Side 1 af 2

Gammel model Ciao, tophastighed?

: tors 20. feb 2014 10:13
af 12V
Nogen der ved om de helt gamle Ciao med egerfælge har mindre effekt end de nyere?

En kammerat er utilfreds med hastigheden på sin gamle Ciao, den er renoveret og alt er i orden. Nyopboret cylinder, simmering, renset karburator, udstødning etc. Den starter og kører helt som den skal, men den kører kun 25-28 km/t på GPS. Min 90'er model går 32 km/t og trækker bedre.

Kan der være forskel på skyllekanaler, udskæring i krumtappen (drejeventilen) eller en mindre plombe? Har de måske bare overtaget en tysk 25'er i stedet for at lave en decideret 30'er udgave? Den gamle model er også angivet til at køre 10 km/l længere end de nye.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: tors 20. feb 2014 18:55
af strynboen
hvis lejerne i krumtappen er/har været slidte..er drejeventilen utæt..da krumtappen har slæbt mod huset..man kan montere en mini melbran studs..så den køre reed valve..så er slitagen i krumtappen ligegyldig..

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: tors 20. feb 2014 19:10
af 12V
Han har faktisk klaget sig over en hyletone fra motoren. Men om det er lejerne ved jeg ikke, der var ingen mærkbar slør da jeg havde motoren i hånden. Det kan dog også være den fortandede rem der er monteret, de laver en turbine lyd ved kørsel. Høres især når den kun er dækket af et tyndt plastik skjold. Men det skal da tjekkes når vi ikke kan finde andet, ellers må plumben ud :-P

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: søn 23. mar 2014 17:11
af 12V
I dag fik vi motoren lukket op, lejer og krumtap er i perfekt stand. Kan ikke se hvorfor den skulle være langsom, alt ser ud til at være i bedste orden.

Den får en mild tuning, 13 mm karburator og blokken bliver åbnet lidt mere op, "plumben" er ca. 6,5 mm på denne - mener de nye er 7 mm. Heldigvis er denne gamle model helt uden plumbe, bare ren alu, så den bliver nem at file større. Og så får den lige et Giannelli udstødning i std. look, så tror jeg den bliver noget friskere.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: søn 23. mar 2014 17:20
af kreidlerhansen
Det er rigeligt at åbne indsugningen 1-2mm på hver side af åbn/luk.

Med de nævnte ændringer er den tydeligt ændret og dermed synligt ulovlig. Så hellere proppe en boret blok og bevare en lovlig udstødning.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: søn 23. mar 2014 17:26
af 12V
Det var hvad han ønsker, så jeg skal jo ikke bestemme hvad han skal gøre :)

Man kunne også åbne det bette hul lidt mere, og bore karburatoren lidt op. Det gjorde jeg på min brors Ciao for nogle år siden, den kørte rigtig godt. Mener jeg borede std. 7 mm karburatoren op til en 9-10 mm, det gav en del. Prisen på en 13 mm er bare vanvittig lav med den rabat jeg får ved min pusher, så det ville næsten være synd at ødelægge den originale.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: søn 23. mar 2014 17:33
af 12V
Forresten, så tror jeg ikke politiet kan spotte at dette er et tunudstødning:

Billede

Den har en af mine andre makkere på sin, det giver lige det sidste med denne udstødning. Og uden varmeskjold ligner den meget det originale.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: søn 23. mar 2014 17:47
af 12V
Snakkede lige med min makker igen, vi optimerer de originale dele indtil den kører som ønsket, evt. krydret med Sito eller Gianelli udstødning i org. look. Bare den render en 35-40 km/t er han glad.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: søn 23. mar 2014 20:09
af kreidlerhansen
Ja, ok, godt så! :thunge Man kan ikke argumentere mod ejerens ønsker!

Derfor synes jeg stadig, det er lidt synd, når man så nemt kan få fingrene i en boret blok, og der lader til at være halv-langt mellem de 'proppede'.

Gianelli-potten tror jeg i sig selv vil gøre en stor forskel på tophastigheden. Måske et planet topstykke også ville give lidt til optrækket? (Ja, jeg prøver stadig at finde alternativer til at ændre blokken, :lol:)

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: søn 23. mar 2014 22:41
af 12V
Jeg kender følelsen, især på et nummermatch af ælde årgang. Men den er bare for langsom, og han nyder ikke at køre på den. Man ved aldrig om sådan en brugt blok er ok, hvem har udført boringen, har de haft nok kendskab til dette? Det er jo meget nemt at ødelægge tætningen mellem krumtap og blok når det ikke gøres rigtig.

Og så skader det jo ikke det store at udvide hullet lidt, på med en 7 mm karburator igen og så regner jeg med at effekten er som standard.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: man 24. mar 2014 04:38
af Jensmc
Når jeg læser denne tråd, får jeg det ubehageligt.
I stedet for at bore både det ene og det andet op, så prøv med een ting ad gangen. Udst. først eksempelvis.
At bore en lovlig blok er meget lidt velovervejet, Og at bore en lovlig karb. er unødvendigt, da der findes masser af 12/10 karburatorer fra Vespa Bravo.
Det, I er i gang med, er lidt som en 16-årigs handling.

Men OK, det er jo ikke min knallert. :whew

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: man 24. mar 2014 08:11
af 12V
Jeg har da lavet en del overvejelser, jeg kan da godt gå lidt i dybden:

1. Jeg kender udstødningen, jeg ved den giver et par km/t fra en anden Ciao jeg har renoveret. Det ville i bedste tilfælde få sin knallert til at kunne rende lige over 30 km/t alene. Måske skifter vi slet ikke udstødningen og nøjes med at give den lidt mere at leve af.

2. Jeg har søgt efter en 12/10 på ebay, den billigste med de rigtige forbindelser til choke og gaskabel koster mindst 30€. Jeg kan købe en ny original 12/7 til 36€ - så det ville ikke være så slem at bore den gamle lidt op.

3. Jeg tror ikke vi kommer i mål uden at bore blokken lidt op, og set i forhold til så mange andre modifikationer her på siden synes jeg da vi går mild til værks. Ciao motorer er i mine øjne ikke en sjældenhed. Den skal bare kunne følge med trafikken lidt bedre, p.t. er der kun pensionister der ikke overhaler ham på cykelstien, med mindre de har en elektrisk hjælpemotor.

Håber det gør dig lidt bedre tilpas :)

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: man 24. mar 2014 10:08
af Jensmc
Mht 12/10, så ville jeg søge i Fredericia om 14 dage.
Jeg ville måske, hvis jeg havde en liggende, prøve med anden stempel/cylinder.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: man 24. mar 2014 11:27
af 12V
Vi har testet med både den originale boret op med nyt stempel, og et helt nyt uoriginal cylinderkit - de kører begge ens.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: man 24. mar 2014 11:42
af Jensmc
Lige et lidt dumt spørgsmål:
Hvad med tændingen?

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: man 24. mar 2014 11:51
af 12V
Den er helt standard, gnister i hvert fald fint. Platinafstand står som den skal på 0,4 mm iflg. værkstedshåndbogen. Jeg tror bare det er samme motor som en tysk Mofa 25 km/t, den er dog med dansk stelnummer, mener årgang 1976.

Det er meget muligt at vi kigger efter en 10 mm karburator, jeg har lige søgt på dba, G&G, scootergalleri uden held. Vi når desværre ikke stumpemarkedet. Hvis nogen har en liggende kunne vi være interesseret.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: man 24. mar 2014 22:08
af Jensmc
Gl. Ciao er TUM 148

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: man 24. mar 2014 22:19
af malte39
mener at de nye ciaoèr køre med 9,2mm indsugning standart? :)

det mener jeg bestemt at min havde standart ihvertfald ;)

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: man 24. mar 2014 22:57
af 12V
Jensmc skrev:Gl. Ciao er TUM 148
Tak, læste lige tum 148 igennem. De nævner mystisk nok en stålbøsning med sprængring. Den er der ikke, heller ikke tegn på at der er har været en. Underligt.

Re: Gammel model Ciao, tophastighed?

: tirs 25. mar 2014 07:09
af Jensmc
TUM 148 har altid været ren alu uden stål.