Velo Solex 3800 - lang skrue/pind under lygtedækken

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Nvester
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 9. apr 2013 09:44
Kontakt:

Velo Solex 3800 - lang skrue/pind under lygtedækken

Indlæg af Nvester »

Ohøj
Har kørt Velo siden jeg var 12, og har nu igen i en moden alder erhvervet mig en Ungarnsk Velo 3800 (kører ikke helt godt endnu!)
Men et gammelt spørsmål dukkede op da jeg afmonterede dækslet til lys. Den bolt/skrue der holder dækslet på plads med den store 14 mm møtrik - den er ca 60 mm lang og sænker sig ned i det helligste - ligner mest en glødepind. Hvad er det, hvad gør den?

Ha et godt Veleo år..
Nvester
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Velo Solex 3800 - lang skrue/pind under lygtedækken

Indlæg af strynboen »

er det den som går ned i bensin pumpen.(så vidt jeg husker)..så er den en prop..og holder låget med lygten på plads..der er ikke noget helligt ved den..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Velo Solex 3800 - lang skrue/pind under lygtedækken

Indlæg af Kai »

Den forstår jeg ikke helt.. den stagbolt der holder dækslet, den sidder efter min hukommelse oven i benzinpumpen ? under den er der en lille glaskugle der virker som en-vejs ventil i forbindelse med benzinpumpen.

Tænker du istedet på den skrue der sidder "ovenpå" motoren ? hvor der også sidder en lille metalbøjle på der holder tændkablet ?

Hvis det er den du tænker på, så går den tværs gennem motorblokken og ender liiige over trækrullen.
Den er en slags "anti tunings skrue" hvis man kan kalde den det. Den er så snedig at man bare skruer den ud..måler længden. Hvis den har den længde den nu er født med, og ikke går mod trækrullen er den på dét punkt lovlig da trækrullen ikke er over max tilladte diameter.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"