Vespa Bravo 1986

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Jps2
Junior knallert
Indlæg: 48
Tilmeldt: søn 15. mar 2015 09:26
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf Jps2 » ons 19. okt 2016 22:19

Savner min Vespa Piaggio SI "Monte Carlo" nu :( :) Flot arbejde 12V :bravo

2428845.jpg
2428845.jpg (64.7 KiB) Vist 3589 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf 12V » ons 26. okt 2016 09:35

Så kom der lidt flere stumper til den nye motor.

Special CNC studs til 16 mm SHA (normalt er 13 mm max.)
Dellorto SHA 16 mm.
Polini 46 mm cylinder.
Proma Circuit udstødning.

CNC studsen kan ikke monteres som den er, der skal lige tilpasses lidt, både motorblok, studs og karburator skulle slibes inden der var plads til det hele.

Billede

Billede

Billede

Squish er ca. 0,5 mm uden toppakning, jeg har en 0,4 mm pakning liggende - så det passer ret godt sammen.

Polini 46 mm er ikke nogen voldsom sag, ret små porte og milde styretider:

Udstødning - 163°
Skyllekanaler og booster - 113°

Flere billeder - http://12v.dk/polini-speed-engine/
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf 12V » ons 2. nov 2016 09:13

Billede

Fik kørt en lille testtur i går, det tyder godt :)
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf 12V » man 14. nov 2016 09:27

Er blevet færdig med at justere den nye motor med Polini 46 mm, og Variomatic sættet fra Ciao'en er kommet over. Resultatet er sku lidt skuffende, jeg havde forventet mere af Polini 46 mm kittet, men det yder mindre end mit 43 mm DR kit jeg havde på Ciao'en. Polini kittet er godtnok lidt mildere, styretider er ca. 3-4° mindre åben på både udstødning og skyllekanaler. Men jeg regnede med at ekspansionspotten + 3 mm boring ville gøre Polini motoren stærkere. Den er både svagere i optrækket og topfart, Bravoen vejer lidt mere, meeen jeg er sku lidt skuffet.

16 mm karburatoren blev forresten byttet til en 13 mm, den larmede for meget og gav ikke mærkbar mere effekt.

Har i mellemtiden fået en Polini Evo Engine, det er den største fra Polini, med membran indsugning og 19 mm PHBG.

Ved ikke helt hvad planen er nu, har mest lyst til at arbejde videre med DR 43 mm kittet, eller porte Polinien.

2016-11-07 13.43.02 (Small).jpg
EVO Engine
2016-11-07 13.43.02 (Small).jpg (411.93 KiB) Vist 3460 gange
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2104
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf claus olieklud » man 14. nov 2016 17:55

hejsa... ja ikke altid det største der kører bedst... den alm ciao som du lagde kørevideo ud af engang syntes jeg er ret fed - god trækkræft og kommer nemt op på 60 kmt. og så ligner den en std.

en større værdi end absolut topfart & ydelse, er for mig god gangart og lyd... når alt spiller godt kan knallerten køre i lav tomgang længe, den behøver kun chooker kortvarigt, og den er altid den samme, ikke noget med de store ændringer uanset vejret, om den lige har kørt med fuld gas længe, eller tomgang i et stykke tid - og den starter altid nemt bare motoren lige drejer et par omgange hurtigt rundt.

det er spændende med store tun, men skal knallerten bruges som et transportmiddel, ja så er moderat tuning klart at fortrække.

hilsen olieklud

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf 12V » tirs 15. nov 2016 09:32

Ciao'en gik super godt. Meget hurtig op til ~65 stykker og så gik det ellers videre til 70-80 km/t afhængig af vind og vejr. Men jeg synes ikke at den simple forgaffel og stive bagende var særlig egnet til den slags hastighed. Så Ciao'en har fået motoren fra Bravo'en, så den tuller rundt med ~50 km/t nu. Det er meget passende og den hastighed den har i mange lande.

Ideen med Bravoen var at være en opgradering af Ciao'en, det er den bare ikke nu, men det skal nok komme. Jeg har to udstødninger til den, Proma ekspansionspotten som jeg kan bruge til Fole og lign. sjov, og så en Sito Plus som er musestille og har ok ydelse. Sidstnævnte kommer nok til at være på det meste af tiden.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf 12V » ons 23. nov 2016 09:18

Efter lang tids overvejelse, Bravoen bliver en stille touringknallert. Ekspansionspotten og det åbne filter er bare ikke mig, hvis den skal bruges på vejene. Har skruet den stille Sito udstødning på igen og monteret en gearing med faste remskiver. Vario sættet har lidt vibrationer ved høje hastigheder, har prøvet alt muligt og kan ikke komme det til livs.

Den store Evo motor og de andre hurtige dele bliver lagt til side til et andet projekt i fremtiden.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2104
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf claus olieklud » ons 23. nov 2016 20:38

hejsa... ja det er jo en beslutning at tage, men kan godt forstå dig - hvor hurtigt kan den så køre nu ?

har selv en absolut lovlig og original ciao, sådan en kører ikke meget over 30 kmt, men den lyder godt og kører 66 km pr liter ( fabriksopgivelser )
jeg har vist aldrig fået vist billeder af den, det er en enejers 100% original årgang 1976 med originale papirer og købskvittering.
jeg syntes det ville være så synd at begynde at pille ved den, nu har cylinderen fået lov at sidde i fred i 40 år, så ville det da være synd hvis "brian" skulle skille den ad.

hilsen olieklud

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf 12V » ons 23. nov 2016 21:08

Jeg venter på en pakke med diverse godt, bla. mindre remskiver så den kan komme op i fart. Lige nu render den 62 km/t og er meget lavgearet. Så den kommer også til at gå ret godt med stille udstødning og ingen variomatik. Jeg tænker 70 km/t er sweet spot mellem fart og trækkraft, de fleste med lign. opsætning gearer til over 80 km/t. Men det bliver aldrig mig, på en maskine med slyngkobling og ét gear.

Ja det er en beslutning at tage, projektet startede egentlig ud med at den bare skulle skrues sammen, være grim og bruges til ræs til fole på græsplænen. Men så blev den pænere og pænere, så kom idéen at den skulle bruges til næste års knallert ferie. Har aldrig kørt så langt på en pigeknallert før, så det skal prøves :)
Så må jeg finde en anden piaggio i ringe stand at smide de hurtige dele på, en gang i fremtiden.

Den Ciao har jeg aldrig set, den må du gerne dele med os. Min makker kører også en ældre model med 17" egerfælge, den har meget mere charme end de nyere med støbte fælge.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2104
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf claus olieklud » fre 25. nov 2016 19:52

hejsa... jammen så kommer min ciao da her - det er altså rå upoleret billeder med støv, kattehår og kattepoter.

trak den bare ud for at tage et par billeder, det er laaang tid siden den sidst har været startet, men man skulle bare åbne benzinen og dreje et par omgange rundt med chooker - sådan lille motor går godt og lydløst.

den er næsten ikke rusten, kun baghjulet er noget rusten, ellers med originale kabler og lygter - og ringeklokke.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0354.jpg
IMAG0354.jpg (563.19 KiB) Vist 3329 gange
IMAG0356.jpg
IMAG0356.jpg (538.1 KiB) Vist 3329 gange
IMAG0357.jpg
IMAG0357.jpg (414.4 KiB) Vist 3329 gange
IMAG0358.jpg
IMAG0358.jpg (514.75 KiB) Vist 3329 gange

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf 12V » fre 25. nov 2016 20:03

Den er bare flot, helt samme model som min makkers, den er bare orange. Tak for billederne :-)
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf 12V » lør 3. dec 2016 13:31

Så fik jeg en mindre remskive på, nu render den 72 km/t (GPS) med udemærket optræk og næsten ikke mere larm end en lovlig maskine, det er win :)

Og en video:

http://www.youtube.com/watch?v=8YWPmSzVejg
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf 12V » tirs 25. apr 2017 15:56

Har bestilt en ny kobling til Bravoen. Den gamle gik i Tjernobyl modus mens min bror havde lånt den på en lille køretur. Aldrig mere Malossi koblinger til denne type knallert.

Billede

http://12v.dk/vespa-malossi-clutch/
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo 1986

Indlægaf 12V » man 31. jul 2017 23:14

Så skal Bravoen snart på tur, torsdag går det løs - ca. 500 km.
Vedhæftede filer
2017-07-30 16.24.22.jpg
2017-07-30 16.24.22.jpg (615.82 KiB) Vist 982 gange
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!


Tilbage til "Sydeuropa"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster