Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59

Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf Yamaha1977 » søn 25. dec 2016 21:02

Hej.
Er der en der ved det nøjagtige tændings tidspunkt i mm. på en Ciao bravo, jeg hentede en manual på nettet men her skriver de blot et grad-tal før top som så kan aflæses på det originale stykke Ciao værktøj som monteres på svinghjulet, men jeg ville gerne vide målet i mm før top, for så kan jeg lave finjusteringen på alm. måde, og gætte kunne jeg jo selv begynde og gøre, men jeg tror nogen herinde ved det rigtige svar på spørgsmålet.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2422
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf 12V » søn 25. dec 2016 21:20

Hej. Der ligger en omregner her:
viewtopic.php?f=150&t=17717
Din motor har 87 mm plejlstangs længde og 43 mm slaglængde.

Du kan ikke stille så meget på tændingen, kun platin åbningen. Sæt den til 0,4-0,45 mm med stempel i top, så passer tidspunktet fint til de fleste motor setups.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59

Re: Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf Yamaha1977 » søn 25. dec 2016 22:01

Hej 12V
Ja men jeg ville jo gerne gøre det helt perfekt når man skal derind, og Ciao siger ganske rigtig 0,40 til 0,50 mm Platin afstand, og det er jo et ca. mål som knallerten jo godt kan køre på, men alle knallerter har jo et anbefalet tændings tidspunkt også selv om der ikke er en ankerplade og flytte på. Men det kan jo være at 0,40mm platin afstand det svare til f.eks 1,4 mm før top og at 0,50mm platin afstand svare til f.eks 1,9mm før Top,men at knallert producenter anbefaler 1,7mm før top, og det så svare til et mål mellem 0,40 og 0,50, og når jeg nu har et måleur og en tændingspistol, så kan man jo få den sat lige i øjet efter producentens anvisning, og det var det jeg var ude efter og ville derfor gerne vide det rette mål i mm og ikke ifølge den grad skala Ciao skriver om i deres servicemanual, for den skala har jo ingen andre end et aut. Værksted.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2422
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf 12V » søn 25. dec 2016 22:33

Det er fedt at du vil gøre ekstra meget ud af det. Jeg gør det også, dog mest på tunede motorer hvor et forkert tændings tidspunkt virkelig kan udrette stor skade.

Har du prøvet mit regneark som jeg har linket til? 19 grader på Piaggio motoren svarer til 1,44 mm før top.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59

Re: Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf Yamaha1977 » søn 25. dec 2016 22:48

Hej 12V
Ja har man værktøjet , så kan man lige så godt gøre det helt rigtig ;-)
Jeg fangede ikke lige din omregner i første omgang, den ser rigtig spændene ud, den vil jeg lige se nærmere på, tak for den .

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2104
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf claus olieklud » man 26. dec 2016 07:44

hej... man kan jo sige at motorer der kører med statisk ( fast ) tændingstidspunkt, ja da er det jo egentligt kun ved et bestemt omdrejningstal/gasspjældsstilling at tændingstidspunktet er perfekt optimalt - derfor må man jo udlede at der er tale om et kompromis.

det handler sådan set om at antænde forbrændingen nøjagtig så tideligt at det maximale forbrændingstryk opnås ca 7 grader efter top - så er det lige meget hvilken motor der er tale om, det gælder både for en kæmpe skibsmotor, og også for en nitro modelmotor på mindre end en kubik cm.

hilsen olieklud

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf knallert » man 26. dec 2016 11:09

vejen frem er en elektronisk styret tænding..hvor man har flere kurver..med en omskifter ,,så man kan få både i pose og sæk
især på disse knallerter som Yamaha og caio..med faste ankerplader..
men igen..de køre jo rimeligt..inden for det de kan som standart..så hvis man ellers ikke har problemer med det fungere det jo..
strynboen på test profil

Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59

Re: Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf Yamaha1977 » man 26. dec 2016 12:37

Hej
Ja man er begrænset af en fast ankerplade, og ingen tvivl om moderne elektroniske tændinger er mere effektive / fleksible end de gamle, men f.eks min Yamaha FS1 den har aldrig været rørt i tændingen, og nu har den kørt super tilfredsstillende siden 1977 og det er nu rigtig fint syntes jeg uden ha været rørt på nogen måder ( den har aldrig været åbnet i motoren og altid kørt lovlig ), og den står stadig totalt spot on efter producentens anvisninger.... flot af så gammelt " lav " teknologi ;-)
Der er ingen tvivl om tændings tidspunktet er 1,45mm. før top på en Ciao Bravo ( tak 12 V ). Jeg satte mit måleur I og lavede stregen på svinghjulet ud for den faste pil der var på Ciao´en, og startede dyret som ellers køre fint, men da tændingspistolen kom på så var der tydelige tegn på at platinerne helt sikkert ikke er så gode mere, den svingede både til den ene og den anden side af stregen, jeg har aldrig set sådan et urolig ” setpunkt ” før, sætter jeg pistolen på min Yamaha FS1, så står den bare spot on og viger overhovedet ikke til nogen af siderne. Så det er godt nok lige få lavet en tjekker på noget som ellers køre, for det er klart platinerne ikke tænder på helt samme punkt hver gang når punktet flytter sig så meget til siderne, men den kunne også godt i få sekunder af gangen holde sig rimeligt på setpunktet hvorpå den så begyndte og flakse til siderne igen, men et par nye platiner og en kondensator må nok hellere med på næste bestillings liste af knallert reservedele. Tak til alle for udvist deltagelse 

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf knallert » man 26. dec 2016 15:22

ja man kan sige at simplicitisiteten er total i en caio..det er charmen at den kun har hvad der behøves..og synd at bygge den mere kompliceret..når basis delene fungere godt..en kondenastor og nye platiner..så køre du 25 år igen..
jeg kæmper med yamahaen..den er samlet af gamle stumper..det komplicere fejlfindingen..da jeg måske har blandet forskelige model/årgange dele..og måske nogle u orginale stumper ...så prøver at skifte til en elektronisk stjerne stator tænding..så må det da virke
strynboen på test profil

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 619
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf Twinsport » tirs 27. dec 2016 13:54

Hej

Yamaha1977 skrev:... men da tændingspistolen kom på så var der tydelige tegn på at platinerne helt sikkert ikke er så gode mere, den svingede både til den ene og den anden side af stregen, jeg har aldrig set sådan et urolig ” setpunkt ” før, sætter jeg pistolen på min Yamaha FS1, så står den bare spot on og viger overhovedet ikke til nogen af siderne...


Har du kontrolleret krumtaplejerne? Hvis de er slidte, får du præcist dit symptom. Det behøver ikke altid at være knikserne.

/Steen

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1077
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Ciao vespa Bravo tændings tidspunkt

Indlægaf knallert » tirs 27. dec 2016 16:21

det slider også u nødigt på dreje ventilen med slidte lejer..så hellere skifte før de er rigtig slidte..prøv ay sætte et måleur på svinghjulet..og løft..
strynboen på test profil


Tilbage til "Sydeuropa"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster