhåbentlig kan blive luftet i påsken.

Et side spørgsmål. Kan man godt sætte en dellorto kaburator størrelse 12/12 eller 13/13 på en blok der er boret op til 10 mm. Eller vil det give problemer med forstøvningen ind i motoren ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af 12V »

Det kan du fint gøre, selvfølgelig en flaskehals, men det vil ikke køre skidt.
Med 13eren skal du have et ret åbent filter på, ellers går den meget fed ved lav spjæld åbning.
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af Tusse »

Super, det var fordi jeg ville have købt en 12/10 fra Holland hvor jeg plejer at købe mine reservedele, da jeg synes mopedspeed er for pebret med de fleste dele.

Og der er den udgået pt. men de har stadig original dellorto 13/13 på lager.

Jeg køre med polini filter, så det burde den godt kunne trække vejret igennem 😁
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af 12V »

Ja hvis man borer de 6 * 6 mm huller som manualen viser (der er små fordybninger på bagsiden), ellers er den tæt på det normale filter fra 45 km/t modellerne. Men prøv uden ekstra huller først, det giver trods alt mindre larm ;-)

Hvis du gerne vil have en 10 mm, så burde jeg have nok stumper til at samle en?
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af Tusse »

Hvis du har et karburator hus til at ligge vil det også være fint, da jeg har alle de andre dele til at ligge. Jeg var i gang med at bore en kaburator i søjleboremaskinen på arbejdet, men den rev sig løs og kaburatorhuset blev smadret. Øv.

Nu har jeg prøvet med den store koblingsklokke og en 80/83 mm remskive. Og der er 950/960 remmen lige præcis for kort.

Vil du mene at hvis jeg køber en 975 rem så kan det gå med den store koblingsklokke og 94mm remskive ? Synes jeg læste et sted det skal være 987 rem, men den synes jeg ikke lige at kunne finde.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af 12V »

Jeg har tomme 10 mm huse, så hvis du har alt andet kan du få sådan en billig ved mig.

Har ikke selv prøvet kombinationen af stor kobling og 94 mm skive, den værdi jeg gav er jeg kommet frem til teoretisk. Og ja, det kan nemt være at den skal være 987 mm frem for 975 mm. Stellene og årgangene svinger også lidt, jeg har før anbefalet en størrelse som passer ved mig, og så passer den ikke for andre. Jeg har kørt med stor kobling og 80 mm skive, der passer en XPZ962 rem, den måler 975 mm udvendig længde. Der findes tre forskellige måder at måle disse rem længder på, indvendig - norm længde (ca. 2/3 inde i remmen) - udvendig længde.
De SPZ/XPZ remme jeg bruger og sælger, er målt efter NORM standard.

Jeg har en XPZ987 rem på lager, den måler 1000 mm udvendig. Sender dig lige en privat besked.
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Kobling og remstørrelse vespa ciao

Indlæg af Tusse »

Det lyder rigtig godt :-)

Vil også mene at en 975 mm rem passer sammen med en stor kobling og en 80 mm remskive.

Men det meget spændende for mig at kunne prøve de forskellige opsætninger, dog vil jeg nok i sidste ende gå efter godt optræk og mindre hastighed.

En ven er ved at gøre hans ´94 ciao klar og vil køre samme opsætning, så vi er spændt på hvem der køre hurtigst, er dog sikker på han kan finde på at sætte en 41 mm cylinder på uden at fortælle det :-)
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"