Omer Scrambler renovering

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Synes denne sjældne maskine fortjener at blive fremvist under renoveringen.

https://12v.dk/category/mopeds/omer-scrambler/

Skal nok skrive lidt mere om den her, når jeg ikke er på tabletten. Indtil da må i nøjes med det som ses på min hjemmeside.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af Lars J »

Den ser ganske fin og original ud trods sin alder. De rustfri skærme er ofte brugt på italienske knallerter og med de solide rørstel holder de sig som regel godt. Har I haft den startet og fungerer alle gear ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Det er i hvert ikke THansen skærme :-P

Min bror har haft den startet, men havde bøvl med gearene. Men det skyldes dog at koblingshjulet, det store med tandhjulet sidder alt for stramt på akslen, så han har ikke kunne koble ud. Jeg ved dog ikke hvordan det er sket, jeg kan ikke finde rust eller skader på aksel eller modparten.
Tidligere ejer mente også der var bøvl med gearene, men mon ikke det er fordi koblingen ikke fungerede overhovedet?
Jeg prøvede at klikke den gennem gearene mens jeg drejede på svinghjulet og det virkede meget fornuftigt synes jeg.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af Jensmc »

Den ser meget interessant ud. Forlygten er nok ikke tidssvarende.
Skal topstykket ikke vendes? Eller er det rigtigt nok?
Hold den i stilen og restaurer kun, hvor det er nødvendigt.
God arbejdslyst!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Jeg troede også den havde fået en maxi lygte, men den er god nok. Har fundet to andre på nettet, med samme lygte. Kontakten til lyset er blændet af, og speedo går til 100.
Den bliver kun renset, smurt og samlet igen, ægte patina model.

Topstykket har jeg ikke lige styr på :-)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af Jensmc »

Har kigget lidt på nettet.
Det ser ud til at vende rigtigt.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Situationen har ændret sig! Fik motoren åbnet i dag, og det er en 4 gears! Har fundet gamle papirer fra Omer, og den har kunne købes som 4 og 6 gear. Troede så at jeg bare kunne finde en 4 gears sekundær aksel, men denne er lidt speciel. Det er en P6 der er ombygget til 4 gear, ikke samme gearkasse som den gamle runde Minarelli 4 gears som f.eks. på en Everton.
Ved faktisk ikke hvor og efter hvad jeg skal søge nu... hmmm
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Så er der kommet flere billeder i albummet:
http://12v.dk/omer-scrambler-engine-part-1/?nggpage=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Motoren var faktisk ret nem at adskille, selvom jeg ikke brugte en special aftrækker som kan skubbe på akselenderne. Jeg varmede godt op omkring lejerne (to stk.) og så kom de med ud af blokken med kun små slag på akslerne med en gummihammer. Der skulle ikke meget til, så jeg er ikke nervøs for at noget har taget skade.

En smart detalje er at styrebøsningerne sidder udvendige på motoren, i hullerne til motorophænget. Så dem kan man drive ud med en dorn inden man skal adskille blokken, så der er ikke noget der hænger indvendigt :)

Noget der undrer mig er at der er fire tandhjul på primær akslen, og fem på sekundær akslen. Det femte bliver ikke brugt i selve gearkassen, det griber ind i kickstarteren på modsatte side. Den gamle P4 har kun fire på hver aksel, men der sidder tandhjulene ikke på samme placering, så der har man kunne nøjes med fire på sekundær akslen. Jeg tror den nye version af den 4 gearede motor er lidt af en "hurtig" løsning for også at kunne sælge 4 gears modeller, altså en nedgraderet 6 gear.

Gearkassen:
http://12v.dk/wp-content/gallery/omer-s ... -19-43.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Edith: Næææh, kiggede lige tegningerne igennem igen, det femte gearhjul bliver ikke brugt til en skid, den rører ikke ved kickstarteren på den anden side. Kickstarteren griber ind på 1. gear gennem en ekstra aksel. Men tandhjulet kan stadig vælges af gear skifteren, måske er der ikke plads imellem gearene til frigear, og så har man på 4-gears modellen bare ladt det ene tandhjul blive for ikke at skulle lave andre aksler og afstandsbøsninger. Det skal jeg lige have kigget nærmere på, lige samle det igen og afprøve gear skiftet.
Brugeravatar
Chief 1
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 23. okt 2012 09:18
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af Chief 1 »

Hej Carsten. Du kunne evt. prøve denne ? http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=97715" onclick="window.open(this.href);return false;
eller http://www.veteranposten.dk/visAnn.asp?Id=102878" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.guloggratis.dk/knallerter/re ... ic-chopper" onclick="window.open(this.href);return false;

VH: Kim.
4 stk Everton med Minarelli P4 + 2stk P6 Corsa Corta motore.
12V skrev:Situationen har ændret sig! Fik motoren åbnet i dag, og det er en 4 gears! Har fundet gamle papirer fra Omer, og den har kunne købes som 4 og 6 gear. Troede så at jeg bare kunne finde en 4 gears sekundær aksel, men denne er lidt speciel. Det er en P6 der er ombygget til 4 gear, ikke samme gearkasse som den gamle runde Minarelli 4 gears som f.eks. på en Everton.
Ved faktisk ikke hvor og efter hvad jeg skal søge nu... hmmm
Chief 1
Kim J - Ærø.
4 stk Everton mere eller mindre komplet, dog adskildt for renovering.
2 stk P6 Corta Corsa motore med 50 ccm ca. 12HK og 80 ccm ca. 17 HK.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Hej Kim

Dejligt at se flere Minarelli P kendere her på siden, og tak for din kommentar på min side (har svaret der).
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Har købt et cylinderkit og bestilt et nyt udstødning i italien. Fandt et som er lavet til minarelli maskiner, og det ligner faktisk den originale meget:

Billede

Billede

Den nuværende passer ikke godt, ved ikke hvor den stammer fra - ikke den originale i hvert fald.
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af Lars J »

Har også købt mine udstødninger til Everton og Fantic i Italien, muligvis samme sted. Gætter på du har købt den hos lutruso-shop og handlet med Eleonora :D Jeg tror faktisk det er original udstødninger som stadigvæk produceres af den samme fabrik... Under alle omstændigheder er det billigere at købe nyt end at få den gamle udstødning omforkromet.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Præcis Lars! De skriver faktisk original i teksten, jeg troede egentlig bare de mente looket var original. For hvornår finder man en original udstødning til sin veteraner for kun ~300 kr,-?
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af apandersphilip »

Mange tak for linket til den side:-)
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Fik renset motor indmaden, og børstet overflade rusten af. Den har heldigvis ikke skadet nogen steder.

Eneste der bekymrede mig lidt var at koblingskurven gik meget stramt på gearakslen. Jeg kunne ikke se noget rust, men der må have været noget - eller en grat. En let slibning med finkornet sandpapir og nu spinder den bare. Den er i øvrigt bare jern mod jern, ingen leje eller bronzebøsning.

Gearakslen fik jeg rettet til med en fil, så nu løber tandhjulet lige. Jeg genbruger tidligere ejers ide med 6 mm gevindet for at sikre tandhjulet med en stor skive. Det skal bare virke, for akslen er ikke til at opdrive, har haft fat i centroricambi i tyskland, og de siger den ikke kan skaffes.

Bestiller lidt låseringe og pakningssæt snart, så går der ikke lang tid før del 2 af motorrenoveringen starter = samlingen.

Lidt nye billeder på side 3 af galleriet: http://12v.dk/omer-scrambler-engine-part-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Har fået dele hjem til maskinen som jeg mangler for at komme videre og har sandblæst motorblokken.

De midterste bliver grov poleret og de yderste får en slags grå lak så de ligner originalet mest mulig.

http://12v.dk/wp-content/gallery/omer-s ... -43-47.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af Lars J »

Er sådan en gang sandblæsning ikke hård ved aluminiums blokken og dæksler ? Normalt plejer man at glasblæse disse, da det giver en rigtig fin overflade som let kan poleres op med Autosol eller lignende. Sidedækslerne er normalt ikke malet på Minarelli motorer hvis det er dem du mener, men fremstår som blank aluminium.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Vores sandblæser er meget svag, så det bliver ikke meget grovere end glasblæsning.

Svjv. er der stadig mange slibninger efter glasblæsning inden man går til autosolen, i hvert fald de få dele jeg har fået glasblæst gennem tiden, topstykker etc.

Minarelli motoren har bare en meget glat og mat støbning, har ingen ide hvordan den skal kunne genoprettes. Derfor grov polerer jeg midter blokkene som får det meste af varmen, og så prøver jeg at efterligne looket på de yderste med maling. Måske bliver de også bare finere poleret, bare de ikke bliver for blanke at se på - det bryder vi os ikke om.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Så er motorblok og gearkasse blevet samlet, dejligt at komme lidt videre med maskinen. Da min bror bor i KBH er det ikke så tit vi kan skrue sammen, håber vi kan finde et par timer sammen inden han tager hjem fra juleferien. Kunne være sjovt at få den startet inden han smutter.

Billeder:
http://12v.dk/omer-scrambler-engine-part-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af kreidlerhansen »

Det ser altså godt ud! Og Mazzuchelli klinger altså godt... :)

Det er også lækkert at se så store pakflader, og gearkassen giver indtryk af at være relativt tæt fra 3. til 5. gear, mehehe...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"