sådan skide scooter

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

sådan skide scooter

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... en jeg kender som kunde fra den lokale havn har sådan en vespa 4 takt scooter som nu har kørt godt 12000 km.
de første 2 år kørte han den til cykelhandleren hvor han havde købt den for at få lavet service, siden da har jeg hjulpet ham med det... de eneste rigtige problemer der har været er når snavs & vejsalt sætter sig på tændspole, ledning & hætte - det danner krybestrøm i forbindelse med fugtigt vejr og især i tåget vejr, så vil den ikke starte... løsningen er såment grundig afrensning af delene et par gange om året og det har fungeret fint

det skal siges at sådan en vespa kun akkurat kan køre 30 kmt. faktisk nærmere 29,5 kmt når bagdækket slides... den kører også 30 kmt. med kun halv gas fordi begrænsningen ligger i tændingen, den springer ikke over, men istedet sætter tændingen enormt baglæns - jeg vil mene det foregår " flydende " over måske 100 omdrejninger, således det ikke føltes "hakkende" eller pulserende... det gør selvfølgelig at sådan en scooter har en elendig brændstof økonomi, den kører højst 20 km. pr. ltr. tiltrods 4 takt motor !

så imorges gik det rigtig galt, pludselig tabte den energien totalt imens den kørte ud af lige vej med håndtaget i bund, han kom derfor trækkende med den til mig...
denne gang er det mystisk - kaburator adskilt, men intet at komme efter... tænding afrenset og kontrolleret ( trækker let 20 mm gnist ), tændrør ok, ingen problemer med kompression, alså den burde køre, men intet sker - jeg syntes dog at høre et puf i udstødningen en enkelt gang... jeg har dog ikke kontrolleret tændingstidspunkt endnu og jeg er næsten helt sikker på at det er det der er problemet... jeg nægter at tro noten er knækket lige pludselig idet den aldrig har været adskilt, og hvorfor skulle det også ske imens krumtappen er i jævn fart ? jeg hælder til cdi fejl således at den nu retarderer maximalt kontinuerligt, således at gnisten først springer når stemplet er halvt på vej ned ( alså afbrændt cdi )

er der nogen der kan følge min teori eller selv har oplevet problemet ? jeg gider ikke splitte hele knallerten ad hvis det skulle vise sig at sådan en cdi kan blive syg på den måde !!!

endnu engang ligger det helt fast at der er fin gnist og ingen brændstof problemer, motorens indre dele fejler heller ikke noget

nogen der har noget at tilføje ???

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
og nej - jeg er ikke ved at ombygge den til soldrevet, men bare batteriet der oplades nænsomt økologisk
og nej - jeg er ikke ved at ombygge den til soldrevet, men bare batteriet der oplades nænsomt økologisk
IMAG0241 [640x480].jpg (96.16 KiB) Vist 14542 gange
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af strynboen »

er den med kina motor. ala yamasaki.. og alle de andre honda kopi.????.så har jeg nogle cdi fra atv og små crossere..du kunne låne en og og teste med..der er en 6 benet han stik på cdi
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af Poul-Erik A. »

Mon ikke også der sidder en pick-up enhed, der erstatter platin'er ? På Yamaha Sting kan den finde på at ændre modstand ved at en del af spolen kortslutter...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg har ikke pillet cdièn af endnu så jeg ved ikke lige hvor mange ben den bruger... jeg tror alså det er vespa`s egen motor, men det er kun et gæt - jeg tænker at vespa er for stolte og store til at bruge andres motorer... jeg har selv et par forskellige cdi bokse og alt ialt er cdi bokse grundlæggende ens, men en til fx yamaha dt eller yamaha sting er jo uden omdrejningsbegrænsning, desuden kan der vel også godt være problemer med fødespolens spænding, man siger som grundregel godt nok ca 200-300 volt vekselspænding... endvidre skal triggerspolens impedans vel også passe inden for en træskolængde... dog er jeg enig i at en hvilken som helst cdi sikkert kunne fungere, om ikke andet til fejlsøgning...

jeg kender godt til problemet med delvis kortsluttet triggerspole på fx yamaha sting, så er der enten ingen gnist eller kun gnist når man formår at rotere krumtappen hurtigere rundt end man kan stampe normalt på kickstarteren - det har jeg nemlig prøvet på min egen sting inden jeg skiftede triggerspole, det var da således at man lige akkurat kunne opnå gnist med tænrøret ude og et extra kraftigt tryk på kickstarteren, men ved lave naturlige startomdrejninger kunne triggerspolen ikke induksere høj nok spændingspuls til at trigge cdièn

i dette tilfælde med vespaèn er der så fin gnist at enhver fs1 ejer vil blive helt misundelig - som tidligere nævnt mindst 20 mm gnist, dog er jeg overbevist om den først skyder gnisten af når stemplet er halvt nede i cylinderen, fordi en defekt cdi ikke vil slippe funktionen der omdrejningsbegrænser i form at retardering

jeg har fortalt den lykkelige knallertejer at han skal skaffe en ny cdi der passer til modellen - han kan så selv bestemme om den skal være som 30 kmt. eller 45 kmt. eller evt ubegrænset ! jeg sagde han ikke skulle blive overrasket hvis sådan en koster imellem 500 - 1000 kr

nu håber jeg så det er den skide cdi der er problemet, ellers har han bare en extra cdi at kikke på, fordi sådan en kan ikke returneres - iøvrigt tror jeg kun man kan få sådan en originalt, jeg sagde han kunne kontakte en vespa forhandler eller kikke på internettet

nææ - en rigtig knallert har platiner og kondensator, ikke alt det moderne pjat

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af Kai »

Cdi'en på sådan en..er det ikke tændspole/cdi bygget sammen i samme klods.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af claus olieklud »

hej kai... svar skyldig - jeg har dog pudset tændspolen flere gange, men aldrig afmonteret den... den sidder i venstre side ud for topstykket - jeg må hellere undersøge hvor mange ledninger der går op til den

det har jeg ikke tænkt på - det skal undersøges

i så fald det er sammenbygget skal jeg jo så bare havde et komplet modul - det bliver dyrt, sådan er det at køre scooter

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af Kai »

Sådan en tingest ?

http://www.kgi.dk/product-9189-4744.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af claus olieklud »

det ser rigtig ud - jeg nævne sjovt nok kgi som en mulighed

jeg følger lige op på det når det bliver lyst igen - tak for info

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af Kai »

:(y)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af 12V »

Hvad med at lave et top mærke på blok og svinghjul/blæserhjul og så teste med en strobo? Tændspolen/CDI er jo ret dyr.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg har godt tænkt på at lave et par mærker og tjecke tændingstidspunkt, men jeg har ingen tændingspistol... jeg har ellers haft en men den virkede ikke ordenligt så den røg ud - jeg kunne selvfølgelig købe en ny, men som jeg kan forstå via anden tråd, skal man vælge en ordenlig kvalitet tændingspistol for at få en der virker ordenligt

kunden har her til morgen bestilt en ny tændspole/cdi enhed hos den cykelhandler som solgte ham scooteren i sin tid - den kostede nøjagtig det samme som hos kgi, dog + et gebyr på 80 kr. for at kunne få den allerede i morgen...

jeg kunne nu ellers godt tænke mig at konstatere fejlen med en tændingspistol - ligeledes kunne jeg godt tænke mig at se tændingsforløbet med den nye enhed... derfor vil jeg overveje at købe en tændingspistol bare for den skyld - jeg gider ikke køre langt efter det, mine mulighedder er: harald nyborg, mekonomen eller thansen... nogle erfaringer med hvad jeg skal vælge ? eller er det det samme lort de sælger alle vegne ?

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af 12V »

Jeg har en Gunson som jeg er meget glad for, har købt den ved ClassicCare. Kan se den er på tilbud lige nu: http://www.classiccare.dk/shop/vis.asp? ... ia=&Page=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af Twinsport »

claus olieklud skrev:... jeg gider ikke køre langt efter det, mine mulighedder er: harald nyborg, mekonomen eller thansen... nogle erfaringer med hvad jeg skal vælge ? ....
Kør til den anden ende af byen og lån min?

/Steen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af claus olieklud »

hejsa steen... det tror jeg at jeg gør, jeg skal aligevel en tur til vollerslev i morgen eftermiddag så jeg giver dig lige et kald på returvejen...

hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... ejeren kom med en ny tændspole/cdi enhed... jeg lånte en tændingspistol af twinsport for at kontrollere tændingstidspunkt inden jeg skiftede enheden, blæserskjoldets skruer så noget rustne ud og iøvrigt skulle der adskilles noget unødigt plastikbras for at få det af, derfor fandt jeg toppunkt igennem tændrørshullet og lavede et mærke i snavset på blæserhjulet igennem luftindtagshullerne i blæserskjoldet, dette mærke skulle så flugte med en plastik støbekant når stemplet er i top... desværre var det for lyst til mine ringe øjne kunne se noget som helst så jeg skiftede enheden for at komme vidre... tændledningen blev flyttet over på den nye enhed og limet med 2 komponent epoxy og monteret på scooteren...

det hjalp intet, den gnister helt fint lige som forinden da... tændrøret er sådan et med meget lille langt gevind, lidt ligesom sådan nogle der anvendes i mindre moderne honda påhængsmotorer, men sådan et havde jeg desværre ikke på lager... derfor måtte jeg lige en tur omkring mc centeret og købe et nyt tændrør - det var lige hvad der skulle til, den startede lige med det samme !!! jeg syntes det var helt skørt, godt nok kender jeg udemærket til tændrør der gnister fint uden for motoren, men ikke når de er monteret, men at det skulle være så sort/hvidt i dette tilfælde havde jeg ikke regnet med - jeg havde jo renset det flere gange og det var fint tørt, men at den ikke bare kunne starte en enkelt gang syntes jeg er mystisk

resten af servicet blev lavet og kunden fik ren besked - nu har han en extra tændspole/cdi enhed på lager... kunden er iøvrigt fuldstændig ligeglad hvad det koster bare den kan køre, han har efterfølgende kontaktet mig og fortalt han kan starte den oppe fra lejligheden bare ved at blinke med det ene øje

kunden hævder at scooteren har kostet ham over 40000 kr ind til vidre - den største regning var dog for 1 1/2 år siden nytårs aften hvor den blev sprunget i luften, det var ret dyrt i plastik skjolde !!! der ud over de først års service som altid kostede 1200 - 1500 kr selv om det beviseligt kun var motorolien der var blevet skiftet, aldrig tændrør, gearolie, smøring af kabler, bremsenøgle, glidere i kaliber, osv... de cykelhandlere tjener fedt på at lave ingenting

snip snap snude - nu er den ude

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af kreidlerhansen »

Kvinder og motorer har mange ligheder!

Uden gnist, intet liv.
Skrigeri når man vrider øret.
Uanset hvor mange penge man propper i, er det for lidt.
Jo ældre de bliver, desto mere arbejde skal der til, for de er som ny.
Til gengæld er de bedre selskab, jo bedre snaps man fylder på.

Mehehe...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af Poul-Erik A. »

Godt den kom til at køre Claus og som jeg læser det, ville de fleste blive narret af det mystiske tændrør der gnister fint undenfor motoren - men ikke i motoren. Førsøgte du at måle den i k.ohm ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: sådan skide scooter

Indlæg af strynboen »

hvis du megger dem..er der overgang...tynde tændrør af "honda" typen har det med at kortslutte pga fugt i porcelæn isoleringen ved midterelektroden....der er simpelthen ikke plads til isolering..som i store tændrør...men det er for at tændrøret kan sidee mellem ventilerne at de er så små..altid et problem på små 4 taktere topventilede
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"