Side 1 af 1

Velo Solex motor problemer

: man 16. maj 2016 21:37
af Jbird
Er den glade ejer af en gammel velo 5000. Den kørte fint og startede helt fint til at starte med, men efter en tur fra Brønshøj til Amager opstod der problemer. Efter et hold ved Thansen havde den svært ved at starte, men fik liv i den igen efter nogle ture op og ned af vejen. Dette fortsatte hele dagen, indtil den havde virkelig svært ved at starte og skulle virkelig kæmpe for at få den igang igen. Nu gider den bare ikke rigtig mere? - kan dog få lidt liv i den hvis jeg kører ned af bakke hvis "chokeren" er helt i bund og der er max tilførsel af benzin og jeg samtidig hiver op og ned i snøftevetilen. Men efter en kort tur går den ud igen? Nogen der måske kan genkende problemet og ved hvor jeg evt. skal kigge ?

Mvh Jonas

Re: Velo Solex motor problemer

: man 16. maj 2016 22:55
af claus olieklud
hejsa... du skulle aldrig være stoppet ud for thansen - knallerten blev jo bange.

dysen er sikkert stoppet, den er helt vildt lille på sådan en velo, mener det er 28/100 mm... du kan se dysen når du sidder på knallerten, den sidder midt på kaburatoren bagtil - mener den løsnes med en fastnøgle, sikkert en 10 mm.

du kan rense dyssen med en lille dysserival, eller den tynde g streng på guitaren.

hilsen olieklud

Re: Velo Solex motor problemer

: tirs 17. maj 2016 09:42
af Twinsport
Hej
Tjek lige benzinpumpen med det samme.

Den er sommetider noget drilsk, men pas på kuglerne i pumpen! De kan være lavet af glas, så de er totalt umulige at finde på gulvet..

Dysen i karburatoren kan forøvrigt være lidt vanskelig at rense, da det ikke er en traditionel dyse med gennemgående hul. Den er altså ikke lige sådan at stikke en rival igennem.

/Steen

Re: Velo Solex motor problemer

: tirs 17. maj 2016 17:32
af knallert
tror entelig det måske er tændingen..hvis lidt snøfter hjælper den i gang..er tændrøret måske svagt..og lidt tynd blanding når man snøfter..hjælper den lige til at tænde lidt..og så drukne igen..
ja dysen er 90 grader..men stadig det lille hul er lige ind fra gevind enden..der er så 2 store udboringer i det koniske tætning..som balndingen fordeles ud af..eller er det omvendt..det er nok de store huller at brændstoffet ankommer..og dysses ud af det lille...