velo solex starter ikke

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Anders gade
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 29. jun 2014 17:00
Kontakt:

velo solex starter ikke

Indlæg af Anders gade »

hej

jeg har lige købt en velo solex 1400 fra 1959 som jeg prøver at få gang i. Jeg har fået den i gang et par gange men jeg skulle trampe i pedalerne samtidig med at motoren kørte for at holde den i gang. jeg har skilt motor ad og renset den. Den har fået en nyt stempel, nyt membran i benzinpumpen, nye pakninger, nyt tændrør og ny tændrørs hætte. Der er gnist i tændrøret, der er benzin i tilbageløbs slangen, jeg har renset udstødningen fuldstændig og der er god kompression. Jeg kan ikke finde ud af hvad der en galt med den. Det eneste problem jeg kan finde er at tændrøret er vådt af noget rimeligt sort benzin. Er der nogle der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad problemet kan være? jeg kunne snart godt tænke mig at komme på en god sommertur :D

Med venlig hilsen
Anders Kronvang Gade
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: velo solex starter ikke

Indlæg af strynboen »

der kan ophobe sig gammel olie/bensin i krumtaps huset...der sid´der en aftapnings skrue i bunden af krumtaps huset..det eren af dem som holder "dækslet"...der er en kobber tætningsskive på aftap skruen...som er magen til de andre skruer som sider rundt...men det er den nederste...som er aftap skruen..

du kan evt.. hælde bensin ned gennem tændrørs hullet...skubbe den en tur,,,så det bliver vasket godt rundt..og så aftappe det beskidte vaske bensin...men pas på ikke at sætte ild med tændrørs ledningen..da det gnister...evt skru den ud af motoren...hvis den er den løse type som skrues ind i blokken med en gevind omløber
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Anders gade
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 29. jun 2014 17:00
Kontakt:

Re: velo solex starter ikke

Indlæg af Anders gade »

jeg har rensede hele krumtaps huset fuldstændig da jeg skiftet stempel. Nu har jeg også renset det med benzin som du sagde, men alt benzinen løb ud af udstødningen i stedet for aftaps skrue. Er det normalt? Den virker stadig ikke.
jeg fik den i gang i morges, men jeg skulle stadig trampe i pedalerne en gang i mellem for at den ikke gik ud. det er som om at den ikke har noget kraft. jeg opdaget også at der kom lidt røg fra/ved topstykket. Hvad kan det betyde??
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: velo solex starter ikke

Indlæg af strynboen »

stemplet skal stå så skyllekanalerne er blottet...så bensinen ledes ned,,og ikke ud gennem udstødningen...men gammel olie i krumtaps huset er typisk hvis den har stået længe..ikke hvis du har haft krumtapshuset dækslet af..og renset/pudset hele huset indvendig...så er der jo ikke klæbrig løbesod dernede...
kan du have vendt stemplet forkert..så den enlige indsugening ikke rammer hullet i stemplet...der er jo ikke meget hul gennem i forvejen..prøv evt at afsyre hoveddysen i batteri syre..der kan sikke usynligt kalkaflejring/alu ir..som fjernes let ved afsyring..evt i kaffemaskinen..når den aligevel skal have en tur
jeg er ikke kendt med de tidelige modeller...3800 er den nyeste og mest solgte..så min fejlfinding er med den i baghoved...så er måske forkert på den...

tændrøret er vådt..den starter..men kan ikke trække sig selv...kan den holde sig i gang,,hvis du letter motoren
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: velo solex starter ikke

Indlæg af Kai »

Det er en del år siden jeg havde Velo'er.. de er grundlæggende ret nemme at arbejde med.

Du skriver du har renset udstødningen ? hvordan har du gjort det ? (de er i forvejen et helvede at få helt rene hvis ikke man saver lyddåsen op) og den kan ikke trække hvis ikke der er god gennemgang i udstødningen. Det lille forrør fra cylinderen har det også med at kokse til.

Står tændingen rigtigt ? Der er ikke meget power i dem forvejen, og hvis tændingen står forkert så har de mere end svært ved bare at slæbe sig selv.
Jeg kan ikke huske 1400'eren..men på f.eks Solex 3800 er der et lille mærke på svinghjulet og et på motorblokken der skal stå ud for hinanden når platinerne netop skal åbne. Mærket er ca ud for hvor tændrørsledningen kommer ud fra tændingen.

"Røg" fra topstykket kan være toppakningen der er utæt, eller det kan være snøfteventilen der ikke er helt tæt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Anders gade
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 29. jun 2014 17:00
Kontakt:

Re: velo solex starter ikke

Indlæg af Anders gade »

nu har jeg fundt ud af det. Det var kaburateren den skulle renses, platinerne der skulle finstilles og snøfteventilen der skulle strammes.
Brandman-Stan
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 1. nov 2019 17:26
Kontakt:

Re: velo solex starter ikke

Indlæg af Brandman-Stan »

Jeg har præcis samme problem på min Velo. Jeg har renset karburatoren så godt jeg kan, nu mangler jeg bare at stramme snøfte ventilen men jeg kan ikke helt regne ud hvordan man gør.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"