Hei fra Norge

Her kan du lige fortælle om dig selv og din knallert.
Adgang kræver medlemskab!
Besvar
Brugeravatar
Mo®ten
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 3. dec 2015 22:48
Kontakt:

Hei fra Norge

Indlæg af Mo®ten »

Hei jeg heter Morten og kommer fra Arendal i Norge. Jeg har holdt på med veteran mopeder og motorsykler i mange år. Siste tilskudd er en Diesella Special Standard. Her er noen bilder av det jeg har renovert/bygd om de siste år. Og til sist Diesella`n. Jeg vil bli veldig glad om noen her inne har info om Diesella, og spesielt motoren som skal være en 2 girs motor med håndgir.

Billede Billede
Billede Billede
Billede
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af FS1originalen »

Hej Morten,

Velkommen på forum. Flotte og sjældne maskiner du har :(y)

Du får lige et par billeder af den Diesella jeg renoverede for ca 15 år siden, og senere har solgt:
Sp. Standard 0906 001.jpg
Sp. Standard 0906 001.jpg (185.08 KiB) Vist 11772 gange
Sp. Standard 0906 002.jpg
Sp. Standard 0906 002.jpg (163.92 KiB) Vist 11772 gange
Motoren er ganske rigtigt med 2 håndgear, og burde kunne findes - men du skal nok på marked i Danmark for at have en god chance!
Er den gule farve original? Hvis den er tror jeg det er en knallert fra det danske postvæsen som brugte dem i 60'erne.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af Jensmc »

Hei Morten, og velkommen.

Her på forum kan du finde mange nyttige oplysninger om mopeder.
Jeg ved ikke, om Diesella har eksporteret til Norge. Derby har vist nok.
Kunne du ikke finde stelnummeret? Måske nummeret er anderledes opbygget, hvis det er en norsk importeret.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Mo®ten
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 3. dec 2015 22:48
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af Mo®ten »

Takk Erik

Det var en flott renovering du har gjort her. Det følger med motor til min, men jeg henter den først neste helg så jeg vet lite om tilstand ennå. Ser ut som den har vært gul original ja. Kommer nok desverre ikke til å renovere denne til originalstand, har noen skumle planer om en "special" utgave. Ang motoren lurer jeg først og fremst på hvilken type lager har krysspinnen i stempelet. Bronseforing eller rullelager ? Samt hvilken type clutch sitter i disse motorene, lamell eller konusclutch ?


Takk Jens

Denne sykkelen kommer fra Danmark, kommer tilbake med stelnummeret så snart jeg har hentet den. (neste helg)

Morten
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af Jensmc »

Den er med bronce bøsning ved stemplet. 10 mm pind.
Koblingen er meget speciel. Den består af 3 stk 6-7 mm fiber koblingsplader, som har tandhjul i periferien. Disse fiber koblingsplader trækkes så af et tandhjul på krumtappen. Det er et meget følsomt system, der nok har ødelagt mange koblingsplader gennem tiderne.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af knallert »

diesella færdig-250.jpg
diesella færdig-250.jpg (77.43 KiB) Vist 11759 gange
hej..jeg og knægten har også renoveret en diesella.
..den er dog ikke populær..da den er sløv som et norsk forår..
vi har familie i Hønefoss..og det var også meningen diesellaen skulle derop..men den trækker for dårligt til bjerg vejene...så den er strandet her nede...
problemet er at stemplet vender langt nede i cylenderen..så sqvich band eksistere ikke..vi har så drejet 3 mm af cylenderen..men der er stadig 2-.3 mm til top af culenderen..men vi tør ikke dreje mere af..da kompresionen stiger enormt..jeg tror der skal tages et map af skylle portene/stempel skørt ..så man kan finde et rigtigt stempel højde..eller en modifikation af stemplet..det er der folk som er vilde med..men jeg er ikke expert
strynboen på test profil
Brugeravatar
Mo®ten
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 3. dec 2015 22:48
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af Mo®ten »

Takk til dere begge.

Det betyr vel at clutchen ikke klarer all verden med krefter ? Å få ut 3-4 hester på 50 kubikk er nomalt ikke noe problem om man endrer porttider, men så er det varme da. Ser ikke ut som kjøleribbene er veldig store, pluss at sylinderen er støpejern. Er det ingen som har klart å få den til å trekke bra ? jeg har tunet mange Gilera totaktere nokså kraftig, men uten en bra krumtap og clutch er det ikke noe poeng. Hmm, får se hva jeg gjør når jeg har fått studert motoren.....

-M-
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af FS1originalen »

Nye Diesella stempler er næsten umulige at skaffe i dag, derfor har vi fundet frem til at stempel fra Yamaha Passola/Sting kan bruges og faktisk kører bedre end det originale.
Stemplet har samme højde som det originale, men krydspinden sidder en smule lavere hvilket giver en smule højere kompression og lidt længere "indsugningstid". Broncelejet i krydspinden skal afkortes en smule så passer det perfekt.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Mo®ten
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 3. dec 2015 22:48
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af Mo®ten »

Altså den her Erik ?

Billede

Er der noen som har prøvd å bruke en annen type sylinder ?

-M-
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af FS1originalen »

Mo®ten skrev:Altså den her Erik ?

Billede

Er der noen som har prøvd å bruke en annen type sylinder ?

-M-
Præcis.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af kreidlerhansen »

Velkommen til! Fine maskiner! ;)


Jeg tænker, det er muligt at øge omdrejningstallet og kompensere med en lettere gearing (hvis brugbare tandhjul ellers kan findes?).
Det burde ikke være så hårdt ved koblingen at gå den vej.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Mo®ten
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 3. dec 2015 22:48
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af Mo®ten »

kreidlerhansen skrev:Velkommen til! Fine maskiner! ;)


Jeg tænker, det er muligt at øge omdrejningstallet og kompensere med en lettere gearing (hvis brugbare tandhjul ellers kan findes?).
Det burde ikke være så hårdt ved koblingen at gå den vej.
Hei og takk Jesper.

Du har et godt poeng der, jeg ser nok at koblingen er det svakeste punktet. Men "litt" moment vil man da ha :D Holder nå på å Google etter andre cylindere med ca 40mm slaglengde. Så da var denne fin. (stjålet fra MopedArmy)

Bore - Stroke

Batavus M56 40.0 X 38.0
CanAm DS50
Cobra CX50 39.0 X 41.7
Derbi PP 38.0 X 43.0
Derbi RV 39.87 X 40.0
Garelli moped 40.0 X 39.0
Honda NB50 40.0 X 39.3
Honda NQ50 41.0 X 37.4
Honda MB5 39.0 X 41.4
Honda NC50 40.0 X 39.6 1977
Honda NC50 40.0 X 39.3 1978
Honda NA50 40.0 X 39.3
Honda NX50 40.0 X 39.3
Honda PA50 40.0 X 39.3
Jawa 210 39.0 X 41.0
Kreidler Mo-Ped 40.0 X 39.7
KTM 50SX 39.5 X 40.0
Minarelli V1 39.8*X 42.0
Minarelli V1L 41.0 X 39.0
Morini S5 39.0 X 41.7
Morini M01 40.4 X 39.0
Morini M1 40.4 X 39.0
Motobecane 7
Motobecane 50
Puch E50 38.0 X 43.0
Puch Korado 38.0 X 43.0
Peugeot 101 40.0 X 39.0
Peugeot 102 40.0 X 39.0
Peugeot 103 40.0 X 39.0
Polini X1 40.2 X 39.3
Polini X3 40.2 X 39.3
Sachs 505 38.0 X 42.0
Sachs 505 38.0 X 42.0
Sachs 505 38.0 X 42.0
Suzuki JR50 41.0 X 37.8
Suzuki FZ50 41.0 X 37.8
Suzuki LTA50 41.0 X 37.8
Suzuki FA50 41.0 X 37.4
Tomos A35 38.0 X 43.0
Yamaha PW50 40.0 X 39.2
Yamaha DT50 40.0 X 39.2
Yamaha LC50 40.0 X 39.2
Yamaha SH50 40.0 X 39.2
Yamaha LB70 47.0 X 42.0
Yamaha QT50 40.0 X 39.2

Kun slaglengde.

37.4mm= Suzuki FA50

37.4 mm = Morini scooter

37.5mm= suzuki katana

37.8mm =suzuki jr 50 (kids dirt bike) , ts50 , rm50

38.0 mm = Batavus Laura M48/M56

38.0 mm = Piaggio/Gilera Hi-Per 2

39.0 mm = (Franco) Morini M1 Reed Valve

39.0 mm = Garelli NOI/ horizontal

39.0 mm = Hero Majestic

39.0 mm = Minarelli V1L(HKS)

39.0 mm = Minarelli AM 4 5 & 6 (Shifter)

39.0 mm = Aprilia Af1 50 futura

39.1 mm = Peugeot scooter (Also Fox, Wallaroo and 103)

39.2 mm = Minarelli horizontal LC/AC and vertical scooter. qt50, mj50, lb50 chappy, lc50 champ

39.3 mm = Piaggio scooter LC/AC

39.6 mm = Honda PA50/Hobbit/Camino

39.7 mm = Yamaha DT50MX, FS1, RD50, RD60 motorcycles

39.7 mm = Kreidler shifter

39.7 mm = Kreidler Flory 2-Speed

39.7 mm = Sachs 50SW

40.0 mm = Derbi shifter (85 mm conrod length)

40.8 mm = KTM 65 SX

41.0 mm = Jawa 207,210

41.4 mm = Kymco scooter

41.4 mm = Honda MT5/NSR50/NS50/MTX-sh/MTX-ot/MB5/MBX50/MBX80 shifter

41.6 mm = Motobecane AV7/AV10

41.6 mm = Kawasaki AR50/80 shifter

41.6 mm = Kawasaki KX65

41.8 mm = Zundapp shifter

41.8 mm = Morini shifter

42.0 mm = Minarelli RV4 shifter

43.0 mm = Minarelli V1

42.0 mm = Sachs 504 and 505 (A, B, C motors)

43.0 mm = Gilardoni 43mm stroke cylinder (Minarelli horizontal LC)

43.0 mm = Simonini 80cc cylinder (Vespa)

43.0 mm = Parmakit 80cc cylinder (Minarelli horizontal AC&LC)

43.0 mm = Derbi FDS/FDX shifter

43.0 mm = Puch automatic

43.0 mm = Tomos automatic

44.0 mm = Parmakit 80cc cylinder (Piaggio AC+LC)

44.0 mm = Sachs 504 and 505 "D" crank

44.0 mm = Fabrizi 44mm stroke cylinder (Piaggio LC)

44.0 mm = Simonini 80cc cylinder (Minarelli horizontal LC)

44.0 mm = 2FAST4RACE 44mm stroke cylinder (Minarelli horizontal LC and Piaggio LC)

45.8 mm = Kawasaki KX85

45.8 mm = Simonini 89.9cc cylinder (Minarelli AM6)

46.0 mm = Simonini 90.23cc cylinder (Minarelli AM6)

46.0 mm = Simonini 100cc engine (Vespa)

47.0 mm = Zundapp KS-80 (AC and LC)

48.95 mm = KTM 85 SX

50.8 mm = MT8/MB8 shifter

54.0 mm = Zundapp KS-175
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af kreidlerhansen »

Moment + Moped = Paradoks :hihi

Lettere gearing og lidt højere udstødningskanal, indtil tophastigheden er retfærdig, relativt til den samlede konstruktion og med specifik hensyntagen til koblingens skrøbelighed...? Mehehe.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Mo®ten
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 3. dec 2015 22:48
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af Mo®ten »

kreidlerhansen skrev:Moment + Moped = Paradoks :hihi

Lettere gearing og lidt højere udstødningskanal, indtil tophastigheden er retfærdig, relativt til den samlede konstruktion og med specifik hensyntagen til koblingens skrøbelighed...? Mehehe.
Enda et godt poeng Jesper :D men vi må kunne være enige i at de originale nullkommaetellerannet hestekreftene har et totalt fravær av moment. Derfor mener jeg som jeg skriver: "litt" moment bør være mulig å trylle frem om man får det tilnærmet riktige forholdet mellom eksos, transfer og innsugskanaler samt at motoren får puste både inn og ut :-)
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af knallert »

tror ikke at diesella brugte nogen resurser overhoved på at optimere delene til hinanden..de var en salgs forretning. med begrænser egen fremstilling.som sco..hvor indtjæning var eneste mål..(.nok normalt for firmaer)..men ikke for japanske /tyske FABRIKANTER.(.som fremstillede maskinerne selv)..og havde en ære i at det var så perfekt som muligt hvad de sender ud af fabrikken..der var en grund til at puch udslettede begge firmaer...de fremstilllede kvalitet..til en god pris...2 gear er også et problem..med mindre knallerten kun er til pynt..
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af kreidlerhansen »

Helt enig - jeg joker bare. :)

Min pointe er, at man kan ændre en smule på udstødningsporten og dermed finde flere omdrejninger.
Dernæst benyttes en lettere gearing, og tophastigheden bevares, men belastningen på koblingen mindskes.

En begrænset motor vil, alt andet lige, få højere ydelse ved en tilpas ændring af udstødningsporten. Endda uden at ændre mærkbart på karakteristikken. Indsugningen kan også ændres, hvilket sikkert vil påvirke effekten mere end en beskeden ændring af udstødningsporten.

Ved at øge f.eks. kompressionsforholdet, opnås flere kræfter over hele registeret. Det samme gør sig (stort set) gældende ved at øge bredden på udstødningsporten.
Bevares udvekslingen, vil belastningen på koblingen umiddelbart øges.

Flytter man max moment op i omdrejningsregisteret ved at hæve udstødningsporten og supplerer med en lettere gearing, så bør igangsætning være mindre problematisk for koblingen, selv med flere kræfter til rådighed. Den lettere gearing tillader kørsel op ad bakke med færre kræfter.

Motoren leverer det moment, den leverer. Belastningen af koblingen er en funktion af motorens drejningsmoment, udvekslingen mellem krumtap/baghjul og den totale vægt, som skal sættes i bevægelse.

Ergo handler det ikke sååå meget om motorens ydelse, som det handler om dens karakteristik, og i sidste ende hvordan man kommer lettest fremad (opad?) med den mindst mulige effektforøgelse. Eller hvad? :)

Jeg forsøger at finde ud af, hvad målet er. Ovenstående er således bare tanke-spin. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Hei fra Norge

Indlæg af Lars J »

Hej Morten og velkommen til :D
Vi har snakket en del sammen på italiener forummet.
Hyggeligt du har fundet her ind også - tag nu ikke livet af den gamle Disella :(y)
Besvar

Tilbage til "Præsenter dig selv"