Side 1 af 4

Restaurering af Ciao 1968

: søn 30. sep 2018 20:35
af Jensmc
Så kom jeg lidt i gang med en Ciao fra 1ste årgang i DK.
Den hedder C9N1T, da den har 19" hjul.
standen er ikke så ringe, selvom den har stået hos mig siden 1989. købte den ved en produkthandler for en 50´er.
Det meste har jeg sådan set liggende. Mangler dog støttebenet, fodplade, forlygte og fælge.
Støttebenet er længere, da hjulene er større. Et til 17" bliver ændret,
Fodplade kan også skæres til fra en 17".
Forlygten bliver nok et problem.
Fælge er også nok et problem. Har søgt det halve af dagen uden held. Problemet er, at fælgene er 1,20 x 19, men med 32 huller.
Styret ser rigtigt ud. Det ligner styret fra de nyere, men styrestammen er forrykket en smule.
Skærmene skal også genbruges, da det jo er 19" hjul og radius derfor er større.
Hvis du har dele i overskud til denne model, er jeg interesseret.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: søn 30. sep 2018 21:48
af FS1originalen
Lækker brun farve Jens :lol:

Har sendt dig en PB vedr. fælge.

Erik

Re: Restaurering af Ciao 1968

: man 1. okt 2018 17:01
af Jensmc
Så har jeg skrevet til fælgfabrikken.
De svarede ret hurtigt tilbage, at fælge på en Ciao er 17". Pænt af dem.
Mem denne her er IKKE en C7E1T, men en C9N1T, og tallet fortæller hjuldiameteren.
Det bliver spændende, om de vil sende 2 stk.
Hvis jeg køber flere, kommer jeg nok aldrig af med overskuddet.

I formiddags skilte jeg baghjulet ad. Det er ikke nemt med kun een aktiv arm, så det tog nok 4 gange længere tid. Ingen af egerne var rustet i gevinderne, så det var let at adskille. Egerne bruger jeg nok ikke igen, men køber nye.
>Det højre hjul ophængsleje er helt anderledes, end det, vi kender. Og så er hjulet fastspænde med M8 bolte i stedet for M10, som det vi bedst kender.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: man 1. okt 2018 19:27
af knallert
er der ikke flad kant på fælgene orginalt? som de franske knallerter..mobylette og caddy..de er vel fra samme periode..men havde nok 38 eger i fælgene..det ser godtnok tyndt ud..men når Eriks er helt magen til..må det næsten være rigtigt..kan forbremsen bremse på de runde sider

Re: Restaurering af Ciao 1968

: man 1. okt 2018 19:47
af Jensmc
Nej, det er der ikke.
Jeg er ret sikker på, at begge fælge er de oprindelige.
Egerne er 2,6mm, så det er lidt vanskeligt, men det lykkes nok også.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: tirs 2. okt 2018 19:21
af Jensmc
Så er der skaffet fælge.
Så mangler jeg bare eger mv.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: tirs 2. okt 2018 20:12
af 12V
Jeg synes det er super spændende at se sådan en første generations Ciao, med alle dens finurligheder.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: ons 3. okt 2018 11:59
af Jensmc
Ja, selvom de på afstand ser meget ens ud uanset årgang, er der løbende foretaget ændringer/forbedringer.
Noget, jer aldrig har set, er baghjulsophænget med M8 skruer og et helt specielt højre leje til baghjulet. Desuden er bremsearmen på baghjulet med et hul, som på forbremsen. De nyere har en slags gaffel i stedet.
Og så har den 32 eger i begge hjul. De nyere har 28 for og 36 bag.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: man 8. okt 2018 16:51
af Jensmc
Så fik jeg påbegyndt arbejdet med baghjulet mm.
Det er vigtigt at passe på delene. F.eks. er navet med 32 huller mod normalt 28. Dette lægger man nok ikke lige mærke til i kampens hede.
Samtidig er det nok noget med gearhjulenes udveksling, som er værd at tænke over: Da denne her kører med 19" hjul, er gearingen tilpasset hjulstørrelsen. Det er derfor ulovligt at benytte gearing fra en alm. med 17" hjul. Det gør jeg nu nok alligevel, da det originale gearhus var helt tørlagt. Således var flere af geardelene ræverøde af mangel på olie gennem de sidste 30 år, hvor jeg har haft den stående. Jeg har derfor renset gearhuset og sat dele i fra en alm. 17". Så kører den bare med lidt færre o/min ved 30km/t.

Det højre hjulleje er adskilt. Så skal det sandblæses og males. Nyt leje i og så nittes sammen.

Forhjulsnavet skal chromes om. Jeg forventer ikke at findet et nyt.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: man 8. okt 2018 21:00
af 12V
Tak for de fine detaljerede fotos.

Var gearingen fra 17" modellen også med samme akseltype som den gamle? De har ikke mangenot/spline som de nyere, hvis jeg er rigtig informeret. Altså der hvor baghjulet skubbes henover.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: tirs 9. okt 2018 10:59
af Jensmc
De gamle Ciao havde alle bagnav med not. Hvornår mangenoten/stjernenoten begyndte, ved jeg ikke. Min 1972 har mangenot, men jeg kan sgutte huske, om den havde baghjul på, da jeg fik den af Dan Otto.
Jeg kan ikke ændre på not typen på 1968, da navet, som tidligere nævnt, er med 32 huller og ikke 28 huller.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: tirs 9. okt 2018 14:22
af Jensmc
Så er fælgene afsendt fra Italien.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: ons 10. okt 2018 19:19
af Jensmc
Kiggede på Ebay efter dele. Det er jo ikke så let at finde et gråt tankdæksel. Der var dog et til salg. Det ligner slet ikke det, vi kender. Og er 5mm mindre i diameter.
Jeg mente dog, at jeg har haft et lignende med på stumpemarked, uden at kunne sælge det.
HELDIGVIS!!! For det er dælme det rigtige dæksel.
Køber dog nok det på Ebay, da jeg ikke har gummipakningen.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: ons 10. okt 2018 20:09
af 12V
Det famøse grå tankdæksel, i udlandet eftertragtet som de originale FS1 tændrørshætter herhjemme :D

Re: Restaurering af Ciao 1968

: fre 12. okt 2018 19:37
af Jensmc
På de danske Ciao sidder stelnummeret lige under sadlen. Og der sidder på denne her.
Der er dog i højre side ved cykelkæden endnu et nummer. Er det monstro, det oprindelige stelnummer, eller....?

Re: Restaurering af Ciao 1968

: fre 12. okt 2018 20:25
af knallert
mon ikke,,syntes de alle har dobbelt nummer..også de nyere

Re: Restaurering af Ciao 1968

: fre 12. okt 2018 23:37
af 12V
Ja det er det originale italienske, de har to helt frem til modellerne der fik EF godkendelse. Altså efter DK-K typegodkendelsen.

Re: Restaurering af Ciao 1968

: lør 13. okt 2018 10:42
af kreidlerhansen
Det er en fed knallert!

Re: Restaurering af Ciao 1968

: man 15. okt 2018 15:28
af mriisj
Jesper det ser ud som et større projekt men med lidt knofedt, maling og lidt autosol er den så god som ny :)

Re: Restaurering af Ciao 1968

: tirs 16. okt 2018 10:22
af Jensmc
Så ankom fælgene i går. De opfylder helt mine forventninger.
Nu skal jeg så have bestilt eger.
I dag har jef (forhåbentlig) fundet en forlygte. Den er ikke intakt, men dog ny og med lagerspor.
Lygten på Ciao og visse Amigo modeller er ens. Så jeg googlede Amigo.