Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
ThomasNy
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 4. jul 2013 03:22
Kontakt:

Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af ThomasNy »

Hejsa, jeg aner intet om knallerter og har derfor et spørgsmål til jer eksperter :

Jeg er interesseret i at importere en Piaggio Ape 50 med en max hastighed på 25km/t.
Den er helt ny (2013) og specieltbygget til salg af mad fra den. Den importeres fra et andet EU land.
Den er ombygget og solgt af et officielt firma som lever af dette.

1. Hvad kommer der oveni selve prisen, når jeg evt. importerer den (registreringsafgift, gebyrer osv).
2. Hvad skal jeg evt. gøre før jeg må tage den i brug ? (nummerplade osv).
3. Fungerer det ligesom med biler, hvor der er store afgifter ved import ?

Jeg har godt styr på alle regler mht fødevarestyrelsens krav osv, så det er på plads. Er blot interesseret i om der kommer afgifter eller andet oveni ved import ? og hvad jeg skal være opmærksom på...

På forhånd mange tak for hjælpen.

mvh Thomas
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af Jensmc »

Med forbehold:
Alle knallerter, der de sidste 10 år eller mere er solgt i DK er alle 25km EU knallerter.
Den lokale forhandler begrundede det med, at det er meget dyrt at få en knallert godkendt i DK. Og da EU 25 direkte kan overføres til DK, gør importørerne naturligvis det.
Så mit svar er, at det kan du godt. Dog skal du sikre dig, at alle hastighedsbegrænsende dele er som på en dansk solgt APE.
Dette kan du finde under Trafikstyrelsen (mener jeg). De har lagt de fleste typegodkendelser på nettet til fri downloading.
God fornøjelse og lad os vide, om det lykkes for dig.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af dalgaard »

Hej Jens
Du har ret i langt de fleste tilfældets hensyn til de 25 kmt og godkendelse. Det er meget dyrt at få en knallert godkendt som 30 kmt og fordi vi er det eneste land, mig bekendt, som har en 30er godkendelse så skal de jo også lave dem om. Det var det som Yamaha stod of gjorde i Odense med alle de gamle jog, fine selektion og artistic spec. Men feks PGO er alle godkendt som 30er. Det er fordi de bliver lavet på bestilling ved PGO fabrikken som 30ere
Men ellers har du ret, de fleste feks Yamaha og aprillia er "mofa" godkendte
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af Jensmc »

Mofa-godkendte. Jah, de kører sikkert også efter EU-godkendelser i dag. Dog tror jeg lige, at vi skal undlade "Mofa" i denne tråd, så der ikke pludselig nogen, der mener, at de kan importere en mofa fra 70`erne. Det tror jeg nemlig ikke er muligt

Mht. Jog. Så blev cylindrene fremstillet på Otterup Jernstøberi. Japan ville ikke have med det at gøre. Knallerterne havde efter sigende det problem, at nogle gik rigtig godt. Andre ad h.... til. Efter at have undersøgt portene i cylindrene, fandt man ud af, at de var meget forskellige i portene. Nogle cylindre modarbejdede således sig selv.
Jeg har en råstøbt cylinder liggende fra dengang, så hvis nogen har mod på at færdiggøre den, så er de velkommen :D .
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af Kim B S »

Hej Thomas.
Her er en hel del oplysninger om Piaggio Ape. :wink:

http://www.bike-shoppen.dk/PiaggioApe/ApeVan50.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af Kai »

Jensmc skrev: Mht. Jog. Så blev cylindrene fremstillet på Otterup Jernstøberi. Japan ville ikke have med det at gøre. Knallerterne havde efter sigende det problem, at nogle gik rigtig godt. Andre ad h.... til. Efter at have undersøgt portene i cylindrene, fandt man ud af, at de var meget forskellige i portene. Nogle cylindre modarbejdede således sig selv.
Blev de lavet 2 steder til Jog'en ? jeg kan huske vi skiftede en del cylindere på dem ude hos vores cykel&knallertbutik. Skyllekanalerne lå alt alt for lavt og de kunne hverken gå ordentligt i tomgang eller slæbe sig selv.
Dem der kom på som erstatning var så vidt jeg husker støbt hos Aars jernstøberi. Jeg er lige ved at tro der stadig ligger en på lageret.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af Jensmc »

Cylinderen har jeg fået fra et maskinværksted, der skulle give tilbud på at bearbejde dem. Jeg er ret sikker på, at han sagde Otterup.
Nuvel, det med skylleportene passer da i hvert fald. :wink:
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af Jensmc »

Jeg har lige Googlet på Otterup Jernstøberi.
Det eksisterer tilsyneladende ikke, så de er nok støbt der, hvor du siger.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
ThomasNy
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 4. jul 2013 03:22
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af ThomasNy »

Mange tak for svarene, men er stadig lidt i tvivl. Jeg er klar over at man godt MÅ importere en Piaggio Ape 25km/t fra et andet EU land, men er ikke sikker på om der kommer omkostninger oveni prisen ? f.eks indregistrering eller andet. Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide om jeg må tage den i brug så snart jeg modtager den eller om jeg skal registrere den nogle steder, have nummerplade eller andet først ?

Det er mere så jeg ikke får et chok hvis jeg betaler eksempelvis 50.000kr for at få den hjem og så finder ud af at jeg skal betale 30.000 til staten i "sjove" gebyrer når den ankommer hertil. Desuden vil jeg også gøre alt hvad man nu skal, så jeg ikke får en bøde eller konfiskeret den hvis jeg f.eks ikke har registreret den et bestemt sted, eller kører uden nr plade. Som sagt så er jeg helt blank på området, så undskyld de nok dumme spørgsmål, men papudskæring vil blive værdsat :-)

Tak igen.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af Kim B S »

Hej Thomas.
En 25er model skal ikke have nummerplade, og koster 49.498,- inclusiv moms ved Bike-Shoppen i Viborg. Så den burde ikke koste mere hvis du selv impotere. :wink: Jeg ved dog ikke om det har noget at sige på prisen, at du skal bruge den til transport af mad. :)
Mange oplysninger kan ses med linket længere oppe i tråden. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
ThomasNy
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 4. jul 2013 03:22
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af ThomasNy »

Hej Kim,

Tak for svar. Det er ikke for at spare penge at jeg køber den uden for landets grænser, det er p.g.a den skal special ombygges til salg af mad fra vognen. Men jeg kan forstå på dit svar, at hvis den eksempelvis koster 75.000kr i købspris, så kommer der ikke noget nævneværdigt oveni og jeg skal ikke registrere eller kontakte nogle for at køre på den efter den er indført i landet, korrekt ?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af Kim B S »

Hej Thomas.
Jeg ved den ikke skal have nummerplade, men om der er andre ekstra udgifter ved jeg ikke, da jeg ikke selv har importeret nogen køretøjer. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af Jensmc »

Nå, jeg var sikker på, at alle knallerter skulle have enten hvid eller gul plade.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af Kim B S »

Jensmc skrev:Nå, jeg var sikker på, at alle knallerter skulle have enten hvid eller gul plade.
Hej Jensmc.
Det troede jeg faktisk også, ind til jeg mødte en ny Piaggio Ape i 25 udgave ude i trafikken, hvor jeg ikke kunne få øje på nogen nummerplade. :lol: Derfor tjekkede jeg reglerne da jeg kom hjem. :wink: Den må også bruges som invalidekøretøj. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af strynboen »

det er en møg kasse..hvis du kun skal køre få km..kan det gå...jeg købte en ny dansk..men solgte den pga den dårlige kvalitet..købte en tuncylender for at kunne køre over 25...tunet gik den næsten 40

min var 45 knallert..med hvid plade
Vedhæftede filer
piaggio ape på strynø.jpg
piaggio ape på strynø.jpg (185.26 KiB) Vist 20189 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
dalgaard
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: man 7. apr 2008 00:14
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af dalgaard »

Mig bekendt er der ikke nogen afgift på eu scootere/knallerter ! Der er ihvertfald ingen afgift på noget af det vi sælger i butikken !
K1 1977 restaureret,køn og næsten original
ThomasNy
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 4. jul 2013 03:22
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af ThomasNy »

Tak for svarene til alle. Er der evt. nogle som kender et dansk værksted eller privatpersoner som kan ombygge den til salgsvogn med indrettet køkken ? har indtil videre kun fundet udenlandske. Kunne være rart at sammenligne priserne inden jeg begiver mig ud i det.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg kender en som har købt sådan en som 25 kmt udgave ( handikapknallert ) og der er 4. gearet spærret modsat 45 kmt udgaven... den kostede godt 50000 kr i dk og har såvidt jeg husker 2,8 hk... den kan sagtens køre 25 kmt, ja måske snarere 30 kmt... den må laste 200 kg og jeg har såment også været med ude at køre en tur, den sætter nemt igang op ad bakke med 2 personer... køberen fortalte mig at den kun koster 35000 kr i tyskland og der ingen problemer er med at bruge den i danmark, idet den bare skal havde en ansvarsforsikring... det er rigtig at der ingen nummerplade på sådan en !

hvorfor laver du ikke bare selv et køkken i den ? jeg vil tro du selv kan lave det for 10000 kr afhængig af hvad du ønsker... du vil vel vælge gas til kogeplader, køleskab og ovn ? du behøver vel ikke trykvand, men en lille håndvask med holdingtank er nok at fortrække - vandet har du så bare i en dunk...

hvad vil du med sådan et trillende køkken ? jeg tænker du vil køre på stranden om sommeren, eller bare stille spontant op forskellige steder hvor der er kunder ? sådan lidt som i olsenbanden - ser du politiet sparker du bare lynhurtigt døren i og kører til et nyt sted... genial ide - jeg har tit tænkt sådan... en hotdog kan vel laves for max 4 kr og en bøfsandwitch for max 5 kr - ganger man så prisen med 3 har man en fed forretning, og kunderne syntes man er billig...

jeg håber du lever planen ud i livet

hilsen olieklud
ThomasNy
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 4. jul 2013 03:22
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af ThomasNy »

Det lyder rigtig godt Claus/Olieklud ! Jeg vil lige undersøge det nærmere med import fra Tyskland. Er de mon ligeså billige i Sverige ? Hmmm... jeg tjekker...

Grunden til at jeg ikke selv ombygger den, er fordi jeg har ti tommelfingre. Du har ret mht. at selve indretningen er ret simpel og at jeg bruger gas til det meste. Men der skal også installeres en lille display-køledisk og nogle småting som kører på en generator som i øvrigt skal indbygges i et lyddæmpende rum, loftet skal kunne hæves (eller permanent være løftet) så jeg kan stå op, osv. Det er måske ikke så kompliceret for en dygtig handyman, men for mig er det ren raketvidenskab :-)

Jeg tager meget gerne imod tilbud på ombygningen og kan emaile billeder af lignende modeller som er ombygget stort set til mit behov. Det ville være helt perfekt hvis jeg kunne få en dansker til at ombygge den, så jeg kan følge med i processen osv. Hvis der er nogle herinde som kan og vil dette (eller kender nogle), så sig endelig til. Kontakt mig gerne direkte på postdba (snabel-a) hotmail dot com

Og ja, planen er at jeg vil køre rundt på markeder og events osv (med tilladelse), for at sælge mad.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Spørgsmål ang. Piaggio Ape

Indlæg af strynboen »

jeg tror simpelthen de er for små..du kan umuligt stå oppe i kassen og lave mad/ tilberede...de salgs vogne jeg har set..er køkken delen inde i kassen og man står udenfor og rækker ind i kassen..hvor køle og varme agg er placeret...der er også vaske til fingrene og kontrol tempertur målere for varme/køle..som tilsynet kræver

en gamme renoveret citroen..eller brandbil..eller salatfad...fra politiet..var mere velegnet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"