Vespa Bravo - adskillelse af krumtapshus

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
hardboilr
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 9. apr 2016 15:08
Kontakt:

Vespa Bravo - adskillelse af krumtapshus

Indlæg af hardboilr »

Hej

Jeg skal i gang med at renovere min Vespa Bravo. Manualen anbefaler dette værktøj, til adskillelse af krumtapshuset: Billede

Ved I hvor jeg kan få fat i sådan en tingest - måske der findes alternativer?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Vespa Bravo - adskillelse af krumtapshus

Indlæg af FS1originalen »

Det er da sikkert HELT rigtigt at bruge viste værktøj, men jeg har da lavet adskillige Vespa motorer gennem tiden og husker ikke problemer med at adskille blokken med hjælp fra en forsigtig plasthammer.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa Bravo - adskillelse af krumtapshus

Indlæg af kreidlerhansen »

Det kan ganske rigtigt gå an med en plastichammer, så længe man kan "slå lige" og ikke bare smadrer derudad. Dvs. hvis man ødelægger hammeren undervejs, så har man været for voldsom.

En sjat varme fra en blæselampe hjælper gevaldigt på at sænke niveauet af nødvendig vold.

Akslen er ret lang, så der skal forbavsende lidt til at slå den skæv, men det kan som sagt gøres på den måde, og fremgangsmåden kan vist kaldes "nænsom vold".


Lejet på den lille del af krumtaphuset slipper af sig selv, når det får varme nok.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa Bravo - adskillelse af krumtapshus

Indlæg af 12V »

Jeg bruger kun varme når jeg laver den slags motorer. De slipper uden brug af hammer, hvis hele motoren er varmet op til ca 120 grader.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"