Hejsa :-)

Her kan du lige fortælle om dig selv og din knallert.
Adgang kræver medlemskab!
Besvar
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Hejsa :-)

Indlæg af Kai »

Hej allesammen :D

Faldt ved et tilfælde over dette forum, og her ser spændende ud for en FS1 nørd som mig :)

lidt om mig selv.. jeg er 40år og har haft en del FS1 siden jeg var 15år, og ejer da også et par stykker endnu, og de bliver nu nok aldrig solgt :)

Den ene ligger adskildt, og er en DX fra 1976, på et tidspunkt bliver den nok samlet igen, i org stand.
Den anden er lidt et mix. Den er fra 77, men med en 76 DX forgaffel, og motoren er med autolube.

Udover dem, har jeg et evighedsprojekt kørende, bestående af:
FS1 motor med drejeventil bygget ind i venstre motorhalvdel (Kreidler GP kopi) TM24 karburator, større kobling osv. 6-egers magnesiumhjul, og en forgaffel :lol: på et tidspunkt håber jeg at få bygget et rørstel ALA Kreidler Van Veen, og få alle delene skruet der på 8)

Billeder kan evt uploades, hvis det har interresse ?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Kai
Velkommen til dejligt med nyt indput :lol: :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af Morten - Webmaster »

Stort velkommen til !

Ja billeder falder ALTID i god jord herinde :wink:

Hvor i landet holder du til ? Måske vores tur fra Grenaa var noget for dig også ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af Kai »

Prøver lige om jeg kan vedhæfte nogen billeder ?
Vedhæftede filer
Min gamle blå FS1, trænger til en omgang, men starter hvergang. Motoren har aldrig været åbnet.
Min gamle blå FS1, trænger til en omgang, men starter hvergang. Motoren har aldrig været åbnet.
blå fs1.JPG (65.16 KiB) Vist 8971 gange
Skørt projekt. krumtappen mangler på dette tidspunkt, da plejlen bøjede, tændingen er også lavet om senere. 3pladet kobling, og bøsninger i gearkasse skiftet ud med rullelejer.
Skørt projekt. krumtappen mangler på dette tidspunkt, da plejlen bøjede, tændingen er også lavet om senere. 3pladet kobling, og bøsninger i gearkasse skiftet ud med rullelejer.
drv-v-side.JPG (54.99 KiB) Vist 8973 gange
endnu et tosset projekt, motoren trækker dog rimelig godt, og er god for små 100km/t med en let fører.
endnu et tosset projekt, motoren trækker dog rimelig godt, og er god for små 100km/t med en let fører.
motor.JPG (49.02 KiB) Vist 8973 gange
Tænding er fra RM80, og koblingen er med 3plader og hårdere fjedre, og hydraulisk
Tænding er fra RM80, og koblingen er med 3plader og hårdere fjedre, og hydraulisk
motor1.JPG (46.53 KiB) Vist 8973 gange
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af strynboen »

det er jo ren tt-racer
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af Kai »

strynboen skrev:det er jo ren tt-racer
Njahhh,den mangler en del forbedringer endnu, men planen med den er da at bygge en lille racer på ca 50kg, og så finde en lille pilot der er modig nok til at gi gas *GG*
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af strynboen »

er der mere plads i krumtaps huset siden du går ind i tændings siden,den orginale drejeventil sad da ved koblingen.bruger du en bremse hoved cyllender
til at føde slavecylenderen til kobling,det var en mulighed for at slippe for den elendige snekke.har du selv drejet slavecylenderen?
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af Kai »

Blokkene som den er samlet af er til membran, der er ikke rigtig plads eller mulighed for at lave en større indsugning/membran + den org membran delvis dækker for skyllekanalen. Så for at lave noget anderledes er den flyttet over i den venstre side. Krumtaphuset er lukket hvor membranen sad før.

Slavecylinderen er drejet i messing og poleret indeni, stemplet dertil er fra en bremsecylinder fra en bil. Det er Ø22. Hovedcylinderen er til en eller anden scooter med skivebremse bagpå
( jeg ved desværre ikke fra hvilken scooter da jeg fik det brugt)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af strynboen »

har dy indbygget en returfjeder i slavecyll,,eller er der unøvendigt,det vil vel give for lang vandring i håndtaget
Senest rettet af strynboen man 4. feb 2008 17:16, rettet i alt 2 gange.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af Kai »

Der er ingen fjeder i cylinderen, koblingen kan sagtens skubbe stemplet tilbage.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Kai og velkommen til herfra.
Først hørte vi om en ombygget kobling (fra 2 til 3 plader) af anden bruger og nu med drejeventil i venstre side, autolube, membrankaburator fra Husqvarna - hvad bliver det næste monstro ? :o Du må have store evner og lyst (og tid) til disse eksperimenter ? Imponerende at læse om og se billeder af...
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 3. feb 2008 21:14, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af Kai »

Hej Poul-Erik, og tak for velkomsten :D

Koblingen er egentlig ret simpelt lavet. Den tyske RD50-80 kommer i nogen udgaver med 3pladet kobling. Det er koblingsskål+knast jeg har taget fra sådan en og flyttet over på primærhjulet til FS1'en. Det kan lige være der.
Koblingspladerne er fra Suzuki RM125 (fra 77-84 svjh) De passer lige i, og er bredere end dem til yamahaen. Hvis man lægger en koblingsplade til yamaha i koblingsskålen, træder den faktisk kun på lidt over halvdelen af trykfladen på knasten. Suzukipladerne træder over en noget større flade, og jeg har endnu ikke oplevet at den glider i koblingen. ( de passer også i koblingen til Fs1, og er betydelig bedre end Thansens og andre Uorg)

Motoren med drejeventil er bygget lidt udfra devisen, at hvis Kreidler kunne så kan jeg også.. ok, drømmen har jeg vel lov at ha :lol:
Men også fordi der ikke findes noget tunsæt i den klasse jeg gerne vil have til min lille racer. Der mangler stadig en del på den, men det nærmer sig da. Så næste skridt bliver at bygge et let rørstel og putte den i.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af strynboen »

slettet,
Senest rettet af strynboen man 4. feb 2008 17:14, rettet i alt 3 gange.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af Kai »

Hej Jesper.

Gearskiftet går somend bare ud på at flytte gearpedalen et stykke tilbage. Det er til, hvis jeg
engang får bygget et lille rørstel, så sidder man jo med fødderne længere tilbage på stellet, da man sidder mere på hug.

Meningen med det at der så skal en forbindelse(stang) fra det lille led på gear akslen, og bagud til gearpedalen, lidt ligesom på mange motorcykler.
Fodhvilere/pedaler kom til at se sådan ud:
Vedhæftede filer
23.JPG
23.JPG (11.58 KiB) Vist 8783 gange
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af Kim B S »

Hej Kai.
Jeg kom lige til at se, at du havde presenteret dig selv. Så jeg vil lige gøre det rigtigt. Velkommen til, Jeg kan se at du er en meget kreativ herre, Jeg er meget imponeret, over det jeg har set på billederne.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: Hejsa :-)

Indlæg af anj »

hej Kai og velkomen til.
Det er dejligt med flere teknik nørder. Jeg læser om ombygning af koblingen med stor interesse, det har jeg osse selv rodet lidt med, dog grebet noget anderledes ad. Se evt tråd
viewtopic.php?f=4&t=172
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Besvar

Tilbage til "Præsenter dig selv"