Side 1 af 1

Hjælp til indstilling af tænding

: fre 20. maj 2016 11:54
af Clearice
Hej derude. Jeg søger en der kan lære mig at indstille tændinger. Har meget erfaring med knallerter men lige tændingen har jeg sgu aldrig grejet. Hvis der er en gammel mekaniker derude der vil dele visdommen vil jeg blive meget glad. På forhånd tak!

Re: Hjælp til indstilling af tænding

: lør 21. maj 2016 20:31
af knallert
hvis du googler..kommer der værksteds manualer frem..evt brug billede Google..og søg på dit motor model. navn type nummer
.så plejer der at dukke data op..
men hvilken maskine drejer det sig om..?

Re: Hjælp til indstilling af tænding

: tirs 24. maj 2016 09:10
af Clearice
Jeg har godt kigget på google men synes ikke lige det er gået ind på lystavlen endnu. Jamen jeg har en puch maxi, en velo solex og 3 Peugeot 101´ere. Så vidt jeg ved er det kun maxien man kan indstille tædingstidspunkt på, men er i tvivl om præcis hvordan man gør det. Jeg er med på hvor du finder info om tændings tidspunkter og platin afstand. Men er i tvivl om hvor svinghjulet skal stå når der f.eks. skal være 0,4mm mellem dem. Så leder efter hjælp til at indstille tændingstidspunkt på maxien og platiner på de andre.

Re: Hjælp til indstilling af tænding

: tirs 24. maj 2016 13:04
af 12V
Skru tændrøret ud, kør stempel i top. Her justerer du platinerne til de er f.eks. 0,4 mm åbne.

Skal du justere tændingstidspunktet, bliver det lidt mere avanceret. Den billigste og nemmeste metode for begyndere, må være denne her:


Re: Hjælp til indstilling af tænding

: tirs 24. maj 2016 17:46
af knallert
man starter med at indstille gabet..til det maximale man kan få det..og så spænde platinen fast..så har du dvell tiden ,,altså lade tiden på spolen..før platinen åbner,, på plads
..(på Yamaha og flere japanske motore,,samt brixx stratton..er det eneste justering)..og man må oftest lave et kompromi..for at få den god..

bagefter stiller man tidspunktet platinen åbner..i mm før topstilling af stemplet.
.det er ved at dreje ankerpladen i de lange spor de oftest har..til platinen netop åbner når stempler er x antal milineter før top..der er oftest mærkning på svinghjul..men ikke altid(så måler man ned på stemplet gennem tændrør hul forskruningen..med et skydelære..eller tændings mikrometer skrue..
som altid er en tændings pistol god til at se hvad der sker i virkeligheden..så man får en indikation på det som sker og ikke det man" regner" med sker..alså en god test af ens teorier også holder vand..
(hvis jeg har skrevet/tænkt.. forkert..skriv endelig så vi får rettet)

Re: Hjælp til indstilling af tænding

: fre 27. maj 2016 11:12
af Clearice
Jeg siger tak for svarene! Er det rigtigt forstået at på de fleste motorer skal stemplet bare være i top når man justerer platin afstanden?

Re: Hjælp til indstilling af tænding

: fre 27. maj 2016 11:43
af knallert
ja i prinsippet..men helt korrekt skal man finde maximal åbning..og ,så justere den til spec .
.og derefter indstille tidspunktet.
.ved at dreje hele ankerpladen,
,,så den netop ÅBNER platinen ved (mm før top- tænding tidspunktet).
.men mange har ikke muligheden for at dreje ankerpladen...så må man kompensere..og ikke kun fokusere på åbning gab..(.men mere på svinghjul mærkningen/stempel stilling. når,den åbner) reelt tændings tidspunkt.
.specielt billige kopi platiner kan være svære at få perfekte justeringer efter spec..
det er det som driller mange..at man ikke rigtig kan bruge fabriks spec til finjustering..men må bruge tid på selv at finde den korrekte justering for netop din motor. der er tændings pistolen en stor hjælp..da den viser presist hvor den tænder..på svinghjulet..og man så kan justere sig..til det rigtige..og kompensere for dårlige platiner og slitage
men de fleste ikke Japan motore er nemme at justere..og kræver ikke super fin justering...