Vespa SI, ingen gnist

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34

Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf Tuefind » lør 21. mar 2015 23:33

Hey folks! Første post her, jeg har læst flittigt med og står nu i den situation at jeg har erhvervet mig en gammel SI. Den havde stået stille i mange år, så været ude og snurre, stået stille igen og så startet op da jeg skulle se Den. Da jeg kom hjem med den kørte jeg en kilometer i alt og tog den så ind for At stille lidt på tomgangen. Da jeg ville starte igen skete der ik en fis.

Mit kendskab til knallerter er nul. Jeg er først begyndt så bær over med mine dumme spørgsmål. Status pt er, isingen gnist fra tænrøret. Jeg har så konsulteret nogle gamle rotter fra arbejdet og de sagde " platiner, det er platiner". Fint. Jeg prøvede at rense uden held, herefter købte jeg nye, en kondensator, tændrør og en ny tændhætte. Det hele er skiftet. Jeg har drejet rundt, med en skruemaskine. Stadig ingen gnist! Men spørgsmål er så, tændspolen. Det kan jo være den? Jeg har målt ledninger, dog ikke dpoler.mmit næste er at skifte tændspolen. Næste spørgsmål, kan jeg trække gnist mellem platiner selvom tændspolen er defekt.

Mvh Tue

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf kreidlerhansen » søn 22. mar 2015 08:52

Har du klippet 5-10mm af hver ende på tændkablet?
Der er solgt mange tændspoler på baggrund af denne forglemmelse.

Platinafstanden skal være 0,4-0,5mm så vidt keg husker. Jeg har altid trimmet efter 0,5mm på de italienske maskiner.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf Tuefind » søn 22. mar 2015 11:38

Ja, har klippet af og målt gennemgang men uden held. Har prøvet med 03-04 mellem platiner, uden held. Jeg forstår bare ikke om man skal kunne trække en gnist mellem platinerne uden tændspoler monteret eller ej? Har prøvet med og uden og det sker intet. Det eneste jeg tror det er tilbage er tænd og fødespole, eller er jeg helt galt på den? Det DR godt nok irriterende.

Og tak for svar!!:)

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf 12V » søn 22. mar 2015 16:41

Ja, fødespole og tændspole er tilbage, men vigtigst af alt. Ingen af ledningerne der samler platiner, kondensator, fødespole og tændspole må røre stel. Det sker forholdsvis nemt på den slags motor, check om isoleringen er hel og om noget kan komme i kontakt med de roterende dele.

Hvis alt dette er ok, kan du tjekke de sidste to spoler i umonteret stand (ikke tilsluttet noget).

Her er hvad jeg har målt på forskellige Ciao'er (samme motor).

Fødespole - 0,8 ohm
Lysspole - 0,3 ohm
Kondensator - 380 nF
Udvendig spole primær ca. - 1 ohm (kabel der går ned til fødespolen)
Udvendig spole sekundær ca. - 5000-6000 ohm (der hvor du monterer tændkabel)


Det skal måles mellem stel/jernkernen og ledningerne/udgangen af spolerne.

Det skal ikke gniste mellem platinerne, lidt er ok når motoren kører. Gnister det meget mellem platinerne er kondensatoren typisk død.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf 12V » søn 22. mar 2015 16:42

Jeg har forresten en helt ny fødespole og original tændspole liggende hvis jeg husker korrekt, fik købt for meget en gang. Sig til hvis det viser sig at du mangler.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf Tuefind » søn 22. mar 2015 17:46

Super svar mr. 12v!! Det skal jeg helt sikkert tjekke op på når ungerne sover!:)

Du kunne godt være det blev nødvendigt hvad tænker du mht pris?

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Indlægaf 12V » søn 22. mar 2015 19:11

Listepris ved JMPBparts.com er 245, jeg skal have 200.
Men find lige ud af om dine måler forkert, ellers vil jeg hellere gemme til reserve :-)

Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf Tuefind » søn 22. mar 2015 22:25

Nå, var lige ude og måle.....der hvor kondensator, føde og tændspole sidder på platinerne, er der gennemgang til stel. Ved ikke jeg måler forkert? Pillede alt fra samlingen på platinerne men alene platinerne sidder jo direkte på stel? Eller huh? Ledningen fra den ene spole som går til platinerne måler jeg også gennemgang til stel. Dog ikke den sorte der går til tændspolen. Den anden spole, gul ledning, er loddet i bunden ( på motorblokken??) den måler jeg sgu også gennemgang på? Jeg er " næsten" stået af, det gir ingen mening:) endnu. Den gule ledning fra kond. Måler jeg dog ikke gennemgang på men det er kun når den er fri/ demonteret

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Indlægaf 12V » søn 22. mar 2015 23:00

Du skal bruge et multimeter der kan vise modstand/ohm. Det er ikke nok at tjekke for gennemgang. Spolerne er forbundet til stel i den ene ende af tråden, derfor kan du måle gennemgang. Men det er vigtigt at vide hvad modstanden er på, ligger de for langt væk fra det jeg skrev kan de være defekt.

Platiner skal du ikke måle på, kondensator kræver et avanceret multimeter der kan måle kapacitet. Lad os bare antage at de virker, nu de er skiftet.

Spolen med gul ledning må være lys spolen, går den ikke til en plastik fatning i toppen af blokken?

Den sorte der går til den udvendige burde du kunne måle gennemgang på, den er kun på ca. 1 ohm. Evt mål direkte på spolen uden ledning.
Hvis du har et multimeter der kan fortælle modstand ville det hjælpe meget.

Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf Tuefind » søn 22. mar 2015 23:12

Arghh, ja ok. Doh! Jeg må have batterier i det multimeter så, havde kun en mindre avanceret men igen, jeg er jo total Newbie så der er noget vej igen:) tak igen for svar, det jo fantastisk

Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf Tuefind » man 23. mar 2015 21:51

Nå, fik mit multimeter op og kører. Jeg målte følgende, er ikke helt stærk i det så det er muligt det er helt skævt:

Fødespole, hvis det er den der sidder på platinerne: 2,8ohm
Lysspole: 0,08ohm
Kondensator: 274nf
Tændspolen:
Udv:1,6ohm
Indv:3,4k ohm

Jeg ved ikke om det er helt skævt:/ jeg hælder mest til at skifte dem. Gode råd?

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Indlægaf 12V » man 23. mar 2015 23:10

Fødespole er den der er forbundet direkte til platinerne med et kabel. 2,8 ohm lyder højt. Der vil altid være en lille forskel på spolerne, og på det multimeter man anvender.

Kondensatoren er nok ok, har set uoriginale der måler lavere, men de fungerer også.

Jeg vil mene at den burde kunne trække en gnist med det du har målt, selvom den måske ikke er optimal.

Har du prøver at skrue tændrørshætten af, for at se om den kan trække en gnist fra kablet? Afisoler enden og hold den et stykke fra stel på motor, for at fungere skal den kunne trække mindst ca 6 mm, gerne 10.

Der var ingen ødelagte eller manglende isolering på kablerne?

Har du styr på hvordan ledningerne samles? Ledning fra fødespole, kondensator og ledning til den udvendige spole skal samles på montage punktet på platinerne. Den udvendige spole skal have stelforbindelse gennem dens montage punkter, så den via stellet er forbundet til motoren. Den må ikke ligge løs under test, så får du ingen gnist.

Platiner skal være 0,4-0,5 mm åbne når stemplet er i top. Bare lige for at få alt på plads ;-)

Hvis den stadig ikke vil må du hellere prøve at skifte spolerne :-)

Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf Tuefind » man 23. mar 2015 23:52

Pålidelig mr.12V!:)

- Ledninger er ok.
- monteret som du skriver
- det jeg lurer på er tændspolen. Den har ligget løst ved siden af........det prøvet jeg af!! :D

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Indlægaf 12V » tirs 24. mar 2015 00:30

Det kom jeg lige i tanke om da jeg skrev, for så vil den aldrig gniste ;-)

Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf Tuefind » tirs 24. mar 2015 10:14

Nå, prøvede lige hurtigt imorges at sætte tændspolen i et af skruehullerne på motorblokken sådan at der var stel. Håber det er nok, dog ingen gnist:((

Jeg må prøve at se om der er gnist fra tændrørs kabel til stel, uden tændrør. Ellers skal det skiftes. Hvis du ikke vil af med dine 12v bestiller jeg fra moped-et eller andet tror jeg:)

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf 12V » tirs 24. mar 2015 11:14

Ja så skulle den gniste, send mig en besked. Så finder vi ud af noget med de spoler, ved mopedspeed bliver det dyrere og du får en uoriginal udvendig spole. Jeg har den originale blå fra Piaggio. Jeg tjekker lige i aften om de ligger der endnu :)
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf 12V » tirs 24. mar 2015 18:39

De var der endnu, en original udvendig og en uoriginal fødespole i god kvalitet. Skulle det være nødvendig :)
Vedhæftede filer
2015-03-24 18.35.00.jpg
2015-03-24 18.35.00.jpg (160.13 KiB) Vist 5586 gange
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Tuefind
Junior knallert
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 21. mar 2015 22:34

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf Tuefind » tirs 24. mar 2015 23:11

Hold da fest!! Jeg mangler godt nok at gøre det sidste forsøg men hvis du gerne vil af med dem siger jeg ikke nej! Jeg tror ikke jeg får gnist på før en af delene er skiftet desværre. Nu tog ungerne tiden her til aften men gør da lige et forsøg i morgen tidlig igen:) det kribler i fingrene for at skrue på den og jeg kan mørke eg skal holde igen ellers er jeg da igang med at købe nye dele, forgaffel mm. Til konens store skræk:) jeg smider dig en besked i morgen! Det er virkelig klasse!!!!

Brugeravatar
Jps
Stor knallert
Indlæg: 193
Tilmeldt: tors 21. feb 2013 21:11
Kontakt:

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf Jps » ons 25. mar 2015 11:22

Inden jeg solgte min SI, fik den en tysk eller Polsk motor på (kan ikke lige huske oprindelseslandet) :oops:

Og den havde elektronisk tænding/stator.

Stator SI (4).JPG
Stator SI (4).JPG (323.58 KiB) Vist 5562 gange


100_1072.JPG
100_1072.JPG (290.35 KiB) Vist 5562 gange
Ejer 3 Pgo Dr. Big, henholdsvis årg. 2006/09, en 2008 og en 2010. http://www.scootertossen.dk http://www.2wheeler.dk

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Vespa SI, ingen gnist

Indlægaf 12V » ons 25. mar 2015 11:36

Det er lækker med CDI tænding! Men kræver desværre en CDI motorblok, montage punkterne er anderledes på platin og cdi blokken.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!


Tilbage til "Sydeuropa"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster