Side 1 af 1

Strynboen: Min Piaggio Ape

: man 14. jan 2008 17:09
af strynboen
min ape

Re: Min Piaggio Ape

: man 14. jan 2008 22:24
af MDT
Rigtig fin Piaggio Ape. De er sku godt nok lækre sådan nogle :D

Re: Min Piaggio Ape

: tirs 15. jan 2008 11:32
af Allan M
Det er en skæg fætter, sådan en :) Jeg har tit tænkt på, om den kan tunes? Selvom det nok ikke kan anbefales ud fra køreegenskaberne ?

Re: Min Piaggio Ape

: tirs 15. jan 2008 13:48
af nielsfup
Ja det er sku et fint køretøj
Skal man ha bil kørekort for at køre sådan en fætter eller er det nok med MC

Re: Min Piaggio Ape

: tirs 15. jan 2008 15:52
af strynboen
hej,,det er nok med bil eller mc kort,der er ingen vægt afgift,kun 800 kr,i forsikring om året,og så må den parkere overalt,,som knallert og cykel
den er en 45 knallert,men man skal ikke have hjelm på,da der er sikkerhedssele.
jeg har købt tun fra protuna.60cc cylender og tunudstødning,men så ryger kabinevarmen,da den får varme via en varmeveksler i den orginale ludpotte
presening opbygningen er hjemmelavet.den har 4 håndgear+vendegear=4 bakgear.motoren sidder bagud boltet på gearkasse og differansjal,der er pendul aksler til baghjulene.
eneste ulempe er prisen,,,omkring 40 for en ny.

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: tirs 12. feb 2008 15:27
af Kim B S
Hej Lars.
En fin lille lastbil, som kunne være sjov at have,(har ikke råd lige nu), men jeg kan forestille mig, at man ikke skal have for travlt i svingene, med kun et forhjul, så må den da vælte, men helt sikkert fin til mindre transportopgaver, hvor man normalt ville spænde trileren efter sin bil. Jeg tror faktisk, at jeg kunne ha brugt den, da jeg kørte mobil discotek, tilbage i firserne, da låndte jeg en triler, som jeg trak med med håndkraft, når jeg ikke skulle så langt, og hvis jeg skulle længere, måtte jeg få kammerater, til at hjælpe med transport, eller få en nærliggene taximand til at komme med hans minibus, han kunne fjerne de bagerste sæder, så var der plads nok. Det var før jeg fik bil.
Hilsen Kim.

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: tirs 12. feb 2008 18:27
af strynboen
den er faktisk meget stabil,kun ved at dreje skarpt og give gas ,kan jeg lige løfte det ene baghjul,blæsevejr og tunkt læs 150 kg.betyder ikke noget..
men trækkraften er for ringe uden tun,den kunne ikke holde de 45,med læs
jeg har sat den til salg,da jeg har købt en peugeot partner,den har lidt mere komfort.

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: man 9. jun 2008 20:26
af strynboen
har været ude og teste apen,og konen måtte trække mig hjem med partneren..pludselig ville den ikke tage gassen,den kørte tomgang selv om håndtaget var helt i bund,og tog man gassen af,gik den i stå
den står nærmest og hakker i det og vil ikke tager omdrejninger,
den får brandstof nok,da den 4 takter,,det er som om at tændingen
står meget lavt,så den ikke kan give omdrejninger.
den har foresten drejeventil indsugening,så gad vide om den er utæt i skiven?,,eller tændingen har ændret sig måske elektronisk tænding??

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: man 9. jun 2008 22:04
af FS1originalen
Det lyder bare som et NGK tændrør :lol: :oops: :lol:

Du skriver at den har drejeventil :!: Er det ikke det gode gamle Vespaprincip hvor krumtappen fungerer som drejeventil :?: :?: :?: Samme system som på feks. ciao hvor effekten kan øges med en italiensk krumtap eller blot ved at slibe lidt længere åbning ved indsugningen...

Erik

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: tirs 10. jun 2008 15:16
af strynboen
ja du har nok ret,,kan forestille mig at gnisten danser forvirret rundt
,du har ret i at krumtappen virker som ventil,tror at det er samme motor,der er lidt slør i krumtappen,,det har der været fra ny,har klaget til forhandleren,,han påstod at den var i orden,,men tror ikke at den er tæt noki indsugeningen,,såjeg river motoren af,så kan jeg give den nye lejer og få optimeret indsugningstiden.
har du fået pengene :?: :?:

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: tirs 10. jun 2008 17:58
af FS1originalen
Nå men når en ægte håndværker som dig alligevel skal til at skille motor ad så må du hellere få følgende:
Boring af Vespa.jpg
Boring af Vespa.jpg (24.42 KiB) Vist 13199 gange
Jeg tjente en overgang lidt lommepenge ved at købe meget billige Ciao og Bravoer i DBA.
Hver gang der stod "kan ikke starte" kunne man tage for givet at der havde været et bor i indsugningen der var lidt større end krumtappen kunne dække over. Så fik de en aluprop og kunne sælges igen. På et tidspunkt købte jeg en trafikskadet Vespa SI importeret fra Italien. Der stammer ovennævnte opmåling fra. Den motor gik vanvittigt godt :twisted: :evil: :twisted:

Erik

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: tirs 10. jun 2008 19:00
af strynboen
der er vel mulighed for at "bore"lidt indaf for ikke at ødelægge tætningen,,ellers kan der vel sættes en melbram indsugening på
ved du om der kan fås en 125cc motor med samme motormål
har læst at motoren er den samme som i knallerten.men nu skal jeg have den skildt af før jeg kan komme med nye obs,,men det med at køre ind med en t,spors.fræser,giver jo flere muligheder.har fræst mange skyllekanaler i puch motore

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: tirs 10. jun 2008 19:05
af FS1originalen
Nej aner det ikke...

Men enhver Italiensk grønthandler har storebroren til din. De har flere kubik, men hele karossen virker også større så mon ikke motormålene også er anderledes :!:

Erik

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: fre 13. jun 2008 15:35
af Anders A
Er motoren på den ikke som enhver anden scooter motor - med variomatik hvor indviklet er det så at få den koblet til den normale gearkasse?

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: fre 13. jun 2008 15:52
af strynboen
nej anders,desvære.apen har 4 gearog vendegear til bak,så den har også 4 bak,gear.motoren er boltet til diferanciale huset,som har 2 pendul aksler,så det er noget helt specielt,dog er motoren en standart vespa med blæserkøling og automat smøring.jeg skal have motoren af så den kan optimeres,,den er helvets :evil: besværlig at arbejde med,når den sidder på .jeg kunne evt vælte apen om på siden,sådan arbejdede vi når mascotten skulle lappes i bagbroen

Re: Strynboen: Min Piaggio Ape

: fre 13. jun 2008 23:05
af Anders A
Det var en mulighed jeg har bare altid troet den fungerede som en scooter med variomatik på det ene baghjul osv :)

men man lærer jo hver dag :)