Side 1 af 1

Electro Ciao

: tirs 13. nov 2012 00:21
af dr_frost_dk
Viste ikke lige hvor jeg skulle poste dette henne så de må blive her.

Nu da jeg endelig tog mig sammen til at lave en general beskrivelse på endless-sphere.com så syntes jeg også lige den skulle på et dansk knallert forum :)

Billede

Resten kan læses på http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 12&t=44573" onclick="window.open(this.href);return false;, kunne copy paste men så skulle jeg også oversætte for at gøre det rigtigt.... og er ikke den mest flittige til at poste da det trods alt tog 2.5år efter jeg lavede den til jeg skrev om den :)

Re: Electro Ciao

: tirs 13. nov 2012 08:19
af 12V
Fedt projekt! Har du prøvet at blive stoppet af ordensmagten?

Hvor langt kører den pr. krone?

Re: Electro Ciao

: tirs 13. nov 2012 15:06
af dr_frost_dk
Er ikke blevet stoppet i 2.5 år, også selv om jeg ser politiet 2-4 gange om måneden, de har fulgt efter mig et par gange men mister interessen efter kort tid, det skyldes nok at den har over 3.5HK (2800W+) men har kun et topfart på ca 35km/t dette giver en Voldsom acceleration, så de ville lige se hvad det gik ud på indtil de har fuldt efter i noget tid og nok konstatere at den ikke køre mere en lovlig hastighed.
Ellers er ALT iorden, bremser, lys (der er en anden "lygte" på den nu, skal bare lige opdatere billede..) og forsikring
Dog er den jo ulovlig da den er konstruktivt ændret

Rækkevidde er lidt over 30KM, lyder ikke af meget men det er mere en rigeligt, normalt når jeg køre meget så har jeg kun brugt lidt over 50%, ellers tager jeg bare lader med så er det 30KM ud og 30KM hjem :), tager desuden kun 2.5timer at lade fra tom til fuld, og køre man 30KM hvilket tager for evigt (men nyder den still tur :p) så er det nok for at bruge lidt mere en 5 minutter.

Jeg skal nok også poste endnu et link på denne side om noget tid, skal til at lave en DM50 om, starter om 14-31 dage....

EDIT: Nå ja økonomien...
KUN strøm så er det 20km pr krone
IALT (slidtage på batteri og strøm etc...) så er det 10km pr krone

Re: Electro Ciao

: tirs 13. nov 2012 15:21
af juhl-drengen
Er det en ellert dm50 du skal til at lave eller ? :what2

Re: Electro Ciao

: tirs 13. nov 2012 16:37
af dr_frost_dk
juhl-drengen skrev:Er det en ellert dm50 du skal til at lave eller ? :what2
Jeps :), grundet valget var at der er plads til et stort batteri under tanken, ligesom ciao bliver der lavet en masse custom dele, motoren jeg har til at ligge til DM50 er større en den på ciao, dog stadig kun 30-35km/t men regner med vi en gang for alle laver en video til dem der ALTID spøger hvor hurtigt den køre..... det er 95% af alle der spøger....., så laver et "tun" sæt til den og får den på et lukket område, standard bruger den batteriet fra ciao (25V) men får et extra til formålet og controller til 100V, så skulle gerne give over 12HK til formålet :p

Re: Electro Ciao

: tirs 13. nov 2012 16:55
af juhl-drengen
Det dm50 projekt måtte du da meget gerne dele på "suzukidm50.dk" når du engang begynder eller bliver færdig :wink:
Men det bliver dælme spændende at følge elsker virkelig ting der ikke er gjort før :(y)

Re: Electro Ciao

: tirs 13. nov 2012 16:59
af dr_frost_dk
juhl-drengen skrev:Det dm50 projekt måtte du da meget gerne dele på "suzukidm50.dk" når du engang begynder eller bliver færdig :wink:
Men det bliver dælme spændende at følge elsker virkelig ting der ikke er gjort før :(y)
Ja det er rigtigt der er jo en dm50.dk side :), det ville have været en K50 men den har jeg byttet væk til nogle DM50 der er lidt mere "køre" klar, men skal skam nok lave en tråd på suzukidm50.dk når tid er, det bliver nok ligesom her at det bliver et link til hovdesiden endless-sphere da den side nu omhandler alt slags el-transport fra cykler til biler og større.

Men som her svare jeg gerne på spørgsmål, så har jeg jo mere stof til en Q&A så det meste er besvaret på forhånd.

Re: Electro Ciao

: tirs 13. nov 2012 17:02
af juhl-drengen
Tak det værdsætter jeg ;)
Men for det andet så er dm50 jo billigere i indkøb, dele og så er tanken større end k50 :)

Re: Electro Ciao

: tirs 13. nov 2012 17:20
af dr_frost_dk
juhl-drengen skrev:Tak det værdsætter jeg ;)
Men for det andet så er dm50 jo billigere i indkøb, dele og så er tanken større end k50 :)
Den K50 jeg bytter med mangler nogle dele og så vidt jeg kan se på næsten alle forhandlere jeg kan finde i EU så er det bare ikke til at finde dele til K50, så er det noget nemmere med DM50 + når jeg har 3x at bruge af så er det ikke noget problem overhovedet :)

Har også spekuleret om man skulle lave en 2 gears Electro DM50, den motor jeg har er lille nok til at sidde i motorblokken, man fjerner krumtap og udhuler krumtaps huset og så placere man motoren i huset med en akset der passer med koblingen.

Video der viser hvad jeg mener: (samme motor som min)
http://www.youtube.com/watch?v=5sPNl6ZWYms

Re: Electro Ciao

: tirs 13. nov 2012 17:23
af juhl-drengen
Det ville da være ret fedt.
Det er også mindre synd at gøre det ved en dm50 da det flyder med dem i modsætning til k50 som er sjælden både med dele og selve knallerter :wink:

Re: Electro Ciao

: tors 15. nov 2012 15:21
af dr_frost_dk
Det eneste minus ved at lave en motor op med EL-motor inden i er at kobling, gear og alle andre tandhjul der køre i olie giver EN MEGA modstand, motoren med direkte træk som jeg laver skulle gerne ligge på 500-750W ved 30-35km/t, men bruger jeg motoren som mellem led så vil det nok stige til 800-1400W+ ved 30-35km/t så meget POWER der ryger og endnu vigtigere er det at rækkevidden falder meget eller rettere bliver halveret, ingen hemmelighed er at batterier ikke har det vilde indhold og koster big $, tag ciao f.eks, her koster motor, kontroller + diverse ca 1000kr, batteriet koster 2500-3500kr.

En god sammenligning på batteri vs benzin (ca. tal)
1 Liter benzin = 9000Wh
1 KG LiFe = 100Wh
men så skal man lige huske motor eff. som på ciao der bruger motoren så lidt energi at omregnet går den 360km pr liter benzin.
Og som jeg tit siger til folk kunne jeg få en brændsel celle der kan konvertere benzin til strøm (som brint celle) selv med kun 85% eff. så kørte jeg på benzin som i dette tilfælde bare vil lave strøm, så ville ciao nemt køre 200km pr liter benzin og så undgår man stadig ALLE de problemer der er ved benzin motor, hvilket var grunden til jeg startede med at lave diverse i EL for godt 4+ år siden.

Men glæder mig til at lave DM50 da ciao har diverse tab p.g.a. kobling og bagtøjet med gering som også køre i olie, begge give tab da det kræver energi at rykke rundt, en jeg snakker lidt med har lavet en peugeot scooter om, først smed han motoren i gennem tændings siden så den bruger variomatik, dette gav et "tab" på ca 1000W, altså forbrug uden at trække baghjul rundt, så han lavede siden om til direkte remtræk, lidt ligesom ciao, dog er der stadig en del tab, han bruger meget mere strøm pr km en min ciao.

http://www.youtube.com/watch?v=1y5w-9gPr4c
http://www.youtube.com/watch?v=RGT7BmV2q9A

Re: Electro Ciao

: tors 15. nov 2012 16:42
af strynboen
hvorfor har du ikke købt en ellert..så kan du lovligt lave en masse sjove ting..og samtidig køre i tørvejr...jeg købte en for 3500...gik den lige gennem..så alt elektrisk virkede..og synede den let...den kørte bare med jem fix batterier...da jeg kørte korte ture....den fungerede faktisk ret godt..selv om den var en af de første...og ikke opdateret elektronisk..der må stadig stå en masse af dem...

Re: Electro Ciao

: tors 15. nov 2012 17:01
af dr_frost_dk
strynboen skrev:hvorfor har du ikke købt en ellert..så kan du lovligt lave en masse sjove ting..og samtidig køre i tørvejr...jeg købte en for 3500...gik den lige gennem..så alt elektrisk virkede..og synede den let...den kørte bare med jem fix batterier...da jeg kørte korte ture....den fungerede faktisk ret godt..selv om den var en af de første...og ikke opdateret elektronisk..der må stadig stå en masse af dem...
Har også kikket lidt på det, der er rigeligt af dem og man kan tit finde dem til 2000-4000kr, men er nu glad for knallert, selv om man er 31...., og kikkede meget på de EL-knallerter/scootere man kunne købe men glad for at jeg lod være da du ikke ser en eneste på gaden mere her i fr.havn, kender en der har en g-buddy og han har kørt 7000km MEN er på 3' batteri.., heldigvis skal t.hansen give 1 år garanti på nyt batteri så han kan nok køre i 3-5 år mere indtil t.hansen tilbyder at købe den scooter tilbage da det koster dem mange penge hehe.

Men DM50 bliver lavet til at blive eksperimenteret til high power, der efter bliver det nok motorcykel (max 150ccm) der bliver ombygget så man kan syne den og køre over 30km/t lovligt.

Re: Electro Ciao

: ons 14. aug 2013 22:37
af dr_frost_dk
Tænker at der skal nogle video'er til den gamle ciao inden den ryger på pension da den nye nærmere sig at være færdig bygget.

https://www.youtube.com/watch?v=HZxa2FGP5JE

https://www.youtube.com/watch?v=LXYG4orG4B8

Havde ikke fået justeret kameraet til de 2 første videoer her så i må leve med udsigten til asfalt :p

Bliver måske tilføjet nogle flere.

Re: Electro Ciao

: tors 15. aug 2013 02:11
af dr_frost_dk
Kun ciao, og god test af kamera i lavt lys og ingen lys.

http://www.youtube.com/watch?v=RigZGR3KAQw
http://www.youtube.com/watch?v=CYlIhOjs2ao

Re: Electro Ciao

: tors 10. jul 2014 16:13
af dr_frost_dk
Bare lige for at smide link in til de nyere (ikke knallert)
http://www.endless-sphere.com/forums/vi ... =6&t=61459

Re: Electro Ciao

: fre 11. jul 2014 07:49
af Twinsport
Hej
dr_frost_dk skrev:..Nå ja økonomien... KUN strøm så er det 20km pr krone...
Kan du ikke hjælpe mig lidt her? Hvordan laver du det regnestykke? Jeg går ud fra at det er medregnet tab i transmissionen og i laderen, men jeg har svært ved at få det til at hænge sammen.
dr_frost_dk skrev:.. men så skal man lige huske motor eff. som på ciao der bruger motoren så lidt energi at omregnet går den 360km pr liter benzin...
Og hvad er dit præmis for dén udregning? Hvilke faktorer regner du med?

Pft.

/Steen

Re: Electro Ciao

: fre 11. jul 2014 10:33
af dr_frost_dk
Prisen med 20KM pr krone er baseret på både watt meter og hvad lader + energi meter fortæller, så det bliver ikke ret meget mere præcist :), dog er det ikke lige 20.00KM det svinger efter forbrug (by/landevej), lidt ligesom den nye cykel, efter om man bare køre rent på motor eller hjælper så går den mellem 30-60km pr krone i strøm, alt dette er dog baseret på 2KR pr KW/t hvilket også svinger lidt her i DK og nok skal justeres lidt op da jeg lige kan se at det er 2.2KR+ pr KW her i fr.havn lige p.t, så tag 10% fra så passer det :)
Nå ja og dette er som sagt målt på watt meter, lader forbrug og energi måler så det er efter alt tab i motor, transmission osv :)

-----------

Omregningen af energi fra BENZ til EL:
Den er baseret på energien i benzin (1L = 9700Wh)
Så hvis Ciao brugte 500Wh på at køre 20KM så brugte den 25Wh pr KM så hvis man havde en brændselscelle der var 100% effektiv som konverterede benzinen til EL uden tab så ville ciao kunne køre 388KM på 1L benzin (9700 / 25), det er det man basere det på.

Endnu bedre med den nye cykel den går tilsvarende (mest effektiv hastighed) 10Wh pr KM, så her er den oppe på 970KM pr 1L benzin (9700 / 10)

Igen omregningen fra BENZ til EL er baseret direkte på energi i BENZ, jeg ville GERNE køre på benz hvis jeg kunne få en brændselscelle der bare var 80% effektiv, jeg kunne have 1L på cyklen og skulle kun tanke op 1 gang om måneden MAX med mit forbrug :), og så kunne man også køre rigtig langt når man tænker på den minimum vil gå 400KM på den 1L, mit batteri (det 12celle jeg bruger lige p.t) har kun et indhold på 500-600Wh så det svare til MEGET lidt benzin og så vejer det 6KG!, det er dog også de store LiFe Celler jeg stadig bruger, og bliver ved med da de stadig køre som de skal selv efter LANGT over 12,000KM kørt på Ciao, DM50, Blå og Sort Cykel, så det er faktisk kun ca 33% brugt :), så kan godt været det har kostet en slat at købe dem (ca 4000) men med det og opladningerne så er der nu p.t brugt ca 4530KR (4000 + 530 (240KWh)) for at blive fragtet 12,000KM rundt, lidt samme pris som at køre på BENZ ved 35km/l, dog regner man på det om ydeligere 10,000KM da batteriet har LANGT endnu før det ikke gider mere så ser det jo helt anderledes ud, så er der ca brugt 5100KR (4000 + 1100 (440Wh)).