Gilera Touring Bornholm

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
alfco
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 5. nov 2012 05:49
Kontakt:

Gilera Touring Bornholm

Indlæg af alfco »

Her er billede af gilera'en da den blev fundet frem...

Billedet er ikke godt... Men det er den!

Billede
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Kim B S »

Hej alfco.
Det ser da ud til at være et rigtig dejligt projekt, hvor stort set alt er intakt. Og så er det godt at der også bliver lavet nogen af de lidt sjælne knallerter som denne. :bravo
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er SÅ FED en maskine! :(y)

EICH! Der er så mange, som alle burde have lov at køre uden begrænsninger... og hæmninger! :teeth2 :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Lars J »

Ja den ser fin og original ud og bagagebæren er yderst sjælden. Første gang jeg har set den med rød stel her i DK - er den omlakeret på et tidspunkt ? (p.s. jeg har svaret dig ang. dit spørgsmål til luftfilteret i min gamle tråd)
kreidlerhansen skrev:EICH! Der er så mange, som alle burde have lov at køre uden begrænsninger... og hæmninger! :teeth2 :hihi
Lov - er det ikke noget man tager :mrgreen:
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af apandersphilip »

Hvordan kan det være at den må køre unden begrænsninger?

Og hvor hurtig er den?:-)
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Kim B S »

apandersphilip skrev:Hvordan kan det være at den må køre unden begrænsninger?

Og hvor hurtig er den?:-)
Det må den også kun hvis den bliver indregistreret som MC. :wink: Hvor hurtig den kan blive ved jeg ikke, men mon ikke den kan laves til at køre omkring 80 til 90 km/t, med en almindelig hjemme-tuning. :wink:
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Lars J »

Historien om Gilera 50 Touring er, at de 1ste der kom til Danmark i starten af 70erne fra de "flinke italienere", ved en fejl blev importeret uden plombering i cylinderen og solgt i diverse knallert forretninger, inden man opdagede fejlen. Det drejede sig om de "blå" Gileraér, altså med blåmetallic stel, tank og rød staffering.

Indsugningen i cylinderen uden plumb, er et aflang 4kantet hul med små runde hjørner (som på Kreidler) og derfor var der ikke umiddelbart mulighed for at fremstille en plombering og proppe i efterfølgende :D Så myndighederne besluttede at lade dem, der allerede var registreret og solgt/taget i brug, køre som de var. Rygtet spredtes hurtigt og det gjorde dem ret populære i de områder hvor de blev solgt. For det 1ste var der et gevaldigt optræk i dem med den almindelige 12 tands gearing og hvis man gearede dem med 1-2 tænder kørte de nemt 50-55. Hvis så at man fik fremstillet et 32mm forrør til den og sat en tunudstødning på og en 19mm Dellorto karburator kørte de omkring 80-90.

Jeg var selv så heldig at få et eksemplar af de blå (havde også en rød) og når man blev stoppet af policen kunne man med et smil sige at det var "en af de gamle" hvilket betjenten godt vidste hvad betød og måtte slukøret lade en køre igen, med mindre man havde lavet en af de andre "synlige" konstruktive ændringer. Den gang fandtes der heldigvis ikke noget der hed rullefelt, så gearingen opdagede de ikke, med mindre de havde målt hastigheden :mrgreen:

Jeg husker en episode hvor jeg blev stoppet af et par betjente, hvor den ene var aspirant og den anden en ældre garvet gut. Den unge aspirant tog straks fat i mit gashåndtag og drejede det i bund og kunne med et tilfredsstillende ansigtsudtryk konstatere at den havde mange flere omdrejninger end hvad der var almindeligt. Jeg afventede kort situationen ind til aspiranten hev notesblokken frem og spurgte efter forsikrings policen og navn og adresse. Forsikrings policen blev vist, hvor efter jeg svarede at det var en af de gamle 8) Den gamle betjent kom kun med et kort grynt og tog aspiranten i armen og sagde "kom, vi kører igen". Aspiranten gik modstræbende med imens jeg kunne høre ham diskutere højlydt og vifte med notesblokken, imens han brugte ordet "hvorfor" en del gange. He, he - det var sq tider den gang. :hihi
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Michael »

De er aldrig kommet med rødt stel i DK.
Det er samme motorblokke som på en 125 ccm.
Vi har en her i onsdagsklubben med en 125er motor-15 hk. Den går 130 og gør det onde ved alle scootere.
Den ser ud som en standard knallert.
Jeg har også haft en den er omtalt i knallert bogen overhaling i 3´die gear.
Fed knallert.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Lars J »

Michael, tror jeg har snakket med dig en gang ang. Gilera stumper. Vidste ikke at det var din Gilera i Overhaling i 3. gear. Så er din Gilera jo verdens berømt i lille Danmark :) . Men du har den vist ikke mere....eller ?
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Michael »

Den er solgt for flere år siden. Jeg laver jo en knallert eller to hvert år. Såeeh desværre må der jo en væk ind imellem :sad
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Lars J »

Michael skrev:De er aldrig kommet med rødt stel i DK.
Det er så ikke helt rigtigt. Der har åbenbart sneget sig et par enkelte sølvgrå med rødt stel med i sendingerne fra Italien. Denne her står med original lak og patina http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... nteropgave" onclick="window.open(this.href);return false; Jeg vidste godt de fandtes i den farve kombination, da jeg har alle originale brochurer af Gilera knallerter/motorcykler fra 70erne, men det er også 1ste gang jeg selv ser en i levende live her i DK.
alfco
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: man 5. nov 2012 05:49
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af alfco »

Jeg tror at stellet er omlakeret. for lakken er pænere end tankens lak. Så har den tidliger ejer en åndsvag lyst til at lege med hammerlak :twisted: Så alt hvad der er forkromet... har fået en tur med hammerlak.

har været el systemet igennem... Fandt flere fejl: dårlig stel forbindelse, Og en 12 volt tændspole, Forkert tændrør.
Så nu skulle der snart være en motor der starter :(y)

Til Lars J... Jeg har fundet et luftfilter i ca. samme dimention... Det er til en lister 2 hk diesel motor.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Lars J »

alfco skrev: Til Lars J... Jeg har fundet et luftfilter i ca. samme dimention... Det er til en lister 2 hk diesel motor.
:(y) et oliefilter til en Honda CBX1000 CB1 kan også bruges. De har samme dimension og koster ikke alverdens på eBay eller Louis.de
Vilbro
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 16. jul 2008 12:27
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Vilbro »

Var der ikke noget med at knallerterne ikke kunne køre hvis baglygte pæren ikke virkede, det skulle vist være en sikkerheds anordning, eller er det en and? Nogen der kender noget til det, Vh Jesper
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Michael »

Stel ledningen til tændspolen gik igennem bremselyskontakten. Dvs når man ikke bremsede fik den stel gennem kontakten og når man bremsede fik den stel gennem pæren. Så når bremselyspæren var sprunget fik den ingen tænding når man trådte på bremsen. På den måde er man sikker på at bremselyset er ok. Man bruger samme system på nogen Moto-Guzziér. Når kontakten er ny og returfjederen til bremsepedalen er ok fungere det fint nok. MEN gamle italienske kontakter.........
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Gilera Touring Bornholm

Indlæg af Michael »

Lars J skrev:
Michael skrev:De er aldrig kommet med rødt stel i DK.
Det er så ikke helt rigtigt. Der har åbenbart sneget sig et par enkelte sølvgrå med rødt stel med i sendingerne fra Italien. Denne her står med original lak og patina http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... nteropgave" onclick="window.open(this.href);return false; Jeg vidste godt de fandtes i den farve kombination, da jeg har alle originale brochurer af Gilera knallerter/motorcykler fra 70erne, men det er også 1ste gang jeg selv ser en i levende live her i DK.
Jeg skal da ikke udelukke at der er kommet en fejlleverance.
Den på billederne er ikke dansk. De få danske der kom med nedlagt udstødning havde nogle andre mere kantede skærme
Der har heller aldrig været nummerplade holder på de danske.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"