Side 2 af 2

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: fre 13. apr 2018 21:33
af MickSchmidt
Tror jeg prøver at trække nogle nye kabler, og så montere kondensatoren uden ved tændspolen. Og så må jeg lige få fat i en ny tændrørshætte, bare for at se om det hjælper.

Købte denne https://www.mopedspeed.dk/images/product/CI0700_1_s.jpg, men den er desværre lidt for stor i diameteren.

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: fre 13. apr 2018 21:38
af 12V
Du kan også bare bruge en almindelig kondensator med én ledning og så splejse den.
Begge ledninger er forbundet til samme pol, stel er gennem huset.

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: fre 13. apr 2018 22:17
af Per P
Denne her kan du bygge ind i dit gl kondensatorhus
http://www.thorcap.com/Danish_index.htm

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: lør 14. apr 2018 17:41
af knallert
lidt overkill mde den engelske mikro kondensator..jeg har dog brugt den på gamle engelske maskiner..med roterende platin/kondensator i magenet tændingen..det kan den lige loddes på ved platinen..og gør et stort fremskridt..da alternativet er at skære den orginale ud af viklingen..og ødelægge det hele...
den 12v har fra kina er også en standart støjkondensator..og bruges i alle småmotore..er robust og billig..kan limes på tændspolen ..og forbindes direkte til ledningen ..ned til platinen og stel...Honda amigo bruger dette som standart...jeh har selv haft en ekstra kondensator indbygget i min Yamaha..oppe i batterirummet..som kunne kobles ind..hvis den indbyggede svigtede...det fik jeg stor glæde af da tændingen svigtede til et træf i odense..satte en ledning på..og kørte vidre..1 minut senere

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: ons 18. apr 2018 16:03
af MickSchmidt
Har nu prøvet at monterer en sprit ny kondensatoren uden sammen med tændspolen.

Desværre ikke bedre gnist og starter endnu ikke.

Kan det være svinghjulet som har mindste noget af sin magnetisme?
Det kan holde en skruetrækker på 4-5cm, alt over den længde/vægt er ikke muligt.

Her er billeder af nyest montering, uden lysespole.
BilledeBillede




Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: ons 18. apr 2018 16:57
af Jensmc
Prøv lige at rense platinfladerne med fedtopløsende middel. F.eks ren benzin. Slib herefter fladerne med fint sandpapir og affedt igen.
Hvis der ikke er fuldstændig kontakt mellem fladerne, kan problemet ligge der.

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: ons 18. apr 2018 18:28
af MickSchmidt
Platinerne er helt nye. Prøvede det med de gamle, men fik aldrig super god kontakt.

Men kan lige prøve at rense de nye også.

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: ons 18. apr 2018 18:56
af knallert
ligner at spole ledningerne røre ved platin ankerpladen...så kortslutter det hele..edit det er stel klemmen..prøv en anden tændspole..måske d er den for cdi tændinger..

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: ons 18. apr 2018 19:11
af MickSchmidt
knallert skrev:ligner at spole ledningerne røre ved platin ankerpladen...så kortslutter det hele..edit det er stel klemmen..prøv en anden tændspole..måske d er den for cdi tændinger..
Tror jeg ikke den gør.

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: ons 18. apr 2018 19:13
af MickSchmidt
Har målt en ekstra gang udfra den guide der tidligere blev henvist til, og tænker at det ser fint ud.

BilledeBilledeBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: tors 19. apr 2018 07:41
af claus olieklud
hejsa...

ja det er ikke unormalt at jernmagneter svækkes over tid, derfor vil enhver 30-40 år gammel knallert typisk havde tabt lidt flux i sine magneter.
det opleves fx ved at lysspolen ikke længere levere det samme som da knallerten var ny.
høj varmepåvirkning svækker eller direkte ødelækker en permanentmagnet, det samme gør et slag, fx hvis man taber en magnet, eller af andre årsager udsætter den for slag.
det skyldes at en magnet indvendigt består af millioner af små magnetfelter som alle har samme retning, og derfor tilsammen gør det ud for en magnet - et kraftigt slag smadrer denne ensretning af de mange små magnetfelter indvendigt i magneten, hvilket gør at de dele der er slået ud af kurs modarbejder den samlede helhed, med svækkelse til følge.

har du undersøgt tændingstidspunkt ? hvis den tænder 5 mm efter top starter den ikke.
kan knasten vende på 2 måder ? og er den ens fra begge sider således placeringen er ligegyldig ?
drej motoren i dens omløbsretning, lige når platinerne begynder at åbne sprænger gnisten, dette skulle gerne være ca 2 mm før stemplet kommer i top.

hilsen olieklud

Re: Svinghjul Vespa Ciao

: fre 20. apr 2018 16:29
af MickSchmidt
Har investeret i pose blandet kabelsko, nye ledninger, tændkabel og tændrørshætte.

Har erstattet nogle af de gamle kabelsko, trukket nye ledninger til bla kondensatoren og lavet en nyt stik hvor kondensatoren skal kobles på.

Nu tækker jeg 12-15volt fra fødespole.
Har ikke testet hvor langt gnisten kan springe.

Men tænker at det hele er meget bedre nu.

Og 1.000.000$ spørgsmålet, starter den? Prøver senere når den bliver monteret på stellet.



Sent from my iPhone using Tapatalk