Vespa Bravo fortandhjul/aksel, løsne pedalarm

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Vespa Bravo fortandhjul/aksel, løsne pedalarm

Indlæg af Dudeson »

Hej jeg skal have det ophæng af, eller hvad man skal kalde de metalplader, som holder baghjul og motor sammen... Den skal have en gange maling, så rusten ikke bliver for slem.

Er der nogle der har et godt tip til at få de bolte ud, der holder pedalarmen fast på akslen?

Har løstnet boltne. Af hvad jeg har fundet ud af, er det en form for "kile" bolt... Er ret sikker på de aldrig har været af, eller blevet smurt.... :roll: Har prøvet lidt med gasbrænder, så har jeg gået og sprøjtet lidt wd40 i dem. Og slået med gummihammer... De sidder ret godt fast, og den sidste mulighed bliver nok vinkelsliberen på pedalarmene :whew

Kan man købe en ny af den aksel? For mig ser det ud som om fortandhjulet er svejset fast på den... Passer det fra i en Ciao eller andet..? Og hvor kan det mon skaffes? Syntes tandhjulet ser lidt træt ud.

Hilsen Mads
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo fortandhjul/aksel, løsne pedalarm

Indlæg af 12V »

Med en gummihammer får du dem ikke ud. Sæt møtrikken på igen og prøv så med en almindelig hammer. Ellers er fremgangsmåden korrekt.

Om det er den samme på Ciao og Bravo ved jeg ikke, har ellers en af hver, men ikke afmonteret så jeg kan måle på dem.
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Vespa Bravo fortandhjul/aksel, løsne pedalarm

Indlæg af Dudeson »

Nå jeg er ikke lige kommet videre med at få dem af.. Vil lige hører om du eller nogen ved, hvordan man piller styrlåsen ud, har ikke nøgle til den.. Har hørt man måske skal bore den ud, men hvad er fremgangs måden, starte med et lille bor og så bare prøve et størrer, til den kan pilles ud?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo fortandhjul/aksel, løsne pedalarm

Indlæg af 12V »

Det er måden at få låsen ud, ja. Med mindre du kender en låsesmed der kan lirke den op.

Jeg har selv lige boret den ud af min Bravo, start ca. midtvejs i nøgle hullet med et lille bor. Bor større og større, på et tidspunkt knaser det og stifterne begynder at falde ned i hullet. Til sidst kan du slå en bred skruetrækker i hullet og vride den, trykke den ind og så dreje den om til positionen hvor den kan hives ud. Det er en grovmekanisk metode, nogengange er det nemt, andre gange driller det lidt :)
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Vespa Bravo fortandhjul/aksel, løsne pedalarm

Indlæg af Dudeson »

Vil bare lige opdatere omkring pedalarmene.. Opgav lidt at få dem ud til at starte med..
Men i forbindelse med at jeg skulle have malet det nederste stel, pga. det jo helst ikke skal ruste op.
Ja så lykkes det sgu :) Det hjælper en del, at have selve stel-delen stående på et bord. Vi lavede en træklods til at holde ved akslen. Så der var noget modhold. Det krævede en del meget hårde slag, bolten nåde da også at bukke, inden den gav sig :D Så der må nogle nye til, og så skal de lige have en gang fedt med sig.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo fortandhjul/aksel, løsne pedalarm

Indlæg af 12V »

Ja de kan være modbydelige at fjerne, godt det lykkedes :)
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"