Restaurering af Ciao 1968

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » søn 30. sep 2018 20:35

Så kom jeg lidt i gang med en Ciao fra 1ste årgang i DK.
Den hedder C9N1T, da den har 19" hjul.
standen er ikke så ringe, selvom den har stået hos mig siden 1989. købte den ved en produkthandler for en 50´er.
Det meste har jeg sådan set liggende. Mangler dog støttebenet, fodplade, forlygte og fælge.
Støttebenet er længere, da hjulene er større. Et til 17" bliver ændret,
Fodplade kan også skæres til fra en 17".
Forlygten bliver nok et problem.
Fælge er også nok et problem. Har søgt det halve af dagen uden held. Problemet er, at fælgene er 1,20 x 19, men med 32 huller.
Styret ser rigtigt ud. Det ligner styret fra de nyere, men styrestammen er forrykket en smule.
Skærmene skal også genbruges, da det jo er 19" hjul og radius derfor er større.
Hvis du har dele i overskud til denne model, er jeg interesseret.
Vedhæftede filer
C9-1.jpg
C9-1.jpg (392.76 KiB) Vist 1162 gange
C9-2.jpg
C9-2.jpg (439.54 KiB) Vist 1162 gange
C9-3.jpg
C9-3.jpg (450.89 KiB) Vist 1162 gange
C9-4.jpg
C9-4.jpg (425.35 KiB) Vist 1162 gange
C9-5.jpg
C9-5.jpg (433.93 KiB) Vist 1162 gange
C9-6.jpg
C9-6.jpg (456.95 KiB) Vist 1162 gange
C9-7.jpg
C9-7.jpg (455.58 KiB) Vist 1162 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3971
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af FS1originalen » søn 30. sep 2018 21:48

Lækker brun farve Jens :lol:

Har sendt dig en PB vedr. fælge.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » man 1. okt 2018 17:01

Så har jeg skrevet til fælgfabrikken.
De svarede ret hurtigt tilbage, at fælge på en Ciao er 17". Pænt af dem.
Mem denne her er IKKE en C7E1T, men en C9N1T, og tallet fortæller hjuldiameteren.
Det bliver spændende, om de vil sende 2 stk.
Hvis jeg køber flere, kommer jeg nok aldrig af med overskuddet.

I formiddags skilte jeg baghjulet ad. Det er ikke nemt med kun een aktiv arm, så det tog nok 4 gange længere tid. Ingen af egerne var rustet i gevinderne, så det var let at adskille. Egerne bruger jeg nok ikke igen, men køber nye.
>Det højre hjul ophængsleje er helt anderledes, end det, vi kender. Og så er hjulet fastspænde med M8 bolte i stedet for M10, som det vi bedst kender.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1310
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af knallert » man 1. okt 2018 19:27

er der ikke flad kant på fælgene orginalt? som de franske knallerter..mobylette og caddy..de er vel fra samme periode..men havde nok 38 eger i fælgene..det ser godtnok tyndt ud..men når Eriks er helt magen til..må det næsten være rigtigt..kan forbremsen bremse på de runde sider
strynboen på test profil

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » man 1. okt 2018 19:47

Nej, det er der ikke.
Jeg er ret sikker på, at begge fælge er de oprindelige.
Egerne er 2,6mm, så det er lidt vanskeligt, men det lykkes nok også.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » tirs 2. okt 2018 19:21

Så er der skaffet fælge.
Så mangler jeg bare eger mv.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2623
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af 12V » tirs 2. okt 2018 20:12

Jeg synes det er super spændende at se sådan en første generations Ciao, med alle dens finurligheder.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » ons 3. okt 2018 11:59

Ja, selvom de på afstand ser meget ens ud uanset årgang, er der løbende foretaget ændringer/forbedringer.
Noget, jer aldrig har set, er baghjulsophænget med M8 skruer og et helt specielt højre leje til baghjulet. Desuden er bremsearmen på baghjulet med et hul, som på forbremsen. De nyere har en slags gaffel i stedet.
Og så har den 32 eger i begge hjul. De nyere har 28 for og 36 bag.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » man 8. okt 2018 16:51

Så fik jeg påbegyndt arbejdet med baghjulet mm.
Det er vigtigt at passe på delene. F.eks. er navet med 32 huller mod normalt 28. Dette lægger man nok ikke lige mærke til i kampens hede.
Samtidig er det nok noget med gearhjulenes udveksling, som er værd at tænke over: Da denne her kører med 19" hjul, er gearingen tilpasset hjulstørrelsen. Det er derfor ulovligt at benytte gearing fra en alm. med 17" hjul. Det gør jeg nu nok alligevel, da det originale gearhus var helt tørlagt. Således var flere af geardelene ræverøde af mangel på olie gennem de sidste 30 år, hvor jeg har haft den stående. Jeg har derfor renset gearhuset og sat dele i fra en alm. 17". Så kører den bare med lidt færre o/min ved 30km/t.

Det højre hjulleje er adskilt. Så skal det sandblæses og males. Nyt leje i og så nittes sammen.

Forhjulsnavet skal chromes om. Jeg forventer ikke at findet et nyt.
Vedhæftede filer
C9-8.jpg
C9-8.jpg (518.69 KiB) Vist 1037 gange
C9-9.jpg
C9-9.jpg (430.26 KiB) Vist 1037 gange
C9-10.jpg
C9-10.jpg (447.36 KiB) Vist 1037 gange
C9-13.jpg
Defekte dele.
C9-13.jpg (530.21 KiB) Vist 1037 gange
C9-14.jpg
C9-14.jpg (403.51 KiB) Vist 1037 gange
C9-15.jpg
Lappet med epoxylim.
C9-15.jpg (393.79 KiB) Vist 1037 gange
C9-16.jpg
Den smalle sad i 1968 hjulet.
C9-16.jpg (441.96 KiB) Vist 1037 gange
C9-19.jpg
Godt jeg har lejehuset.
C9-19.jpg (522.83 KiB) Vist 1037 gange
C9-20.jpg
Forhjulsnav skal chromes.
C9-20.jpg (460.58 KiB) Vist 1037 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2623
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af 12V » man 8. okt 2018 21:00

Tak for de fine detaljerede fotos.

Var gearingen fra 17" modellen også med samme akseltype som den gamle? De har ikke mangenot/spline som de nyere, hvis jeg er rigtig informeret. Altså der hvor baghjulet skubbes henover.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » tirs 9. okt 2018 10:59

De gamle Ciao havde alle bagnav med not. Hvornår mangenoten/stjernenoten begyndte, ved jeg ikke. Min 1972 har mangenot, men jeg kan sgutte huske, om den havde baghjul på, da jeg fik den af Dan Otto.
Jeg kan ikke ændre på not typen på 1968, da navet, som tidligere nævnt, er med 32 huller og ikke 28 huller.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » tirs 9. okt 2018 14:22

Så er fælgene afsendt fra Italien.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » ons 10. okt 2018 19:19

Kiggede på Ebay efter dele. Det er jo ikke så let at finde et gråt tankdæksel. Der var dog et til salg. Det ligner slet ikke det, vi kender. Og er 5mm mindre i diameter.
Jeg mente dog, at jeg har haft et lignende med på stumpemarked, uden at kunne sælge det.
HELDIGVIS!!! For det er dælme det rigtige dæksel.
Køber dog nok det på Ebay, da jeg ikke har gummipakningen.
Vedhæftede filer
C9-23.jpg
C9-23.jpg (438.58 KiB) Vist 942 gange
C9-24.jpg
C9-24.jpg (498.01 KiB) Vist 942 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2623
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af 12V » ons 10. okt 2018 20:09

Det famøse grå tankdæksel, i udlandet eftertragtet som de originale FS1 tændrørshætter herhjemme :D
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » fre 12. okt 2018 19:37

På de danske Ciao sidder stelnummeret lige under sadlen. Og der sidder på denne her.
Der er dog i højre side ved cykelkæden endnu et nummer. Er det monstro, det oprindelige stelnummer, eller....?
Vedhæftede filer
C9-26.jpg
C9-26.jpg (409.1 KiB) Vist 891 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1310
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af knallert » fre 12. okt 2018 20:25

mon ikke,,syntes de alle har dobbelt nummer..også de nyere
strynboen på test profil

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2623
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af 12V » fre 12. okt 2018 23:37

Ja det er det originale italienske, de har to helt frem til modellerne der fik EF godkendelse. Altså efter DK-K typegodkendelsen.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3687
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af kreidlerhansen » lør 13. okt 2018 10:42

Det er en fed knallert!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992" onclick="window.open(this.href);return false;

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
mriisj
Stor knallert
Indlæg: 217
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af mriisj » man 15. okt 2018 15:28

Jesper det ser ud som et større projekt men med lidt knofedt, maling og lidt autosol er den så god som ny :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968
Knallert: Puch VZ50 Flagskib
Projekter: Kreidler RS Elektronik 1979, Kreidler RS Elektronik 1975, Puch MS50 1976

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2818
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Restaurering af Ciao 1968

Indlæg af Jensmc » tirs 16. okt 2018 10:22

Så ankom fælgene i går. De opfylder helt mine forventninger.
Nu skal jeg så have bestilt eger.
I dag har jef (forhåbentlig) fundet en forlygte. Den er ikke intakt, men dog ny og med lagerspor.
Lygten på Ciao og visse Amigo modeller er ens. Så jeg googlede Amigo.
Vedhæftede filer
C9-27.jpg
C9-27.jpg (334.49 KiB) Vist 743 gange
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"