Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af apandersphilip »

Hej alle,

Jeg ved det.. jeg bliver ved med at skrive..

Men...

Idag oplevede jeg at min velo startede fint, efter cirka 300 meter tog den selv farten af og lød som om motoren ikke fik ordenligt fat.

Den gik ud da den kørte meget langsomt..

Efter det gad den ikke at starte.. så jeg trak motoren op og kørte 3km. uden motor :(n)

Prøvede 3-4 gange undervejs at starte den med den gad ikke.. men i slutningen af de 3km. startede den (ikke som den plejer, der skulle lidt mere til)

Men som jeg har skrevet før i en anden post så oplever jeg tit at den tager farten af selv.. og det er sygt irreterende.. HJÆLP!!!

Jeg overvejer at skifte tændrøret, men hvilket tændrør skal der i sådan en 1700 fætter?

Håber helt vildt at i kan hjælpe mig..


Med venlig hilsen

Anders 8)
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af strynboen »

tjek din tænding..måske er tændspolen lidt svag..er der ordenlig forbindelse på den messing flap som stikker ud af spolen..som ledningen skrues ned på
jeg plejer at skrue ledningen ud..og lige pudse med lidt sandpapi´r.-.nede gennem hullet ..på spolen og på den skrue i enden af tændkablet
mine velo"er var 3800..ved ikke om 1700 er på samme måde...har den blæser på svinghjulet?..eller er det slibestenen..som den blev kaldt den uden blæser
tanken skal tages helt af..og renses totalt..helst blæses ud med trykluft...og måske en håndfuld møtrikker i og ryste rundt. og blæse luft i samtidig.hvis der er noget halvløst belægning indvendig
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af strynboen »

http://www.solex-motobecane.com/schemas ... ur2200.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

er motoren magen til denne 2200

som du kan se er tændkablet til at skrue ud nede i motoren..så kan du slibe det i enden..og inde på spolen er der en messing flap..som kablet går imod når det skrues ind i motoren...den skal også slibes blank..platinen kan ses ind gennem svinghjulet..den skal åbnes og slibes let..mellem kontakt sættet (åbningen)

tanken udluftes gennem kaburatoren op gennem luftfilteret...dækslet er samtidig målekop for 2 takt olie..man smurte med motor olie i gamle dage..så brug kun en halv mængde med nutidens olie

udstødningen stoppes af sod,,med tiden..og udstødnings kanalen i cylenderen stoppes også til..der samles olie og snavs i krumtaps huset ...det hæmmer motorens virke..det skal aftappes..og evt skyldes ud med bensin ..som heldes ned i tændrørs hullet..og motoren køres rundt..uden tændrør for at vaske den indvendig..pas på gnister da bensinen let explodere..hvis tændkablet er monteret
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af apandersphilip »

strynboen skrev:http://www.solex-motobecane.com/schemas ... ur2200.pdf

er motoren magen til denne 2200

som du kan se er tændkablet til at skrue ud nede i motoren..så kan du slibe det i enden..og inde på spolen er der en messing flap..som kablet går imod når det skrues ind i motoren...den skal også slibes blank..platinen kan ses ind gennem svinghjulet..den skal åbnes og slibes let..mellem kontakt sættet (åbningen)

tanken udluftes gennem kaburatoren op gennem luftfilteret...dækslet er samtidig målekop for 2 takt olie..man smurte med motor olie i gamle dage..så brug kun en halv mængde med nutidens olie

udstødningen stoppes af sod,,med tiden..og udstødnings kanalen i cylenderen stoppes også til..der samles olie og snavs i krumtaps huset ...det hæmmer motorens virke..det skal aftappes..og evt skyldes ud med bensin ..som heldes ned i tændrørs hullet..og motoren køres rundt..uden tændrør for at vaske den indvendig..pas på gnister da bensinen let explodere..hvis tændkablet er monteret
Motoren ligner meget den du har linket til!

Jeg startede motoren idag og tjekkede at der kom "luft" ud af udstødningen og det gjorde der.. så kan det vel ikke være tilstoppet?

Hvor er det helt præcist man aftapper snavs og olie fra krumtaps huset?

Er det farligt hvis benzinen eksplodere?

Skal svinghjulet af før man kan slibe på kontakterne?


Anders
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af Dewil »

Bare for god ordens skyld: Benzin exploderer ikke, det forbrænder.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af apandersphilip »

Dewil skrev:Bare for god ordens skyld: Benzin exploderer ikke, det forbrænder.
Så du mener ikke at der burde være noget problem der?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af strynboen »

det er noget bøvl hvis den gnister..og du står og vasker op i bensin...så u anset om det exp eller forbrænder..din knallert og alt i nærheden forsvinder...især dit hår..
din udstødning kan godt være 90%stoppet og aligevel kommer der lidt "luft" ud...men ikke nok til at motoren køre godt..man skal ind og tjekke visuelt om der er rent nok...
du kan godt pudse platin sættet...uden at tage svinghjulet af...der sidder en lille flad skrue på akslen..når den er taget af ..kan dækslet tages af svinghjulet.og der er frit ind

men find nu en som kan hjælpe dig..inden du ødelægger noget
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af apandersphilip »

strynboen skrev:men find nu en som kan hjælpe dig..inden du ødelægger noget
Rør ingen ting, andet end at tjekke om udstødningen er stoppet, jeg pillede den af idag og kørte en tur.. jeg synes den kørte bedre uden. så jeg tænker at jeg vil prøve at rense den.
Nogle der har et godt råd til at rense sådan en?


Anders
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... du kan købe en helt ny udstødning for næsten ingen penge...
hilsen olieklud
jesus10
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 19. jun 2022 13:47
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af jesus10 »

hej-jeg ved ikke rigtigt hvad der er i vejen med din velo
vil höre om du kan hjälpe mig med et problem
ved du hvordan man tjäkker en tändspole om den er i orden.det er en velo solex 3800 tändspole
mvh
jesus10
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700 - Nu er jeg ved at være godt sindsyg!

Indlæg af 12V »

jesus10 skrev: man 20. jun 2022 12:38 hej-jeg ved ikke rigtigt hvad der er i vejen med din velo
vil höre om du kan hjälpe mig med et problem
ved du hvordan man tjäkker en tändspole om den er i orden.det er en velo solex 3800 tändspole
mvh
jesus10
Hej jesus10, det er et snart 10 år gammel indlæg du skiver på. Ikke sikker at personen stadig læser med. Dine andre indlæg omkring samme emne står klar til at nogen måske kan hjælpe dig videre :)
Og velkommen til!
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"