Start i kulden - Piaggio Fly 4T

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
pshdo
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre 12. dec 2014 22:09
Kontakt:

Start i kulden - Piaggio Fly 4T

Indlæg af pshdo »

Hej.

Min søn har sådan en Piaggio Fly 4T som har kørt ca. 1700km alt i alt.
- den vil ikke starte når den er kold, eller den er MEGET svær at starte, og slipper man gassen så går den ud igen.

Historien er kort at den har stået stille i 4-5 år, efter kun at have kørt små 100km.

Nå men AHA, det er jo noget med automatchokeren, tænkte hans gode far, men efter at have haft den ude og kontrollerer den, så kan jeg se at den bevæger fint nålen ud på omkring 5-6 minutter når den er startet...
- og vigtigst af alt, den trækker sig også sammen til ca 10mm, når den er kold igen...

Men hvad er det mon så ??

Når den er startet, så kører den helt fint, den får benzin, og trækker fint, så jeg tænker heller ikke der er noget der.
- men der er ingen tomgang før den er varm...

Hele sommeren har den også startet fint, helt uden problemer.

Den er først for alvor begyndt at drille voldsomt for ca 14 dage siden, faktisk lige efter den fik nye vinterdæk.

Batteriet blev skiftet straks efter købet af knallerten, for det gamle var helt dødt...
Jeg har også købt en fin lille vedligeholdelses lader til den, så batteriet er altid på toppen, men det hjalp heller ikke.
- vi har også prøvet med lidt kaburatorsprit i benzinen efter gode råd fra venlige folk, men det duede heller ikke...

Nu har jeg snart ikke flere gode ideer...

Har i et guldkorn, så vi kan få hans knallert til at være en stabil starter igen ?

--
Peter
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Start i kulden - Piaggio Fly 4T

Indlæg af kreidlerhansen »

Uden at have kendskab og vel vidende, det blot er videregivelse af en påstand:

Enkelte 4T Piaggio-motorer har fejltrimmede ventiler fra fabrikkens side.

Om det er sandt, ved jeg ikke. Men den burde dælme ikke have så svært ved at starte med så få kilometer på klokken!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Start i kulden - Piaggio Fly 4T

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... lige nøjagtig sådan en laver jeg løbende service på for en jeg kender - jeg syntes også at man skal holde den igang på gassen indtil den er blevet lidt varm, fænomenet tiltager itakt med vejret bliver koldere - kun når det er højsommer kan den holde tomgang fra start uden at give lidt gas, men selv der går den lavt

hvis man prøver at justere tomgangen op så den kan holde sig igang fra start går den bare alt for højt i tomgang når den er varm - desuden er chookeren mest effektiv des mere gasspjældet er lukket fra start, så det er en fin balance imellem for meget & for lidt

derfor mener jeg det skyldes at når automatchookeren giver extra benzin og blandingen er til den " tykke " side, kræver den derfor lidt extra luft ved gasspjældet de første minutter efter start... selvfølgelig også 4 takt konstruktionen i sig selv med motorolie som er lidt tungt at drive rundt når det er koldt

jeg mener derfor ikke der er noget galt med netop jeres knallert - sådan er sådan en bare

desuden får i nok ikke brug for det ladeapperat i har købt - sådan en vespa fly 4T har nemlig et ret godt ladeanlæg ift. andre scootere - desuden giver batterikassen mulighed for at montere et batteri i god størrelse, ja faktisk dobbelt så stort som på andre scootere... endvidre er ledningsføringen lavet ordenligt med tykke ledninger til startstrømmen, modsat andre scootere der bruger " sytråde " til startstrøm

alt ialt er sådan en vespa en rimelig god model, den er bare enormt tung med en egenvægt over 100 kg, og så er de originalt monterede dæk ikke jordens bedste

det er hvad jeg oplever med sådan en vespa fly !

hilsen olieklud
Brugeravatar
Thomas A
Stor knallert
Indlæg: 221
Tilmeldt: man 9. jun 2008 18:05
Kontakt:

Re: Start i kulden - Piaggio Fly 4T

Indlæg af Thomas A »

Hej. Jeg mener helt bestemt at c-Reinhardt Importere af denne scooter. Kender til fejlen. Da vi er forhandler
Af dem. Vi har fået en service meddelelse om der skulle bestille en vinter kit. Til netop denne model scooter.
Som ville få den til at starte nemmer i koldt vejr.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Start i kulden - Piaggio Fly 4T

Indlæg af strynboen »

måske er vinter kit"et en omvikling af start motoren til 9 volt..vi har omviklet en del startere for lindberg.(.men det er kina motore)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"