Omer Scrambler renovering

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Der er faktisk kun 4 gear, det ene tandhjul bruges kun til kickstarteren og har ingen modpart på gearakslen som koblingen sidder på.

Meget spøjs konstruktion, som ikke er almindelig for en P4/P6. Omer har af en eller anden grund valgt at modificere motoren meget på gearkassen. Der er også svejst mere alu på to steder og lavet plads til en anden kick starter aksel.

Har ikke kunne finde billeder eller info på denne sjældne udgave nogen steder. Så det var umuligt at finde den "drevne" gearaksel. Så jeg har fået svejst ekstra materiale på enden og slebet så tandhjulet kan monteres igen.
Ellers skulle vi have fundet os en anden blok ;-)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af kreidlerhansen »

Oh, ja... det er da en 4g. Oh, tilgiv mig, heh!

Det er nu ikke en grund til at synes mindre om den. :P
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Startede lige forfra i dag, vi har placeret en stor skive under det forkerte leje. Vidste udemærket hvor den skulle sidde (ved lejet under tandhjulet), men fik det placeret et andet sted :oops:

Fik hentet to nye lejer og så skildt det hele ad igen, bagefter samlede jeg resten - så motoren er klar til at komme i stellet.

http://12v.dk/omer-scrambler-engine-part-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af apandersphilip »

12V skrev:Startede lige forfra i dag, vi har placeret en stor skive under det forkerte leje. Vidste udemærket hvor den skulle sidde (ved lejet under tandhjulet), men fik det placeret et andet sted :oops:

Fik hentet to nye lejer og så skildt det hele ad igen, bagefter samlede jeg resten - så motoren er klar til at komme i stellet.

http://12v.dk/omer-scrambler-engine-part-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hold da kæft (Undskyld mit sprog) hvor er den motor blev pisse lækker!! Vanvittigt godt arbejde!!
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Mange tak :)

Er ikke selv tilfreds med overfladen af blokken, det plejer at blive pænere på de andre motorer hvor jeg har anvendt samme procedure (en doven hurtig en). Men vi er blevet enige om at et ikke helt fejlfri look vil passe godt til patina maskinen.
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af apandersphilip »

12V skrev:Men vi er blevet enige om at et ikke helt fejlfri look vil passe godt til patina maskinen.
Helt enig! Tror helt ærligt ikke at en Omer Scrambler vil se flot ud helt ny! Tanken er jo ekstremt flot når den har patina!
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Så er vi i gang med stellet. Rensning, smøring og justering er det eneste der kommer til at ske.

Hjul lejerne er desværre af typen med løse skåle og kugler, skålene viser lidt tegn på slid. Vi prøver at rense dem, ny fedt og justering. Går det ikke må vi lede efter nye dele, eller måske ombygning til faste lejer.

Ellers er der ikke meget at komme efter, forgaffel fedtet var meget beskidt, men utrolig nok fint bevægelig. Så den bliver også fin igen efter en rensning om smøring.

http://12v.dk/omer-scrambler-frame/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Så skete der en masse i går. Vi startede kl. 09:00 og blev ved til kl 01:00, så der mangler ikke meget mere. Man skal jo udnytte tiden når han endelig er "hjemme" i sønderjylland :)

Vi fik ændret hjullejerne til faste lejer, de gamle var helt færdige og ikke til at opdrive igen. Den nye løsning blev kanon, hjulene roterer bare helt lydløst og uden modstand. Jeg stod for første gang og betjente en drejebænk, så der gik meget tid med at bare at få den til at rotere :) Lavede leje adapterne ud af nogle bronzebøsninger og afstandsstykkerne ud af en stump 3/8" rør, de gamle aksler blev genbrugt.

Mangler at montere de sidste stumper, og så skal vi have den droslet. Har købt en lille Dellorto karburator med indbygget choker og luftfilter, som vi skal lave en studs til. Og så skal jeg have fundet et stort tandhjul til baghjulet. Den skal ned på ca. 40 km/t så min bror ikke får en over nallerne hvis den ruller med over 43 på politiets testrulle.

Masse billeder her: http://12v.dk/scrambler-time/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af juhl-drengen »

alt over 40 er skam stadig en bøde :)
det maksimale er 39,9 km/t
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

juhl-drengen skrev:alt over 40 er skam stadig en bøde :)
det maksimale er 39,9 km/t
Alt over 30 km/t målt på vejen giver bøde, vi frygter kun klippene som kan føre til konfiskation af vores maskiner. Og så den nye regel som kan forbyde en at køre knallert. Bøderne kan man altid betale sig fra, men at miste retten til at føre knallert eller miste maskinen duer ikke.

Fra http://www.sikkertrafik.dk" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.fartboeder.dk/fartboeder-knallerter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Så fik jeg en ordentlig pandekage hjem til maskinen, så topfarten kan komme ned. Der skal nok et ordentlig bjerg til at stoppe den ;)

Billede

Skal lige finde bolt cirkel diameteren og centreringen så skal den en tur i drejebænken.

Henter snart en rørbukker ved en kammerat så jeg kan tilpasse forrøret og lave en karburator studs af noget rør.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af juhl-drengen »

Det er faktisk alt over 33 men fred være med det :wink:

40-42 i topfart giver en mindre bøde og så den slemme med 43+

men sorry for :offtopic
....


det der er forhåbentligt et bagtandhjul :shock:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

De links jeg har nævnt længere oppe siger 31 og op giver bøde, whatever :P

Ja det er et bagtandhjul, fandt ud af at en 415'er MC/Knallert kæde bare er en 1/2"x3/16" kæde - og dem har vi kædehjul og kæder liggende til. Så laver man da bare sin egen hvis nettet ikke vil give mig andet end 40T. Den kommer til at køre med 13/48T og så bliver den indsnævret i studsen indtil den rammer omkring noget der minder om en lovlig knallert. Hvem ved, måske skal der laves flere tandhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af strynboen »

går tandantallet op i 3??..for ellers er tandhjulet lidt svært at spænde op..når du skal udbore det...ellers er der jo en 4 klo..så skal det bare gå op i 4...ellers er der kun tilbage at spænde det op i en dorn..eller rør enme..så man kan spænde fast og udbore ind i røret

alt kan bløde brede kløer nok spænde over 2-3 tænder..så kan alt lade sig gøre uden problemer
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

strynboen skrev:går tandantallet op i 3??..for ellers er tandhjulet lidt svært at spænde op..når du skal udbore det...ellers er der jo en 4 klo..så skal det bare gå op i 4...ellers er der kun tilbage at spænde det op i en dorn..eller rør enme..så man kan spænde fast og udbore ind i røret

alt kan bløde brede kløer nok spænde over 2-3 tænder..så kan alt lade sig gøre uden problemer
Det havde jeg sku ikke lige tænkt på, godt input! 3 X 16 = 48.

Jeg har dog snakket med drejemæsteren på arbejdet, han sagde det ikke var noget problem. De borer også den slags tandhjul ud på kundeønske i massevis, og laver modeller med lejer i til at lave strammehjul. Så de har nok en procedure/opspænding.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af strynboen »

hvad med slidstyrken på industri kæder..jeg har tjekket katalogerne..der står brudstyrke..men på knallert og mc..tror jeg sliddet er det værste...men prismæssig er det vist ca det samme..en god kina kæde koster ca 100 kr..mon ikke industri kæden er bedre kvalitet...jeg har ikke købt industri kæder endnu..men det er jo nemt at købe 10 meter..og klippe sine egne kæder


det er sejt med de rustfri kæder..men de springer vist
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Det er en alm. industrikæde der kommer på, som vi får lavet af en af kinas største kæde producenter i rigtig god kvalitet. En Wippermann eller DID vil nok være et nøk bedre. Jeg har samme kæde på min MS og Maxi, det er samme slags de kører med.

Tror også manglende smøring og sand er den største slid faktor, en halv lovlig knallert vil nok ikke sprænge kæden :)

Billede

Min kollega drejede hullet ud og lavede en markering så jeg kunne lave boltehuller, det blev perfekt :D
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Så mangler der ikke meget mere :)

http://12v.dk/morescramblertime/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Omer Scrambler renovering

Indlæg af Lars J »

Ser godt ud :(y)
Har du haft den startet op og prøvekørt ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Omer Scrambler renovering

Indlæg af 12V »

Mangler lige at få studsen svejst sammen, den ligger klar nu i smådele. Derefter skal den startes.

Har tjekket kobling, tænding og gear også, alle fire gear er der :-)
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"