Hej
Fin knallert!
Vi har ofte diskuteret muligheden for lovligt at kunne køre på en knallert, som ikke oprindeligt var typegodkendt i Danmark. Der har været mindst to fraktioner, hvor den ene har et lidt mere løst forhold til lovgivningen, end den anden.
Personligt vælger jeg at fortolke lovgivningen så den passer bedst ind i mit kram, men jeg laver altid en risikovurdering, hvor fordele og ulemper vejes op mod hinanden. På den måde kan jeg vurdere, om en evt. risiko er værd at løbe.
claus olieklud skrev:... loven er jo lavet om igen så der må være alle de gear der er plads til i gearkassen og vægtgrænsen på 60 kg er fjernet, så jeg begriber ikke hvorfor politiet skulle betragte sådan en knallert som en uindregistreret motorcykel...
Jo-jo, men vi kan ikke bare overføre nye regler til gamle køretøjer. Med nogle ganske få undtagelser, vil et køretøj altid være omfattet af det regelsæt der var aktuelt da køretøjet var nyt og blev godkendt. To eksempler er, at biler og motorcykler ubetinget skal have stoplys, ligesom motorcykler ubetinget skal føres med kørelys. Det var ikke krav for 70-80 år siden, men det er det nu. Der er sikkert andre eksempler, men ikke mange.
Derfor vil man (med god ret) kunne hævde at en knallert skal overholde den oprindelige typegodkendelse for modellen. Typegodkendelsen dækker hele køretøjet, altså lys, bremser, sæde, vægt, signalapparat og motor (med tilhørende TUM-nummer). Jeg skal ikke gøre mig til herre over hvad der kan accepteres, men jeg forestiller mig at man ikke får problemer, hvis man blot sørger for at overholde den typegodkendelse der oprindeligt blev lavet på knallerten. Men dermed bliver opgaven med at ombygge knallerten hurtigt stor, da der er en mængde oplysninger som skal indhentes og kontrolleres i forhold til knallerten man står med. Gennemfører man dét projekt, er man formentlig kommet meget langt.
Nu kan man så overveje, om man vil springe over hvor gærdet er lavest. Her er det at risikovurderingen kommer ind. Hvordan bliver man straffet hvis uheldet er ude, eller hvad sker der hvis man bliver indblandet i et uheld? Sådanne vurderinger kan vi lave individuelt, afhængig af hvilke risici vi er villige til at løbe.
At stole på at man har alt på det rene, blot man har tegnet en forsikring, er naivt. Man har selv pligt til at overholde en given lovgivning og sætte sig ind i regelsættet. Længere er den ikke.
/Steen