Side 2 af 2

Re: Vespa Bravo 1986

: ons 19. okt 2016 22:19
af Jps2
Savner min Vespa Piaggio SI "Monte Carlo" nu :( :) Flot arbejde 12V :bravo
2428845.jpg
2428845.jpg (64.7 KiB) Vist 16398 gange

Re: Vespa Bravo 1986

: ons 26. okt 2016 09:35
af 12V
Så kom der lidt flere stumper til den nye motor.

Special CNC studs til 16 mm SHA (normalt er 13 mm max.)
Dellorto SHA 16 mm.
Polini 46 mm cylinder.
Proma Circuit udstødning.

CNC studsen kan ikke monteres som den er, der skal lige tilpasses lidt, både motorblok, studs og karburator skulle slibes inden der var plads til det hele.

Billede

Billede

Billede

Squish er ca. 0,5 mm uden toppakning, jeg har en 0,4 mm pakning liggende - så det passer ret godt sammen.

Polini 46 mm er ikke nogen voldsom sag, ret små porte og milde styretider:

Udstødning - 163°
Skyllekanaler og booster - 113°

Flere billeder - http://12v.dk/polini-speed-engine/

Re: Vespa Bravo 1986

: ons 2. nov 2016 09:13
af 12V
Billede

Fik kørt en lille testtur i går, det tyder godt :)

Re: Vespa Bravo 1986

: man 14. nov 2016 09:27
af 12V
Er blevet færdig med at justere den nye motor med Polini 46 mm, og Variomatic sættet fra Ciao'en er kommet over. Resultatet er sku lidt skuffende, jeg havde forventet mere af Polini 46 mm kittet, men det yder mindre end mit 43 mm DR kit jeg havde på Ciao'en. Polini kittet er godtnok lidt mildere, styretider er ca. 3-4° mindre åben på både udstødning og skyllekanaler. Men jeg regnede med at ekspansionspotten + 3 mm boring ville gøre Polini motoren stærkere. Den er både svagere i optrækket og topfart, Bravoen vejer lidt mere, meeen jeg er sku lidt skuffet.

16 mm karburatoren blev forresten byttet til en 13 mm, den larmede for meget og gav ikke mærkbar mere effekt.

Har i mellemtiden fået en Polini Evo Engine, det er den største fra Polini, med membran indsugning og 19 mm PHBG.

Ved ikke helt hvad planen er nu, har mest lyst til at arbejde videre med DR 43 mm kittet, eller porte Polinien.
EVO Engine
EVO Engine
2016-11-07 13.43.02 (Small).jpg (411.93 KiB) Vist 16269 gange

Re: Vespa Bravo 1986

: man 14. nov 2016 17:55
af claus olieklud
hejsa... ja ikke altid det største der kører bedst... den alm ciao som du lagde kørevideo ud af engang syntes jeg er ret fed - god trækkræft og kommer nemt op på 60 kmt. og så ligner den en std.

en større værdi end absolut topfart & ydelse, er for mig god gangart og lyd... når alt spiller godt kan knallerten køre i lav tomgang længe, den behøver kun chooker kortvarigt, og den er altid den samme, ikke noget med de store ændringer uanset vejret, om den lige har kørt med fuld gas længe, eller tomgang i et stykke tid - og den starter altid nemt bare motoren lige drejer et par omgange hurtigt rundt.

det er spændende med store tun, men skal knallerten bruges som et transportmiddel, ja så er moderat tuning klart at fortrække.

hilsen olieklud

Re: Vespa Bravo 1986

: tirs 15. nov 2016 09:32
af 12V
Ciao'en gik super godt. Meget hurtig op til ~65 stykker og så gik det ellers videre til 70-80 km/t afhængig af vind og vejr. Men jeg synes ikke at den simple forgaffel og stive bagende var særlig egnet til den slags hastighed. Så Ciao'en har fået motoren fra Bravo'en, så den tuller rundt med ~50 km/t nu. Det er meget passende og den hastighed den har i mange lande.

Ideen med Bravoen var at være en opgradering af Ciao'en, det er den bare ikke nu, men det skal nok komme. Jeg har to udstødninger til den, Proma ekspansionspotten som jeg kan bruge til Fole og lign. sjov, og så en Sito Plus som er musestille og har ok ydelse. Sidstnævnte kommer nok til at være på det meste af tiden.

Re: Vespa Bravo 1986

: ons 23. nov 2016 09:18
af 12V
Efter lang tids overvejelse, Bravoen bliver en stille touringknallert. Ekspansionspotten og det åbne filter er bare ikke mig, hvis den skal bruges på vejene. Har skruet den stille Sito udstødning på igen og monteret en gearing med faste remskiver. Vario sættet har lidt vibrationer ved høje hastigheder, har prøvet alt muligt og kan ikke komme det til livs.

Den store Evo motor og de andre hurtige dele bliver lagt til side til et andet projekt i fremtiden.

Re: Vespa Bravo 1986

: ons 23. nov 2016 20:38
af claus olieklud
hejsa... ja det er jo en beslutning at tage, men kan godt forstå dig - hvor hurtigt kan den så køre nu ?

har selv en absolut lovlig og original ciao, sådan en kører ikke meget over 30 kmt, men den lyder godt og kører 66 km pr liter ( fabriksopgivelser )
jeg har vist aldrig fået vist billeder af den, det er en enejers 100% original årgang 1976 med originale papirer og købskvittering.
jeg syntes det ville være så synd at begynde at pille ved den, nu har cylinderen fået lov at sidde i fred i 40 år, så ville det da være synd hvis "brian" skulle skille den ad.

hilsen olieklud

Re: Vespa Bravo 1986

: ons 23. nov 2016 21:08
af 12V
Jeg venter på en pakke med diverse godt, bla. mindre remskiver så den kan komme op i fart. Lige nu render den 62 km/t og er meget lavgearet. Så den kommer også til at gå ret godt med stille udstødning og ingen variomatik. Jeg tænker 70 km/t er sweet spot mellem fart og trækkraft, de fleste med lign. opsætning gearer til over 80 km/t. Men det bliver aldrig mig, på en maskine med slyngkobling og ét gear.

Ja det er en beslutning at tage, projektet startede egentlig ud med at den bare skulle skrues sammen, være grim og bruges til ræs til fole på græsplænen. Men så blev den pænere og pænere, så kom idéen at den skulle bruges til næste års knallert ferie. Har aldrig kørt så langt på en pigeknallert før, så det skal prøves :)
Så må jeg finde en anden piaggio i ringe stand at smide de hurtige dele på, en gang i fremtiden.

Den Ciao har jeg aldrig set, den må du gerne dele med os. Min makker kører også en ældre model med 17" egerfælge, den har meget mere charme end de nyere med støbte fælge.

Re: Vespa Bravo 1986

: fre 25. nov 2016 19:52
af claus olieklud
hejsa... jammen så kommer min ciao da her - det er altså rå upoleret billeder med støv, kattehår og kattepoter.

trak den bare ud for at tage et par billeder, det er laaang tid siden den sidst har været startet, men man skulle bare åbne benzinen og dreje et par omgange rundt med chooker - sådan lille motor går godt og lydløst.

den er næsten ikke rusten, kun baghjulet er noget rusten, ellers med originale kabler og lygter - og ringeklokke.

hilsen olieklud

Re: Vespa Bravo 1986

: fre 25. nov 2016 20:03
af 12V
Den er bare flot, helt samme model som min makkers, den er bare orange. Tak for billederne :-)

Re: Vespa Bravo 1986

: lør 3. dec 2016 13:31
af 12V
Så fik jeg en mindre remskive på, nu render den 72 km/t (GPS) med udemærket optræk og næsten ikke mere larm end en lovlig maskine, det er win :)

Og en video:


Re: Vespa Bravo 1986

: tirs 25. apr 2017 15:56
af 12V
Har bestilt en ny kobling til Bravoen. Den gamle gik i Tjernobyl modus mens min bror havde lånt den på en lille køretur. Aldrig mere Malossi koblinger til denne type knallert.

Billede

http://12v.dk/vespa-malossi-clutch/

Re: Vespa Bravo 1986

: man 31. jul 2017 23:14
af 12V
Så skal Bravoen snart på tur, torsdag går det løs - ca. 500 km.

Re: Vespa Bravo 1986

: man 30. apr 2018 13:33
af 12V
Var punkteret på baghjulet forleden, og fælget havde en del ir. Så den fik lidt pulver nu den var afmonteret.

Afrensningen tog 4 timer, både med Nitromors og sandblæser. Jeg skal have fundet en virksomhed der afrenser kemisk, nogen der har en god kontakt?

Re: Vespa Bravo 1986

: ons 29. aug 2018 15:17
af GaSelle
Jeg kan se, du også er fra der Sønderjyske - kender du et sted, hvor man få malet en Ciao til menneskepenge? Min lokale maler vil have 3500kr, det er jo mere, end hvad jeg har givet for knallerten :(

Re: Vespa Bravo 1986

: ons 29. aug 2018 20:20
af 12V
Har svaret på din mail.