Velo Solex 1700

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Velo Solex 1700

Indlæg af apandersphilip »

Hej alle på dette forum,

Jeg er lige blevet ejer af en Velo Solex 1700,

Men jeg er lidt i tvivl om hvad det markerede på billedet er?
Vedhæftede filer
Solex model 1700, year 1959 _18.jpg
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af juhl-drengen »

er det ikke en form for gas-greb du ved lidt lissom nogle atv'er har sådan en til tommefingeren på højre side af styret
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af Kai »

Det er til at aktivere snøfteventilen når du starter / stopper den.
Træk i håndtaget når du vil cykle den igang, så lukker den lidt af kompressionen ud gennem ventilen og motoren er lettere at få til at snurre rundt.

Og self til at stoppe motoren med :) Det er bare trække i håndtaget, så dør den.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af apandersphilip »

Viste godt det var til snøfteventilen, men tænker mere på den anden den lille som er markeret med rødt :)
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af Kai »

Ja det var jo noget helt andet :hihi

Der må jeg melde pas..jeg har godtnok haft en del Veloer i min tid, men jeg erindrer ikke lige at der var et "dobbelt" håndtag til snøfteren på nogen af dem. Har det forbindelse til noget, eller sidder det bare uden på det andet ?

Kan det tænkes det er monteret forkert, og istedet burde sidde sådan at den kan drejes ind under gasgrebet ? den tager jo gassen af/bremser når du trækker bremsegrebet, og måske passer den til at "håndbremse med"
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af apandersphilip »

Den har ikke forbindelse til noget, men sidder som du siger under det andet.

Må indrømme at billedet er fundet på nettet så det er ikke lige præcis den, men bare et eksempel :?

Kan selvfølgelig ikke huske hvordan den sidder på min, men kan tjekke imorgen også smide et nyt billede op.
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af Kai »

Jeg tror faktisk den skal sidde på anden side af håndtaget til snøfteren, så den kan drejes ind under gasgrebet når det er trukket. Så kan den stå i tomgang.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af apandersphilip »

Kai skrev:Jeg tror faktisk den skal sidde på anden side af håndtaget til snøfteren, så den kan drejes ind under gasgrebet når det er trukket. Så kan den stå i tomgang.
Tror ikke helt at jeg er med?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af Kai »

Ja hvordan forklarer jeg nu det. Du skal ikke pille de lille håndtag af så de bytter plads.
Jeg mener: Hvis du nu kan dreje det korteste håndtag (det i den røde cirkel) hele vejen rundt "med uret" så den istedet ender på "den anden side" af snøftehåndtaget.

Så vil du kunne skubbe det >>>> den vej med tommeltotten uden at det samtidig trækker i det andet lille håndtag der hiver i snøfteren.
Når du så tager gassen af og aktiverer forbremsen, så tror jeg du vil kunne skubbe det lille håndtag ind under spidsen af gasgrebet.

Så holder den gasgrebet oppe, så den bliver i tomgang.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af apandersphilip »

Men den har intet gasgreb, den har kun håndtaget til snøfteren.
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af Kai »

Er der ikke kombineret gas og bremse i højre håndtag ? eller er det kun på de nyere Velo.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af apandersphilip »

Ved ikke hvornår det kom på, men den har ikke noget gashåndtag.
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af Kai »

Der kan man bare se, jeg ville ellers ha svoret på der var på den jeg havde. Den tager gassen af det første lille stykke man trækker i bremsen, inden den aktiverer forbremsen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af apandersphilip »

Uhh... nu kommer jeg meget i tvivl, altså så du siger at håndbremsen i højreside (forbremsen), har indbygget gashåndtag i selve bremsen og ikke som på en scooter?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af Kai »

Jep
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
apandersphilip
Stor knallert
Indlæg: 137
Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af apandersphilip »

Det kan du faktisk godt have ret i, må jeg lige have kigget på imorgen. :dust

Tusind tak for hjælpen, dejlig start på dette forum!
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!

Billede

Billede
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Velo Solex 1700

Indlæg af Kai »

Velbekomme :) og velkommen til forum :)


Senest placeret øverst af apandersphilip søn 7. okt 2012 17:32.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"