Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34
Kontakt:

Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Tuefind »

Nå! Så kom den ud på sin første køretur! Måske var det lidt vovet at tage den til arbejde (7,5km) men tænkte at den skulle ud og kører. (modellen: vespa SI montecarlo) Der er skiftet tændrør, luftfilter, tændspole, fødespole kondensator og kaburator er renset samt nyt benzin. Da jeg havde kørt ca 3km, begyndte den at miste lyste til at tage gas, jeg kunne, hvis jeg holdte gassen en lille smule på, få den til stille og roligt at komme op i omdrejninger, men hev jeg den i bund dalede omdr. stille og roligt. Det bliv værre og værre og efter ca 400m ville den kun give en lille bitte smule gas. Det hjalp lidt når jeg hev chokeren ud men ikke meget. Tomgangen var fin. Efter 500-600m med lidt trillen, og en enkelt gang den satte ud, startede jeg den og hev i chokeren og så trillede den stille og roligt og med et vill den gerne tage gas igen, og resten (ca 4km) kørte den ok.

Mit spørgsmål: Hvad dællen kan det være?? Benzin filteret? Det skal siges det IKKE er renset. Den har haft stået stille i ret lang tid før den har været ude og køre idag.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af 12V »

Det lyder som mager blanding, dvs. for meget luft/for lidt benzin.

Er det nye filter helt magen til det gamle?
Har du renset hoveddysen ordentlig, der kan være aflejringer i hullet som gør den mindre = mager.
Måske sidder der en for lille dyse i? Normalt er 36-39 for en helt original motor.
Har du tjekket om den er tæt over alt? bespænding til karburator, topstykke, bundpakning, simmering under tændingen. Kan den suge luft der, er vi ude i mager blanding igen.
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Tuefind »

- luftfilter er købt i Thansen og burde være magen til. Det ligner ihvertfald, er dog bare gult.
- Må tjekkes (i kaburatoren tænker jeg)
- tjekker men den skulle have kørt med den tidligere...
- Nej, kaburatoren er spændt men der er ikke noget "pakning" på, ved ikke om der skal være det? Det var der ikke ihvertfald
- topstykke, bundpaknin og simmerring, aner det ikke. Jeg ved heller ikke hvordan jeg skal tjekke men det kunne lyde til hele motoren skulle have en tur:)
Eneste jeg har haft af er luftfilter, kaburator og udstødning.

Igen, tak for svar! Jeg må igang. Skylder stadig et billede:)
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Jps »

Det kan være flere ting der skyldes det du oplevede. Bl.a. rustflager i tanken med følgende tilstoppet benzinfilter, for lidt eller for megen luft til blandingen. Jeg havde sat en bolt i det ene hul på luftfilteret :).

Et problem for modellen, er utæthed mellem topstykke og cylinder. Normalt kører den uden toppakning, men jeg havde nu altid en på min.

Ang. dysen, så skulle 43 være standard på SI'en. Jeg kørte aldrig med mindre end det.

Her er lidt læsestof :D
Roder med min SI.
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Tuefind »

klasse! I er sgu guld værd jer 2, ihvertfald for mig! :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af 12V »

God ide med at tjekke benzintilførsel, den havde jeg glemt.

Har Si'en 10 mm karburator? (SHA 12.10) Så lyder start 40'er meget rigtigt.
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Jps »

12V skrev:
Har Si'en 10 mm karburator? (SHA 12.10) Så lyder start 40'er meget rigtigt.
Ja det har den :).
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Jps »

Blander du selv benzinen, eller køber du fra en gammeldaws blandestander? Jeg prøvede begge dele, og fandt ud af at jeg skulle holde mig til blandestanderen. Benzinprisen var så lige 14-17 kr literen :)

Jeg fik varmesat motoren 2 gange ved at blande selv :(.
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.2wheeler.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Tuefind »

- blander selv.....jeg har ikke set en stander i 100år.....ca :)

Men det er noget med 1dl til 10liter eller noget? Mener jeg der stod. christ, så blir det da spændende at kører hjem igen :) Men nu regner det da ikke....
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af 12V »

Nej det giver 1% - det skulle ikke undre mig hvis Si'en vil nøjes med det. Men jeg vil absolut anbefale at køre med en delsyntetisk og 2% blanding.

Til 10 liter giver det 2 dl, eller 5 liter og 1 dl.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af kreidlerhansen »

4,9L til 1dL = 2% bare for at agere flueknepper.

Opførslen taget i betragtning kan jeg ikke helt slippe idéen om vand i tanken.

En tank med "ukendt fortid" bør altid skylles igennem.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Tuefind »

Ok, jamen super! Jeg spørger dumt nu og det er no fordi det er min første knallert, hvordan renser jeg lettest tanken? Noget med at pille hanen af og så hælde Benz i? Vel og mærke for også for at rense filtret.
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Tuefind »

- og måske en prop i for at få fyldt den helt op?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af kreidlerhansen »

Af med hanen og hæld tankindholdet over i en åben eller gennemsigtig beholder, så du kan se, hvad der reelt er i benzinen.

Viser der sig at være (mange og store) vandperler i, så sæt hanen på igen og hæld 1L karburatorsprit i. Ryst maskinen og gentag aftapning, inden den får en tankfuld frisk, olieblandet benzin.

Hvis der er mange rustflager, så tøm tanken og skyl den igennem med postevand.
Montér hanen påny, hæld 1L sprit i tanken og lad maskineriet stå et døgns tid uden tankdækslet på. Tap af og fyld tanken.

Kør.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Tuefind »

Haha, fedt. Tak for svar! Poster resultatet
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Tuefind »

Nå, nu fik jeg tid til at rense og skylde tanken. Jeg syntes der var lidt skidt i men ikke meget. Tilgengæld var det ikke umiddelbart noget benzinfilter, så jeg skal jeg have købt. Jeg fulgte kreidlerkongens råd og sluttede af med en liter sprit en dag. Da jeg fik liv i den idag kørte den meget bedre end den gjorde før så det har helt sikkert hjulpet! Dog hakker eller hopper den lidt når den får gas samt remmen hyler og de der (koblingsbakker?) de skraber og lyder meget meget slidte. Så der er lidt mere der, eller sjat det hjulpet så mange tsk!!:)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af kreidlerhansen »

Du tappede forhåbentlig den liter sprit af, inden du hældte benzin på og startede op? :-P Den kan sikkert godt køre på sprit, meeeeen... den skal dyses anderledes, og så er jeg ikke sikker på, om olien kan forenes med så høj en koncentration.

"KreidlerKongen" er en af mine bekendte, forresten. Han holder til i Esbjerg, men jeg er altså Hansen fra Odense, hehe. ;-)

Løsn motorboltene (to lange forrest, én kort bagerst) og skub motoren frem i stellet for at stramme remmen.

Koblingsklodser koster ikke alverden. Vær opmærksom på, at T.Hansens og andre uoriginale til tider har for tykke belægninger, så der skal høvles op til 2mm af. Selv da vil de gå for tidligt i indgreb, fordi de er tungere end de originale... eller, det gjorde det sidste sæt, jeg fik fingrene i, så jeg borede to 6mm huller i hver for at lette dem. Det hjalp bedre end forventet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Tuefind »

Hold da op, jeg har da stavet som en brækket arm:D

Jo jo, spritten røg ud;) og forresten hakkede den også lidt i det før, eller rykkede hvis man kan sige det.

Bakkerne ligger omkring 100-200 så vidt jeg har set. Jeg læste man kunne prøve at slibe dem men tænker at både start og koblingsbakker skal skiftes.

Motoren ER rykket, måske kan jeg prøve at rykke den mere og så prøver jeg i første omgang at skifte dyse.

Tak for rådet mht klodserne, hr. Hansen;)

Forresten, hvad mener du med olien ikke kan klare den høje koncentration?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det hansen snakker om er at sprit og olie forenes dårligt, så derfor er det uheldigt med for høje koncentrationer... olien bindes nemt med benzin selv i uanede mængder, men benzinen kan kun optage en mindre mængde sprit fx 5-10 % - blander du fx 25 % sprit i benzin vil den samlede blanding forsøge at udskille spritten i nogen grad, det ses ved at spritten flyder oven på benzinen

det betyder at hvis du på en vespa ciao som såvidt jeg husker rummer 2.8 liter totalt, først fylder måske en halv til en hel liter sprit i tanken for at skylle den ud, men glemmer at aftappe spritten før tankning med benzin ( selvfølgelig olieblandet ), ja så vil den høje koncentration af sprit skabe problemer idet spritten nedsætter energi indholdet i den samlede blanding, således at knallerten vil køre tyndt ( mager blanding, for lidt benzin, for lille dyse )

endvidere hvis du aligevel bare kører derud af ( hvis den ellers kan ), vil den itakt med tanken bliver tømt begynde at køre på højere og højere koncentration af sprit, pga spritten gerne vil flyde oven på - det medfører selvfølgelig at knallerten kører mere og mere tyndt, samt at 2 taktolien tilsidst næsten ikke er tilstæde... jeg behøver vel ikke at skrive hvad der sker når motoren tilsidst næsten ingen smørring får, og så endda samtidig med at den kører enormt tyndt ( magert )

der er næsten ikke noget godt at sige om sprit ud over dens evne til at optage vand, dette forhindre dog enhver form for vandudskilning, hvilket medfører ueffektive vanduskillere ( herunder bundfældning )

dog kan sprit i racer sammenhæng bruges i en vis grad - 10% sprit i benzin hæver oktantallet med 3, men kræver omdysning da energi indholdet er lavere i sprit

det var vist teknisk udredning nok for idag

hilsen olieklud
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34
Kontakt:

Re: Vespa SI: tog ikke ordentlig gas i noget tid

Indlæg af Tuefind »

arghh, ok, tak claus. Ja, der er jo en del "dumme" spørgsmål når man som 35årige går i krig med knallerter for første gang, så tak for tålmodigheden:)

Jeg tror jeg har fået fjernet alt sprit. I går aftes rykkede jeg motoren frem og remmen er nu spændt og den "hyler" ikke. Jeg fik også slebet lidt rust af de "hjul/skåle" hvor kobling og startbakkerne sider, så nu skrabber den ikke på, eller rasler som den gjorde før.

Tilgengæld, jeg har ikke fulgt op på dysse/luft/kaburator rådende som jeg fik tidligere, der formentlig er årsag til den ikke gider trække efter et stykke tid. Det er måske når motoren er varm? Den gjorde det ihvertfald igår. Udover det oplevede jeg også igår at den hakkede eller gav nogle ryk når jeg kørte men mest mærkbart ved acceleration og når jeg kørte langsomt. Virkelig irriterende. En klog mand på mit arbejde mener det er tændingen der står forkert så jeg har lidt aften arbejde foran mig. :) men det er nu sjovt og heldigvis ikke til irritation, endnu. plus den slå nogle skider den ene gang jeg prøvede at starte den, der fik jeg sgu et mindre chok! :)
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"