Side 1 af 1
**W90 gearolie.
: fre 31. maj 2013 21:41
af 12V
Er ved at fikse en Ciao for en kammerat, der var ca. 20 ml olie tilbage i gearingen af de 60 ml der skal være.
Service bogen anbefaler:
Esso Gear Oil CZ85W90
Shell Dentax 90
Mobilube C90
Jeg har noget moderne 75W90 og 80W90 stående, kan jeg bruge en af dem som erstatning og hvilken ville være bedst? Som jeg forstår det er det første tal viskositeten i kold tilstand, er det korrekt?
Re: **W90 gearolie.
: fre 31. maj 2013 22:21
af Jensmc
Uden at være olie ekspert, vil jeg mene, du kan bruge, hvad du vil. Bare det er gearolie.
Re: **W90 gearolie.
: fre 31. maj 2013 23:33
af kreidlerhansen
Hvis der er bronze eller andet rødgods som sliddele, skal du blot undgå GL5-typerne, men ellers er der frit slag...
Mig bekendt kan en 20W50 motorolie også bruges.
Re: Sv: **W90 gearolie.
: lør 1. jun 2013 00:58
af 12V
Der er kun gearhjul og nålelejer i den, den får den olie jeg har mest af.
Takker.
Af nysgerrighed, hvad gør en GL5 olie ved bronze?
Re: **W90 gearolie.
: lør 1. jun 2013 01:54
af kreidlerhansen
12V skrev:Der er kun gearhjul og nålelejer i den, den får den olie jeg har mest af.
Takker.
Af nysgerrighed, hvad gør en GL5 olie ved bronze?
Nogle GL5-olier har additiver, som angriber gule metaller. Faren er, at det ikke er alle GL5-olier, som angriber alle gule legeringer, og det tager formodentlig temmeligt lang tid... det er primært noget skidt på længere sigt for gearkasser med syncromesh-ringe, men det er da godt at vide.
Det er forklaringen, jeg fik fra en halv-gammel Castrol-medarbejder for nogle år siden. Ironisk nok kan olien øge sliddet på enkelte bevægelige dele.